Totalt är det nio priser som kommer att delas ut under kvällens gång. Tidigare vinnare inkluderar välkända företag som Chimi, Djerf Avenue och Clas Ohlson.
Här hittar du finalisterna i alla kategorier, klicka på respektive kategorirubrik för att läsa mer.
En butik som lyckas kombinera sortiment, utformning och kundservice i världsklass förtjänar sin plats i rampljuset. Priset Årets butik har instiftats för att främja enskilda butiker som i stark konkurrens arbetar kreativt och framgångsrikt med sitt butikskoncept.
- AM-Store, Stockholm
- Lexis papper, Lund
- Science Fiction Bokhandeln, Stockholm
Handelns företag är idag viktiga spelare i den digitala utvecklingen och tar ständigt nya kliv framåt. Årets digitala satsning tilldelas ett detaljhandelsföretag som tagit ett stort steg på sin egen digitala spelplan. Priset kan delas ut till allt från rena e-handelsföretag och stora detaljhandelskedjor till mindre aktörer.
Företagen inom handeln som inspirerar och tar nya hållbara initiativ blir allt fler. Årets hållbarhetssatsning går till det detaljhandelsföretag som flyttat fram sin position och som inspirerar andra detaljhandelsföretag att arbeta mer med hållbarhetsfrågorna.
- Elgiganten
- Flügger Färg
- Plick
Med en uttalad strategi för internationell expansion och som framgångsrikt intagit nya marknader, riktar sig priset Årets internationella expansion till både nya uppstickare och etablerade detaljhandelsföretag som nyligen ställt in siktet på global expansion.
- Eton
- Maurten
- RevolutionRace
Med rätt grogrund och näring kan ett företag växa snabbt, blomma ut och nå en positiv lönsamhetsutveckling. Årets tillväxtföretag är en butik eller ett detalj- eller partihandelsföretag som sticker ut och påvisar en bättre tillväxt än branschen i övrigt. Priset har skapats för att främja snabbväxare eller stjärnskott inom handeln.
En fungerande och effektiv logistik håller vägbanan fri för handelns alla företag. Kreativiteten och innovationskraften hos företagen är enorm på området och utvecklingen går rasande fort. Årets logistiklösning tilldelas ett detaljhandelsföretag som håller tempot uppe, visar en hög grad av kundnytta och nytänkande, som nyttjar teknik för ökad effektivitet i sin flödeskedja som påverkar verksamhetens konkurrenskraft och lönsamhet.
Oavsett om den är fysisk eller digital, är kundens upplevelse viktig, ofta avgörande. Årets köpupplevelse hyllar företag som sömlöst, smidigt och engagerande, lyckas kombinera ett positivt bemötande med inspiration och en upplevelse av att vara en del av en större gemenskap.
- Lyko
- Normal
- Naturkompaniet
Motiverade medarbetare som trivs på jobbet och har en bra arbetsmiljö genereras ofta av en bra ledare. Årets ledare kan konsten att jobba i team, få fram det bästa ur varje individ och på så sätt framgångsrikt bidra till företagets framgångar, lönsamhet och resultat.
- Monica Magnusson, vd, Apotek Hjärtat
- Sofie Klingberg, vd, ICA Maxi, Kungälv
- Susanne Ehnbåge, vd, Lindex
Årets butikssäljare
Kundens upplevelse och butikens resultat och utveckling är aldrig bättre än de individuella insatserna från personalen. Priset Årets butikssäljare har skapats för att främja enskilda insatser som ger resultat för företaget och för att lyfta fram goda föredömen inom branschen.
- Alexander Ekström, Kjell & Company, Ringvägen, Stockholm
- Harriet Kyolaba Johansson, BLANK The Hub, Helsingborg
- Johanna Eriksson, Akademibokhandeln, Borås City