D-Congress
2024-03-04

Affärsmodellen växer som en raket – så lyckas du med Pre Loved

Författare

Jenny Kjellén, Impact Loop

Dela artikel

Begagnat-branschen växer så det knakar – och tillväxten spås bara öka. Men det finns fortfarande en puckel att komma över för att börja sälja begagnat, menar experten. Så hur kommer man igång?

3,7 miljarder kronor. Så mycket omsatte begagnat-branschen i Sverige under fjärde kvartalet förra året, visar Svensk Handels nylanserade Pre Loved-indikator.

Det går så pass fort nu att det är lite av en hygienfaktor att börja titta på ett begagnat-erbjudande, i alla fall som en kompletterande affärsmodell.

Magnus Nikkarinen, näringspolitisk expert på Svensk Handel

Sju av tio konsumenter har handlat begagnat det senaste året. Orsakerna till uppsvinget är flera. Dels tuffa ekonomiska tider, vilket gör att folk letar efter billigare kläder och produkter. Dels miljöfaktorn, främst drivet av den yngre generationen som också ser begagnat som ett sätt att hitta unika produkter.

Hos handlarna har ett ökat intresse och tekniska framsteg drivit på utvecklingen, inte minst att kunna samköra en traditionell och begagnad affärsmodell. Slutligen har lagstiftning och politikens bidrag drivit på. En mängd lagstiftningar är på gång från EU som kommer att uppmuntra och i vissa fall kräva mer återbruk av produkter.

Magnus Nikkarinen, näringspolitisk expert på Svensk Handel. Foto: pressbild.

 

Långt ifrån alla har hakat på

Hur ser det då ut hos handlarna? Över 20 procent av Svensk Handels medlemmar har redan någon form av second hand-erbjudande. Ändå svarar hälften av bolagen att de inte funderar på att erbjuda begagnade produkter, enligt branschorganisationens Hållbarhetsundersökning.

Till viss del kan det bero på att man inte erbjuder produkter som lämpar sig för second hand, men det kan även handla om ointresse eller att man inte tror att efterfrågan finns, tror Magnus Nikkarinen.

Det finns också utmaningar i att säkerställa kvalitet, produktsäkerhet och ursprung, vilket kan vara begränsande faktorer.

“Glädjande nog ser vi att praktiskt taget alla bolag som testar att erbjuda secondhand, även fortsätter med det. Det finns fortfarande en puckel att börja erbjuda det, men när man gör det så är det något som man ser ett mervärde av”, säger han.

Hanna Ekstrand, vd på Synsam Outlet. Foto: press.

 

Måste skapa efterfrågan

Ett exempel på ett traditionellt bolag som erbjuder second hand som komplementär Synsam som genom sitt koncept, Synsam Outlet, ger kunderna möjligheten att –vid sidan om nya bågar – köpa eller hyra second hand-bågar. Den första fristående outlet-butiken slog upp portarna i slutet av 2020 och har sedan dess utökats till 17 butiker i både Sverige och Norge.

“När vi började med konceptet hade våra marknadsundersökningar visat att kunden ville konsumera mer hållbart. Men kunden har inte alltid svaret på vad man ska göra framåt, ibland måste man skapa efterfrågan”, säger Hanna Ekstrand, vd på Synsam Outlet.

Synsam var också tidigt ute med att erbjuda en prenumerationstjänst för glasögon. Istället för att köpa nya bågar när synen förändras kan kunderna hyra bågarna, via Synsam Lifestyle.

“När du köper bågarna tenderar de att hamna i en byrålåda efter ett tag. Med abonnemanget får du en uppdaterad glasögon garderob efter dina behov, du får kontroll på din ögonhälsa med regelbundna synundersökningar och vi tar hand om bågarna och möjliggör att de kommer ut och kan användas av fl er kunder igen. Det blir en plattform för det cirkulära”, säger Hanna Ekstrand.

Når en ny kundgrupp

Med ett nytt koncept i fristående butiker ville Synsam skapa en tydlig destination för sin cirkulära modell där de även når en ny kundgrupp som uppskattar ett lägre pris.

“Butikerna signalerar tydligt att andrahandsprodukter till låga priser kan inhandlas i ett modernt och attraktivt butikskoncept. Det var ett sätt att tillsammans med kunden skapa status av att handla second hand och tydligt förmedla det nya konceptet till målgruppen”, säger Hanna Ekstrand.

Initialt har den yngre generationen visat ett större intresse för second hand-bågar.De äldre kunderna kan till en början låta skeptiska men blir positivt överraskade närde förstår att bågarna de är intresserade av är både second hand och i fullgott skick, menar hon.

“Det finns en image-del i det som är bra. Man berättar gärna att det är secondhand-bågar man har på sig.”

AI-teknik för att effektivisera

EU:s förslag om att varor ska ha ett digitalt produktpass kommer med storsannolikhet hjälpa till att utveckla second-hand affären och öppnar upp nya möjligheter för en rad olika företag.

“Det vi pratat om kring digitaliseringens möjligheter är nu på väg att förverkligas. Spårbarheten kommer successivt att öka med information som aktörer på marknaden kan dra nytta av. Det kan handla om allt från materialinnehåll, antal ägare, vilka förändringar som gjorts, till att verifiera äkthet”, säger Magnus Nikkarinen.

I ekosystemet kring second hand-handeln finns det redan en rad bolag som hjälper till att utveckla affärssystem och som erbjuder olika former av digitala produktpass-lösningar och plattformar att sälja sina produkter via. Det finns även möjlighet att använda AI-teknik för att effektivisera hanteringen av varorna.

“En stor utmaning ligger i hanteringskostnader. Det är klart att det blir dyrare att hantera en enskild vara som man ska sälja igen. Innovationer och tekniska lösningar kan vara centrala för den här omställningen och för att hitta lönsamma affärsmodeller över tid”, säger Magnus Nikkarinen.

Att politiken hjälper till att skapa lönsamhet kring begagnat-handeln är viktigt, menar han. I Sverige råder full moms på alla begagnade varor vilket konkret innebär att begagnade varor dubbelbeskattas.

“Det här är en lågt hängande frukt som verkligen skulle underlätta och göra det mer ekonomiskt intressant för företagen, sänka priset till konsument och skicka en politisk signal att man verkligen menar allvar med systemomställningen.”

För att ge fler kunder möjlighet att köpa second hand, testar Synsam även en shop-in-shop lösning med second hand bågar i en handfull ordinarie Synsam-butiker. De letar även efter nya lägen för att ytterligare expandera outlet-butikerna.

“Det handlar om att bestämma sig för att det här är viktigt och att börja testa. Alla har en möjlighet att erbjuda second hand på ett eller annat sätt, säger Hanna Ekstrand och fortsätter:

“Det är retail-bolagen som jobbar med cirkulära flöden som i större utsträckning kommer att bli valda av kunden. Morgondagens kund kommer att ställa högre krav på att bolagen tar ett ansvar på riktigt.”

 


3 råd för att lyckas med second hand-affären

… från Magnus Nikkarinen, näringspolitisk expert på SvenskHandel.

 

  1. Följ omvärlden och håll dig uppdaterad. Det är mycket som händer både inom näringslivet, kring konsumenters beteende och politiska beslut som gör att det är en rörlig spelplan.
  2. Utforska digitala möjligheter för att utveckla affärsmodellen. Ökad transparens och spårbarhet kan hjälpa med en av de stora utmaningarna – att koppla samman utbud med efterfrågan. Second hand-utbudet man har är väldigt specifikt och i de flesta fall begränsat, där kan tekniska hjälpmedel hjälpa till.
  3. Begagnat funkar för mer än kläder – utvecklingen har gått snabbt och endast fantasin sätter stopp för vilka produkter som kan säljas begagnat. Produkter som ansetts oattraktiva att köpa begagnade, handlas några år senare begagnade så det gäller att vara lyhörd inför utvecklingen.

D-Congress 2024

MARCH 6-7

Innovation for Impact

TICKET RELEASE DECEMBER 4

Retail Awards

1 995 KR

Fullsatt

2 995 KR

Fullsatt

Alla priser ex moms

  • RETAIL AWARDS
  • Mingel
  • 3-rätters middag med dryck
  • Underhållning av välkänd artist
  • Efterfest

TICKETS D-CONGRESS

March 6 and 7

4.950 SEK

Sold-out

March 7

3.950 SEK

Sold-out

March 6 and 7

8.450 SEK

Sold-out

March 7

7.450 SEK

Sold-out

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 6
  • Access to all seminars
  • Afternoon fika
  • Mingle and bar in SH-Lounge
  • MARCH 7
  • Access to all seminars
  • Access to the exhibition and business partners
  • Book meetings with other participants
  • Morning fika
  • Lunch
  • Afternoon fika
  • After work