![](https://events.svenskhandel.se/wp-content/uploads/2024/07/nrs_tema_safety_2024-640x500-01.jpg)
Nordic Retail Summit
Djerf Avenue vann, I hård konkurrens med Nordic Nest Group och Photowall, utmärkelsen D-Awards kategori Årets E-handel 2024 som på torsdagskvällen delades ut av Svensk Handel på D-Congress på Svenska Mässan i Göteborg. Swish tog hem titeln i kategorin Årets Leverantör och Houdini Sportswear vann årets specialpris Årets Impact-innovatör.
– Vi vill med D-Award uppmärksamma de företag inom den digitala handeln i Sverige som bryter ny mark, skapar kundupplevelser utöver det vanliga och som sätter svensk e-handeln på den internationella e-handelskartan, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel och Head of D-Congress.
Vinnarna till D-Award Årets E-handel och Årets Leverantör utsåg av en jury bestående av Linn Tagesson (grundare Babyshop), Paul Fischbein (RevolutionRace), Freddy Sobin (XXL), Hans Olsson (Ellos), Catrin Folkesson (Rexel), Joakim Eskilsson (Fd H&M), Sofia Larsen (Svensk Handel), Arne B Andersson (Svensk Handel) och Per Ljungberg (Svensk Handel).
Temat för årets D-Congress var Innovation for Impact. I samarbete med nyhetstjänsten Impact Loop delades i år ett specialpris av D-Award ut till den retailer som tydligt implementerat hållbarhet i affärsmodellen och som har impact som grundtanke och kärna i bolaget. Priset vanns av Houdini Sportswear i hård konkurrens med Beleco och Plick.
Djerf Avenue är inte bara ett av Sveriges snabbast växande och mest lönsamma e-handelsföretag, utan också en starkt lysande stjärna på den internationella e-handelsarenan. 2023 var året då de även tog New York med storm. Starkt hållbarhetsfokus, autentisk marknadsföring och smarta samarbeten resulterar i att skaran ”Djerf Angels” fortsätter öka i en imponerande takt.
Nordic Nest Group skiljer sig från mängden inom svensk e-handel genom sin enastående kundupplevelse och en stark företagskultur med högmotiverade medarbetare. Trots en utmanande marknad fortsätter de både leverera imponerande tillväxt kombinerat med lönsamhet, samtidigt som den internationella expansionen rullar vidare i ett högt tempo.
Photowall har med sin innovativa, hållbara och skalbara affärsmodell visat en enastående utveckling de senaste åren. Genom att enbart använda råmaterial och bara producera på beställningar har de framgångsrikt eliminerat överproduktion. Dess starka närvaro i sociala medier och framgångsrika satsning på liveshopping har även resulterat i markanta framsteg internationellt.
Vinnare och nominerade tidigare år
Årets e-handel: RevolutionRace (2019), Skincity (2020), Caia Cosmetics (2021), Inet (2022), LYKO (2023)
Årets leverantör: Instabox (2022), Adyen (2023)
Nominerade: LYKO, Axel Arigato, ASKET
Motivering
Med sin nyfikenhet, innovationskraft och sitt tydliga hållbarhetsfokus bryter LYKO , som ett av Sveriges största e-handelsföretag, ständigt ny mark och tar e-handeln i Sverige till en ny nivå. När LYKO krävde fossilfria e-handelsleveranser, agerade och lyssnade hela det svenska ekosystemet.
Motivering
Adyen har genom sin tekniska och finansiella plattform givit handlare möjlighet att riva barriären mellan fysisk och digital handel. Med miljontals insikter från transaktioner i både fysiska och digitala kanaler kan Adyens kunder bygga överlägsen kundlojalitet och skapa sömlösa kundupplevelser utöver det vanliga.
Nominerade: Inet I Djerf Avenue I Rug Vista
Motivering
Inets resa är något utöver det vanliga. Från att vid starten 2000 enbart ha fysiska butiker till att idag vara ett av Sveriges mest innovativa e-handelsföretag med de kanske mest lojala kunderna. Företaget är en pionjär i e-handelsbranschen inom gamification, har ett väldigt stort community och ett resultat som är lika imponerande som kundernas engagemang.
Motivering
Svenska e-handelskonsumenter har de senaste åren äntligen fått möjlighet att välja leveranser som är snabba, nära och hållbara. Instabox har med sina innovativa kundlösningar brutit ny mark och därmed medverkat till att driva e-handeln i Sverige framåt. Med en tydlig hållbarhetsagenda, där de bland annat gått över till helt fossilfria drivmedel, visar de även vägen mot mer hållbara leveranser.
Nominerade: CAIA Cosmetics I Maya Delorez I Sellpy
Motivering
“Ett praktexempel på hur en influenser kan bygga ett eget och starkt varumärke utifrån engagemang och lojalitet inom sitt community. Ett av Europas snabbast växande skönhetsbolag med hög vinstmarginal”
Nominerade: Skincity I Pierce I Sneakersnstuff
Motivering
“Skincity har bokstavligen talat tagit den diplomerade hudterapeuten online, skapat en kundupplevelse utöver det vanliga och varit lönsamma sedan starten 2011. Det är få som beställer från Skincity.se som inte nämner hur genomtänkt signaturpaketeringen är, något man nu kompletterat med en “basic wrapping”. Med ett purpose om att de förändrar liv driver de innovation inom digital hudvård.”
Nominerade: RevolutionRace I Desenio I Ideal of Sweden
Motivering
”I en konservativ bransch med hög prisbild har Pernilla och Niklas Nyrensten visat att det går utmärkt att sälja färgglada snygga egenproducerade outdoorkläder med bra passform till ett rimligt pris, utan att tumma på kvaliteten. Genom att ta kontroll över hela värdekedjan och via sociala medier involvera kunderna i produktutvecklingen och marknadsföringen har RevolutionRace skapat ett koncept som de framgångsrikt rullar ut i hela världen. Ett koncept som gör dem till ett av Sveriges snabbast växande och mest lönsamma e-handelsföretag.”
Nordic Retail Summit
Nordic Retail Summit
Almedalen
Almedalen
Almedalen
Nordic Retail Summit
Almedalen
Retail Awards
Nordic Retail Summit
D-Congress
D-Congress
D-Congress
D-Award
D-Congress
D-Congress
D-Congress
D-Congress
D-Congress
D-Congress
D-Congress
D-Award
D-Congress
D-Congress
D-Congress
D-Congress
D-Congress
D-Congress
D-Congress
D-Congress
D-Congress
D-Congress
Retail Awards
Retail Awards
Retail Awards
Retail Awards
D-Award • 1min
D-Award • 3min
D-Congress • 2min
D-Congress • 5min
Nordic Retail Summit
Nordic Retail Summit
Nordic Retail Summit
Nordic Retail Summit
5min
Nordic Retail Summit
D-Congress • 3min
4min
2min
D-Congress • 1min
D-Award • 2min
D-Congress • 2min
D-Award • 3min
D-Award • 3min
D-Congress • 3min
D-Congress • 2min
D-Congress • 2min
D-Congress • 1min
D-Congress • 2min
D-Congress • 3min
D-Congress • 4min
D-Award • 1min
D-Award • 3min
D-Congress • 2min
D-Congress • 1min
D-Congress • 1min
D-Congress • 2min
D-Congress • 4min
D-Congress • 2min
D-Congress • 1min
D-Congress • 1min
D-Congress • 2min
D-Congress • 4min
D-Congress • 2min
D-Congress • 1min
D-Congress • 1min
D-Congress • 2min
D-Award • 2min
D-Congress • 3min
D-Congress • 2min
D-Congress • 2min
D-Congress • 1min
Innovation for Impact
Retail Awards
1 995 KR
2 995 KR
Alla priser ex moms
Nordic Retail Summit
Medlem
0 KR
Medlem i Svensk Handel
Trygg E-handel
1 995 KR
Certifierad Trygg E-handlare
Partner
1 995 KR
Partner till Svensk Handel
Ordinarie pris
2 995 KR
Övriga
Alla priser ex moms
TICKETS D-CONGRESS
March 6 and 7
4.950 SEK
March 7
3.950 SEK
March 6 and 7
8.450 SEK
March 7
7.450 SEK
All prices are exclusive of VAT