D-Award: Svensk e-handels mest prestigefyllda utmärkelse

De nominerade till årets E-handel presenteras i januari

D-Award

Priset som hyllar de svenska företag som omdefinierar branschen, skapar enastående kundupplevelser och bidrar till att placera Sverige på den internationella e-handelskartan. Vilka företag i Sverige är just nu bäst på e-handel?

D-Award E-handel

D-Award E-handel har delats ut av Svensk Handel sedan 2019 och hyllar det svenska företag som omdefinierar branschen, skapar enastående kundupplevelser och bidrar till att placera Sverige på den internationella e-handelskartan.

Tidigare års vinnare är RevolutionRace (2019), Skincity (2020), Caia Cosmetics (2021), Inet (2022) och LYKO (2023). Vinnaren för 2024 koras av D-Awards jury.

D-Award Leverantör

Sedan 2022 uppmärksammar Svensk Handel även den leverantör vars tjänster bäst stödjer svenska e-handelsföretag inom innovation och kundupplevelse. Tidigare mottagare av D-Award Leverantör är Instabox (2022) och Adyen (2023). Vinnaren utses av D-Awards jury.

De nominerade till D-Award 2024

Djerf Avenue

Djerf Avenue är inte bara ett av Sveriges snabbast växande och mest lönsamma e-handelsföretag, utan också en starkt lysande stjärna på den internationella e-handelsarenan. 2023 var året då de även tog New York med storm. Starkt hållbarhetsfokus, autentisk marknadsföring och smarta samarbeten resulterar i att skaran ”Djerf Angels” fortsätter öka i en imponerande takt.

Till Djerf Avenue

Nordic Nest Group

Nordic Nest Group skiljer sig från mängden inom svensk e-handel genom sin enastående kundupplevelse och en stark företagskultur med högmotiverade medarbetare. Trots en utmanande marknad fortsätter de både leverera imponerande tillväxt kombinerat med lönsamhet, samtidigt som den internationella expansionen rullar vidare i ett högt tempo.

Till Nordic Nest

Photowall

Photowall har med sin innovativa, hållbara och skalbara affärsmodell visat en enastående utveckling de senaste åren. Genom att enbart använda råmaterial och bara producera på beställningar har de framgångsrikt eliminerat överproduktion. Dess starka närvaro i sociala medier och framgångsrika satsning på liveshopping har även resulterat i markanta framsteg internationellt.

Till Photowall

D-Award Impact

Nytt på D-Congress 2024 är att vi hyllar årets Impact-bolag. I samarbete med Impact Loop nominerar Svensk Handel tre handelsföretag som engagerar konsumenter i hållbara konsumtionsmönster och driver den gröna omställningen framåt. Vinnaren röstas fram av deltagarna på D-Congress.

D-Awards jury 2024 består av kända profiler från branschen

  • Freddy Sobin (vd XXL)
  • Linn Tagesson (medgrundare Babyshop)
  • Paul Fischbein (vd RevolutionRace)
  • Joakim Eskilsson (Global Head of Customer Service H&M)
  • Hans Ohlsson (vd Ellos)
  • Catrin Folkesson (CDO Rexel Sverige)
  • Sofia Larsen (vd Svensk Handel)
  • Arne Andersson (e-handelsrådgivare Svensk Handel)
  • Per Ljungberg (Chief Innovation Officer/Head of D-Congress Svensk Handel)

D-Award

Vinnare och nominerade tidigare år

Årets e-handel: RevolutionRace (2019), Skincity (2020), Caia Cosmetics (2021), Inet (2022), LYKO (2023)
Årets leverantör: Instabox (2022), Adyen (2023)

Läs motiveringarna

Vinnare D-Award E-handel 2023: LYKO

Nominerade: LYKO, Axel Arigato,  ASKET

Motivering

Med sin nyfikenhet, innovationskraft och sitt tydliga hållbarhetsfokus bryter LYKO , som ett av Sveriges största e-handelsföretag, ständigt ny mark och tar e-handeln i Sverige till en ny nivå. När LYKO krävde fossilfria e-handelsleveranser, agerade och lyssnade hela det svenska ekosystemet.

Lyko

Vinnare D-Award Leverantör 2023: Adyen

 

Motivering

Adyen har genom sin tekniska och finansiella plattform givit handlare möjlighet att riva barriären mellan fysisk och digital handel. Med miljontals insikter från transaktioner i både fysiska och digitala kanaler kan Adyens kunder bygga överlägsen kundlojalitet och skapa sömlösa kundupplevelser utöver det vanliga.

Adyen

Vinnare D-Award E-handel 2022: Inet

Nominerade: Inet I Djerf Avenue I Rug Vista

Motivering

Inets resa är något utöver det vanliga. Från att vid starten 2000 enbart ha fysiska butiker till att idag vara ett av Sveriges mest innovativa e-handelsföretag med de kanske mest lojala kunderna. Företaget är en pionjär i e-handelsbranschen inom gamification, har ett väldigt stort community och ett resultat som är lika imponerande som kundernas engagemang.

Till Inet

Vinnare D-Award leverantör 2022: Instabox

 

Motivering

Svenska e-handelskonsumenter har de senaste åren äntligen fått möjlighet att välja leveranser som är snabba, nära och hållbara. Instabox har med sina innovativa kundlösningar brutit ny mark och därmed medverkat till att driva e-handeln i Sverige framåt. Med en tydlig hållbarhetsagenda, där de bland annat gått över till helt fossilfria drivmedel, visar de även vägen mot mer hållbara leveranser.

Till Instabox

Vinnare D-Award 2021: CAIA Cosmetics

Nominerade: CAIA Cosmetics I Maya Delorez I Sellpy

Motivering

“Ett praktexempel på hur en influenser kan bygga ett eget och starkt varumärke utifrån engagemang och lojalitet inom sitt community. Ett av Europas snabbast växande skönhetsbolag med hög vinstmarginal”

Till CAIA Cosmetics

Vinnare D-Award 2020: Skincity

Nominerade: Skincity I Pierce I Sneakersnstuff

Motivering

“Skincity har bokstavligen talat tagit den diplomerade hudterapeuten online, skapat en kundupplevelse utöver det vanliga och varit lönsamma sedan starten 2011. Det är få som beställer från Skincity.se som inte nämner hur genomtänkt signaturpaketeringen är, något man nu kompletterat med en “basic wrapping”. Med ett purpose om att de förändrar liv driver de innovation inom digital hudvård.”

Till Skincity

Vinnare D-Award 2019: RevolutionRace

Nominerade: RevolutionRace I Desenio I Ideal of Sweden

Motivering

”I en konservativ bransch med hög prisbild har Pernilla och Niklas Nyrensten visat att det går utmärkt att sälja färgglada snygga egenproducerade outdoorkläder med bra passform till ett rimligt pris, utan att tumma på kvaliteten. Genom att ta kontroll över hela värdekedjan och via sociala medier involvera kunderna i produktutvecklingen och marknadsföringen har RevolutionRace skapat ett koncept som de framgångsrikt rullar ut i hela världen. Ett koncept som gör dem till ett av Sveriges snabbast växande och mest lönsamma e-handelsföretag.”

Till RevolutionRace

Läs mer om D-Congress

D-Congress 2024

MARCH 6-7

Innovation for Impact

TICKET RELEASE DECEMBER 4

TICKETS D-CONGRESS

March 6 and 7

4.950 SEK

Sold-out

March 7

3.950 SEK

Sold-out

March 6 and 7

8.450 SEK

Sold-out

March 7

7.450 SEK

Sold-out

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 6
  • Access to all seminars
  • Afternoon fika
  • Mingle and bar in SH-Lounge
  • MARCH 7
  • Access to all seminars
  • Access to the exhibition and business partners
  • Book meetings with other participants
  • Morning fika
  • Lunch
  • Afternoon fika
  • After work