Elgiganten

Vinnare Årets hållbarhetssatsning

Sponsras av PostNord

Elgiganten

Vinnare Årets hållbarhetssatsning

Ingen del av värdekedjan utelämnas i företagets hållbarhetstänk. Allt är med; energieffektivisering, förlängd livslängd, reparationstjänster samt återvinning av elektronik. Det sker samtidigt med en insikt om att alla medarbetare behöver känna sig delaktiga, men också genom att upplysa konsumenter om mer cirkulära alternativ. Genom stiftelsen ”Elgiganten Foundation” bidrar de också till den sociala hållbarheten genom att minska det digitala utanförskapet.

Till Elgiganten

Årets hållbarhetssatsning

Kategorin sponsras av PostNord

Företagen inom handeln som inspirerar och tar nya hållbara initiativ blir allt fler. Årets hållbarhetssatsning går till det detaljhandelsföretag som flyttat fram sin position och som inspirerar andra detaljhandelsföretag att arbeta mer med hållbarhetsfrågorna.

Finalisterna i Årets hållbarhetssatsning är utsedda och vinnaren koras på galan den 2 oktober.

Finalisterna i kategorin Årets hållbarhetssatsning

 

Elgiganten

Ingen del av värdekedjan utelämnas i företagets hållbarhetstänk. Allt är med; energieffektivisering, förlängd livslängd, reparationstjänster samt återvinning av elektronik. Det sker samtidigt med en insikt om att alla medarbetare behöver känna sig delaktiga, men också genom att upplysa konsumenter om mer cirkulära alternativ. Genom stiftelsen ”Elgiganten Foundation” bidrar de också till den sociala hållbarheten genom att minska det digitala utanförskapet.

Till Elgiganten

Flügger färg

Inom sin bransch har företaget bestämt sig för att vara ledande i den gröna omställningen genom att enbart satsa på miljömärkt färg, 50 procent återvunnen plast i förpackningarna och en klimatneutral verksamhet senast 2050. Man sätter färg på de cirkulära affärsmodellerna genom att tillhandahålla produkter som bidrar till att bevara, förnya och förlänga livslängden på väggar, möbler, husfasader, snickerier och mycket mer. Detta utan att göra avkall på företagets kännetecken – en hög kvalitet.

Till Flügger Färg

Plick

Med sitt innovativa koncept har Plick framgångsrikt engagerat en yngre målgrupp av såväl killar som tjejer och inspirerat dem att välja second hand som alternativ till nyproduktion. Genom att erbjuda en plattform där det är enkelt och trendigt att både köpa och sälja begagnat, bidrar Plick till förändrade konsumtionsmönster och främjar en mer cirkulär ekonomi – ett viktigt steg mot en hållbar framtid!

Till Plick

PostNord

Som Sveriges ledande aktör inom paket- och logistiktjänster, och en av landets största arbetsgivare, är det viktigt för oss på PostNord att vara en förebild inom hållbarhet. Vi siktar på fossilfrihet i våra transporter och verksamheter till 2030 genom investeringar i eldrivna fordon, förnybara bränslen och effektiv logistik. Vi jobbar hela tiden med att skapa en trygg och jämställd arbetsplats. Dessutom engagerar vi oss i samhällsprojekt, och samarbetar med kunder och partners för att främja hållbara lösningar inom e-handel och logistik.

Till PostNord

  • Hållbarhet är avgörande för handelns och samhällets framtid. På PostNord tror vi starkt på kraften i samarbete och innovation för att driva denna utveckling framåt. Årets Hållbarhetssatsning är ett viktigt pris som både uppmärksammar och inspirerar. Vi vet att det finns många spännande initiativ inom kategorin och ser fram emot att lyfta fram det företag som verkligen flyttat fram positionerna och kan inspirera hela branschen till än mer hållbara lösningar.

    Naznoush Habashian, Hållbarhetschef på PostNord Sverige

    Till PostNord

Kriterier

  • Dokumenterat aktivt arbete inom frågor som berör miljö, klimat, energi och sociala insatser
  • Företaget låter hållbarhet genomsyra hela sin verksamhet och värdekedja
  • Har varit verksamt i minst ett år och presenterat minst en årsredovisning
  • Har visat positivt resultat
  • Har lämnat en hållbarhetsredovisning (gäller företag som omfattas av lagen om hållbarhetsredovisning)
  • Kan visa på nyttan av sitt hållbarhetsarbete, både på kort och på lång sikt
  • Kan ge exempel på hur företaget uppmuntrar sina kunder till hållbar konsumtion
  • Det är också önskvärt att företaget kan visa hur de använder digitala verktyg och/eller kunddata för att stärka hållbarhetsarbetet i produktions- och/eller konsumentled

Jury Årets hållbarhetssatsning

Magnus Nikkarinen (ordförande), Svenska Handel
Eva Nyberg, Svensk Handel
Stina Behrens, Axfoundation
Anna-Lena Wessen, Ingka – förra årets vinnare
Sponsor: PostNord, Naznoush Habashian

Håll dig uppdaterad på det senaste

Svensk Handels nyhetsbrev Handelns transformation skickas en gång i månaden och innehåller nyheter och trendspaningar med fokus på e-handelns utveckling, men också hela handelns omställning. Vi presenterar också de senaste uppdateringarna om våra event. Starta din prenumeration idag!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Håll koll på allt som händer i branschen, registrera dig för vårt nyhetsbrev redan idag.

D-Congress 2024

MARCH 6-7

Innovation for Impact

TICKET RELEASE DECEMBER 4

Retail Awards

1 995 KR

Fullsatt

2 995 KR

Fullsatt

Alla priser ex moms

  • RETAIL AWARDS
  • Mingel
  • 3-rätters middag med dryck
  • Underhållning av välkänd artist
  • Efterfest

TICKETS D-CONGRESS

March 6 and 7

4.950 SEK

Sold-out

March 7

3.950 SEK

Sold-out

March 6 and 7

8.450 SEK

Sold-out

March 7

7.450 SEK

Sold-out

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 6
  • Access to all seminars
  • Afternoon fika
  • Mingle and bar in SH-Lounge
  • MARCH 7
  • Access to all seminars
  • Access to the exhibition and business partners
  • Book meetings with other participants
  • Morning fika
  • Lunch
  • Afternoon fika
  • After work