Vi kunde inte vara mer stolta, ett år som det här, att vinna priset som årets tillväxtbolag.
Under årets Retail Awards, galan som Svensk Handel arrangerade för sextonde året i rad den 8 maj, delades priser ut i nio kategorier. En av dem var Årets tillväxtbolag där de tre finalisterna var lyxmodemärket Toteme, träningsklädernas mästare aim’n och Gårdssällskapet som levererar ekologiskt kött hem till sina kunder. Vinnare blev Gårdssällskapet.
Gårdssällskapet och kategorisponsorn Walley
Att välja mellan finalisterna var som vanligt ett svårt arbete för juryn, och att bara ta sig till final i just kategorin tillväxtbolag när branschen i stort har det tufft är en fjäder i hatten för vem som helst. Det var ett mycket glatt och lätt överraskat gäng från Gårdssällskapet som fick gå upp på scenen på anrika Nalen för att ta emot utmärkelsen. Att företaget inte förväntat sig att vinna framgår tydligt när vi talar med dem efteråt.
Vi kunde inte vara mer stolta, ett år som det här, att vinna priset som årets tillväxtbolag. Tacksamheten vi känner för våra lojala kunder, som trots tuffa tider fortsätter att köpa vårt högkvalitativa och schyssta kött från svenska ekogårdar vet nästan inga gränser.
Malin Renman
stolt vd för Gårdssällskapet
Gårdssällskapets grundare är barndomskamrater från Jämtland som var vana från uppväxten att familjerna ofta handlade kött direkt från en närliggande gård, där de visste att djuren hade haft det bra. Det är därifrån affärsidén kommer – att fler ska få tillgång till bra kött direkt från gården, smakrikt kött från välmående djur uppfödda av bönder man litar på.
När de grundade Gårdssällskapet var det för att erbjuda ett alternativ till konventionellt producerat kött och de började sälja färdigstyckat kött direkt från en lokal bonde. Från det första samarbetet har de nu ett nätverk av samarbetande gårdar och slakterier.
Priset stärker oss i vår övertygelse om att vara personliga och jordnära verkligen spelar roll.
Malin Renman
vd Gårdssällskapet
Juryns motivering till varför Gårdssällskapet prisats
Med djurvälfärd, ekologi och hälsa i fokus har den här aktören gett sig in en av de tuffaste branscherna för e-handeln nämligen dagligvarubranschen. Genom att runda den traditionella butikshandeln har de skapat en ny affärsmodell som kopplar ihop konsumenten direkt med producenten. Försäljningskanalen är antingen genom nätet eller genom dörrknackning. Även för ett e-handelsbolag är den personliga servicen och det mänskliga mötet en del av helhetsupplevelsen. Kraftig och lönsam tillväxt med ny affärsmodell i en traditionell bransch är resultatet.