Retail Awards
2024-09-12

Retail Awards-finalisterna i Årets Hållbarhetssatsning

Dela artikel

Här är företagen som kan vinna Årets Hållbarhetssatsning på Retail Awards 2 oktober.

Retail Awards är handelsbranschens mest prestigefyllda och festliga gala. Här delas nio olika utmärkelser ut till handelns starkast lysande stjärnor som bidrar till att utveckla och driva branschen framåt. I år arrangeras galan på anrika Berns i Stockholm, den 2 oktober.

Jimmy Heibert, Plick, Johannes Karlsson, Flügger färg, Tony Ottebjer-Winkler, Elgiganten

 

Ett av priserna som delas ut är Årets Hållbarhetssatsning. Utmärkelsen går till det detaljhandelsföretag som flyttat fram sin position och som inspirerar andra företag inom handeln att arbeta mer med hållbarhetsfrågor. Finalisterna i kategorin Årets Hållbarhetssatsning är Elgiganten, Plick och Flügger Färg.

Plick: ”Banar väg för en ny generation”

Jimmy Heibert, vd och grundare av Plick, menar att de banar väg för en ny generation.

Vi inspirerar unga människor att omfamna cirkulär ekonomi och förstå värdet av att ge produkter ett nytt liv.

Jimmy Heibert, vd och grundare Plick

–  Att satsa på hållbarhet är avgörande för att säkerställa en livskraftig framtid för kommande generationer, säger Jimmy Heibert och fortsätter:

– Genom att investera i hållbara lösningar kan vi minska vårt ekologiska fotavtryck och samtidigt inspirera andra att följa efter. Hållbarhet är inte bara en trend utan en nödvändighet. Vi på Plick ser det som vår uppgift att bana vägen och visa att ansvarsfullt handlande kan kombineras med innovation och tillväxt.

Flügger Färg: ”Världens första färg med Astma- och Allergimärkningen”

Ett annat företag som är nominerat i samma kategori är Flügger Färg. Johannes Karlsson, Country Manager, menar att klimat och miljö är en viktig och naturlig del av deras sätt att driva verksamheten.

– På Flügger arbetar vi dagligen för att minska vår påverkan på klimatet och miljön och Flüggers produkter är till för att bevara (och försköna) vår omgivning. Över 99 procent av vår färg och spackel är vattenbaserat, mer än 80 procent är märkta med Svanen eller EU-blomman och vi har lanserat världens första färg med den gemensamma nordiska Astma- och Allergimärkningen, berättar Johannes Karlsson.

Elgiganten: “Vi har ett ansvar att säkra omställningen”

Den tredje finalisten i Årets Hållbarhetssatsning är Elgiganten. Tony Ottebjer-Winkler, drift- och hållbarhetschef på Elgiganten, menar att de har ett ansvar att säkra omställningen mot ett mer hållbart samhälle.

Som en av Nordens ledande varuhuskedjor för hemelektronik och vitvaror har vi ett ansvar att säkra omställningen mot ett mer hållbart samhälle. En viktig ambition vi har är därmed att förlänga livslängden på elektronikprodukter och gå mot en mer resurseffektiv affär.

Tony Ottebjer-Winkler, drift- och hållbarhetschef Elgiganten

Tony Ottebjer-Winkler tycker att det är bra att initiativ och engagemang inom området uppmärksammas.

– Vi kan inspireras av varandra och fortsätta arbeta för att öka resurseffektiviteten. I slutändan jobbar alla inom branschen mot samma mål – att vårda sina erbjudanden gentemot kunden, på ett sätt som ska ha en så liten påverkan på miljön som möjligt. Att då kunna ta inspiration och hjälp av varandra, även när arbetet sker på olika håll, är extremt värdefullt.

Upplev galan på plats 2 oktober

Retail Awards är ett ypperligt tillfälle att nätverka med ledare i branschen. Kom och var med när vinnarna utses den 2 oktober, upplev en festlig galakväll på Berns med middag och underhållning av Måns Zelmerlöw.

slider image

Retail Awards

Retail Awards är handelsbranschens mest prestigefyllda och festliga gala. Årets finalister är utvalda och nio vinnare utses på galan den 2 oktober.

Läs mer och köp din biljett här

D-Congress 2024

MARCH 6-7

Innovation for Impact

TICKET RELEASE DECEMBER 4

Retail Awards

1 995 KR

Fullsatt

2 995 KR

Fullsatt

Alla priser ex moms

  • RETAIL AWARDS
  • Mingel
  • 3-rätters middag med dryck
  • Underhållning av välkänd artist
  • Efterfest

TICKETS D-CONGRESS

March 6 and 7

4.950 SEK

Sold-out

March 7

3.950 SEK

Sold-out

March 6 and 7

8.450 SEK

Sold-out

March 7

7.450 SEK

Sold-out

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 6
  • Access to all seminars
  • Afternoon fika
  • Mingle and bar in SH-Lounge
  • MARCH 7
  • Access to all seminars
  • Access to the exhibition and business partners
  • Book meetings with other participants
  • Morning fika
  • Lunch
  • Afternoon fika
  • After work