
D-Congress
LYKO och Adyen årets vinnare av D-Award
LYKO vann, i hård konkurrens med Axel Arigato och ASKET, utmärkelsen D-Awards kategori Årets E-handel 2023 som på torsdagskvällen delades ut av Svensk Handel på D-Congress på Svenska Mässan i Göteborg. Adyen tog hem titeln i kategorin Årets Leverantör.
Vilka företag letar vi efter?
Vissa varumärken inspirerar. Med små, enkla grepp, men med stor genomslagskraft. Genom sitt varma och effektiva tillmötesgående i supporten eller med en leverans som var både snabb, smidig, och snygg. Eller som skapat innovativa lösningar för att köpupplevelsen ska bli sömlös för dig som konsument. Varumärken som, i allt de gör, tänker ett steg längre för att påverka människors liv och världen vi lever i. Som integrerat det vi kallar ”purpose” eller ”higher value” som en viktig del i sina värderingar. Som lever det, både internt och externt. Dessa företag letar tävlingen D-Award efter.
För femte året i rad delade Svensk Handel ut D-Award till Sveriges främsta e-handelsföretag. Juryn, som består av ett gäng starka e-handelsprofiler under ledning av Svensk Handels COO, Malin Winbom valde i år att nominera ASKET, Axel Arigato och LYKO!
D-Award har delas ut av Svensk Handel sedan 2019 och utmärkelsen uppmärksammar de svenska e-handelsföretag och leverantörer till e-handeln som bryter ny mark, skapar kundupplevelser utöver det vanliga och som sätter svensk e-handel på den internationella e-handelskartan, säger Svensk Handels COO och juryns ordförande Malin Winbom.
Årligen nomineras tre företag till priset Årets E-handel. Tidigare vinnare av Årets E-handel är Inet (2022), Caia Cosmetics (2021), Skincity (2020) och Revolution Race (2019). Årets Leverantör delades ut första gången 2022 och då vann Instabox. Vinnaren av Årets Årets E-handel röstas fram av allmänheten, medan Årets Leverantör utses av Svensk Handel.
Minst ett av följande kriterier måste uppfyllas
→ Företaget har genom nya innovationer och nya lösningar brutit ny mark och drivit den digitala handeln med varor i Sverige framåt
→ Företaget har utvecklat erbjudanden som genomsyrar alla företagets kanaler och som skapar en komplett kundupplevelse utöver det vanliga
→ Företaget har varit mycket framgångsrikt internationellt och bidragit till att sätta svensk e-handel på den globala e-handelskartan
→ Företaget ligger i framkant när det gäller värderingsstyrda affärer. Värderingarna genomsyrar hela företagets affär och är en del av vad varumärket står för.
Nominerade: LYKO, Axel Arigato, ASKET
Motivering
Med sin nyfikenhet, innovationskraft och sitt tydliga hållbarhetsfokus bryter LYKO , som ett av Sveriges största e-handelsföretag, ständigt ny mark och tar e-handeln i Sverige till en ny nivå. När LYKO krävde fossilfria e-handelsleveranser, agerade och lyssnade hela det svenska ekosystemet.
Adyen har genom sin tekniska och finansiella plattform givit handlare möjlighet att riva barriären mellan fysisk och digital handel. Med miljontals insikter från transaktioner i både fysiska och digitala kanaler kan Adyens kunder bygga överlägsen kundlojalitet och skapa sömlösa kundupplevelser utöver det vanliga.
Nominerade: Inet I Djerf Avenue I Rug Vista
Motivering
Inets resa är något utöver det vanliga. Från att vid starten 2000 enbart ha fysiska butiker till att idag vara ett av Sveriges mest innovativa e-handelsföretag med de kanske mest lojala kunderna. Företaget är en pionjär i e-handelsbranschen inom gamification, har ett väldigt stort community och ett resultat som är lika imponerande som kundernas engagemang.
Nominerade: Instabox I Bambuser I Voyado
Motivering
Svenska e-handelskonsumenter har de senaste åren äntligen fått möjlighet att välja leveranser som är snabba, nära och hållbara. Instabox har med sina innovativa kundlösningar brutit ny mark och därmed medverkat till att driva e-handeln i Sverige framåt. Med en tydlig hållbarhetsagenda, där de bland annat gått över till helt fossilfria drivmedel, visar de även vägen mot mer hållbara leveranser.
Nominerade: CAIA Cosmetics I Maya Delorez I Sellpy
Motivering
“Ett praktexempel på hur en influenser kan bygga ett eget och starkt varumärke utifrån engagemang och lojalitet inom sitt community. Ett av Europas snabbast växande skönhetsbolag med hög vinstmarginal”
Nominerade: Skincity I Pierce I Sneakersnstuff
Motivering
“Skincity har bokstavligen talat tagit den diplomerade hudterapeuten online, skapat en kundupplevelse utöver det vanliga och varit lönsamma sedan starten 2011. Det är få som beställer från Skincity.se som inte nämner hur genomtänkt signaturpaketeringen är, något man nu kompletterat med en “basic wrapping”. Med ett purpose om att de förändrar liv driver de innovation inom digital hudvård.”
Nominerade: RevolutionRace I Desenio I Ideal of Sweden
Motivering
”I en konservativ bransch med hög prisbild har Pernilla och Niklas Nyrensten visat att det går utmärkt att sälja färgglada snygga egenproducerade outdoorkläder med bra passform till ett rimligt pris, utan att tumma på kvaliteten. Genom att ta kontroll över hela värdekedjan och via sociala medier involvera kunderna i produktutvecklingen och marknadsföringen har RevolutionRace skapat ett koncept som de framgångsrikt rullar ut i hela världen. Ett koncept som gör dem till ett av Sveriges snabbast växande och mest lönsamma e-handelsföretag.”
D-Congress
D-Congress
D-Congress
D-Congress
D-Congress
D-Congress
D-Congress
Retail Awards
Retail Awards
Retail Awards
Retail Awards
D-Award • 1min
D-Award • 3min
D-Congress • 2min
D-Congress • 5min
Pre D-Congress • 4min
Nordic Retail Summit
Nordic Retail Summit
Nordic Retail Summit
Nordic Retail Summit
D-Talks • 5min
Nordic Retail Summit
D-Congress • 3min
D-Talks • 4min
D-Talks • 2min
D-Congress • 1min
D-Award • 2min
D-Congress • 2min
D-Award • 3min
D-Award • 3min
D-Congress • 3min
D-Congress • 2min
D-Congress • 2min
D-Congress • 1min
D-Congress • 2min
D-Congress • 3min
D-Congress • 4min
D-Award • 1min
D-Award • 3min
D-Congress • 2min
D-Congress • 1min
D-Congress • 1min
D-Congress • 2min
Pre D-Congress • 3min
Pre D-Congress • 4min
D-Congress • 4min
D-Congress • 2min
D-Congress • 1min
D-Congress • 1min
D-Congress • 2min
D-Congress • 4min
D-Congress • 2min
D-Congress • 1min
D-Congress • 1min
D-Congress • 2min
D-Award • 2min
D-Congress • 3min
D-Congress • 2min
D-Congress • 2min
D-Congress • 1min
Innovation for Impact - Den 6 mars 2024 manifesteras temat Innovation for Impact på mötesplatsen för all handel, D-Congress på Svenska Mässan i Göteborg.