D-Congress
2024-03-18

Kommer framtidens frakt att ske utan kartonger?

Författare

Jenny Kjellén, Impact Loop

Dela artikel

E-handeln har ökat explosionsartat sedan pandemiåren vilket även innebär mängder av paket, skyddsplast och transporter. Så hur löser man leveransen så resurseffektivt som möjligt? Och hur ser egentligen framtidens frakt ut?

Fler transporter, förpackningar och onödiga returer – det är baksidan med en ökad e-handel. Men just därför finns det också möjligheter att påverka den kedjan.

“E-handeln har potential att vara ett mer hållbart alternativ än butikshandeln om e-handeln gör att godstransporter ersätter persontransporter”, säger Jonas Arnberg, detaljhandelsexpert på branschinitiativet Hållbar e-handel, som nu är en del av Svensk Handel, och fortsätter:

“Sen finns det e-handel som skapar ytterligare godstransport istället för att du hade gått och hämtat grejerna själv men sett till helheten skulle jag ändå säga att så fort du lägger logistik i händerna på proffs så blir det mer effektivt än att ta bilen och hämta grejerna själv.”

Han menar att det först och främst behövs ett samarbete mellan handelns aktörer och att städer planeras med rätt infrastruktur för effektiva och hållbara transporter. Det kan till exempel handla om att skapa ytor utanför städer för omlastning, eller att fylla på med varor under natten, enligt Jonas Arnberg.

Jonas Arnberg, detaljhandelsexpert på Hållbar e-handel. Foto: pressbild

Första fossilfria leveransen

Mycket av dagens logistiklösningar är skapade för att leverera till butiker. Hållbar e-handel har tillsammans med Lyko, Apotea, Blomsterlandet och Amazon samarbetat för att ta fram lösningar som är bättre anpassade för e-handel. Bland annat har Apotea testat att leverantörerna skickar varor på stora pallar som rymmer hundratals flaskor, istället för i mindre kartonger. Något som kapar både arbetstid och material.

“Det innebar otroliga vinster med ganska enkla medel. Det är noll teknik eller innovation, det handlar egentligen bara om att e-handlare och leverantörer pratar med varandra”, säger Jonas Arnberg.

Lyko var det första e-handelsbolaget som helt gick över till fossilfria leveranser i Sverige. Det var ett beslut som fick ringar på vattnet och innebar att Sveriges största transportör, PostNord, skyndade på sin omställning till fossilfria leveranser.

Bara genom att Lyko lade det fossilfria alternativet överst i utcheckningen dubblerades antalet fossilfria leveranser. Tack vare nya aktörer som Instabox, Budbee och Airmee, som erbjöd fossilfria lösningar, kunde Lyko redan från början nå 99,6% av Sveriges befolkning. Beslutet att övergå till fossilfria leveranser innebar däremot att de var tvungna att ta bort två av de största transportörerna som leverantörer.

“Vi är en av Sveriges största fraktköpare på e-handelspaket, då ska vi ju nyttja den kraften för att få igenom en omställning. Det tog mindre än sex månader för Postnord att komma tillbaka. De förstod att det var en viktig fråga och hade utvecklat ett fossilfritt alternativ, alltså åtta år innan de tänkte att vara fossilfria i hela verksamheten. Nu finns Postnord i ett gäng regioner, inte alla, men de adderar allt eftersom”, säger Tom Thörnblom, hållbarhetschef på Lyko.

Tom Thörnblom, hållbarhetschef på Lyko. Foto: press

Paketfri frakt

För något år sedan gjorde Lyko ett stort pilotprojekt tillsammans med Instabox där de valde att skippa kartongen. Istället användes en returlåda under frakten som skickades tillbaka till lagret för att återanvändas och kunderna hämtade sina varor utan paket i utlämningsskåpet.

“Kartongen är baksidan av e-handeln. Vi tänkte att det måste vara optimalt om vi kan ta bort kartongen och konsumenterna tyckte att det här var suveränt. Hemligheten är att hitta de cirkulära flödena som redan finns för att få tillbaka lådorna”, säger Tom Thörnblom.

Projektet synliggjorde flera utmaningar, allt från hur man löser fraktetiketter till hur många storlekar på returlådor som behövs för att minimera luften i transporterna, men det gläntade på dörren till hur framtidens logistikflöden kan se ut.

“Jag tror att det kommer att dyka upp en affärsmodell där man ser att det är en bättre lösning men det går inte för en enskild handlare att få till. Det måste till ett retursystem där fler går ihop. Kan vi lösa det? Absolut, men det måste bli ett tillräckligt stort fokus och intresse”, säger Tom Thörnblom.

Istället för att alltid förutsätta att kunden vill skicka tillbaka produkten vill vi att de vänder sig till vår kundtjänst

Tom Thörnblom, hållbarhetschef på Lyko

Hållbara förpackningar

Flera ledande e-handlare har ställt om sina förpackningslösningar till mer hållbara alternativ. Allt Lykos emballage är till exempel gjort av återvunnet material och de jobbar med att förpackningarna för sina varumärken ska vara återvinningsbara.

Under åren har det även dykt upp bolag som tillhandahåller återanvändningsbara förpackningar för e-handeln, till exempel RePack. Jonas Arnberg nämner Knivbrev som ett bra exempel där samma förpackning återanvänds tre gånger. Först ut till kund för att kunden ska skicka in sina knivar för slipning och så tillbaka till kunden igen. Kan man även använda transportflöden som redan finns kan man vinna mycket.

Ett exempel på det är ICA som lanserat en egen paketombudstjänst i samarbete med fraktväljaren Ingrid och leverantören Early bird. Paketen levereras till ICA:s centrallager och sedan används ICA:s befintliga logistik ut till butik.

Andra lösningar är att skapa förpackningar som är särskilt anpassade för e-handeln. I butik är förpackningarna en del av presentationen och kan vinna på att vara stora, men för e-handeln kan förpackningen behöva se annorlunda ut och har snarare en fördel av att vara liten.

Amazon erbjuder genom sitt Ships in Product Packaging program, på vissa av sina marknader, att förpackningar som möter deras krav kan skickas i sin orginalförpackning utan extra material från Amazon. Något som utöver hållbarhetsvinster kan sänka transportkostnaderna för säljarna.

Foto: Lyko

Jobba smartare med returer

Jakten på tillväxt har bidragit till att sänka tröskeln för köp vilket även lett till en hög grad av returer. För att få bukt med returerna höjer nu flera e-handlare beloppet man ska handla för att få gratis frakt. Andra väljer att ta betalt för returer eller stänger helt enkelt av kunder som returnerar för mycket.

Lyko har mindre än 1 procent i returer. Trots att de har få returer, kan de ändå göra smarta val, resonerar Tom Thörnblom. Till exempel skickar de inte med en returavi med varje order, vilket bara det sparar ca 40 000 papper per dag, utan hänvisar istället kunden till sin kundtjänst.

“Istället för att alltid förutsätta att kunden vill skicka tillbaka produkten vill vi att de vänder sig till vår kundtjänst. Det handlar inte om att försvåra för kunden utan att guida och i vissa fall erbjuda kunden rabatt ifall en vara bara har ett skönhetsfel och inte alltid skicka tillbaka varan,” säger Tom Thörnblom.

Mindre luft i paketen

För att minska luften i sina paket har Lyko installerat ny packautomation på sitt lager i Vansbro. Den scannar av innehållet och anpassar kartongen vilket även minskar behovet av fyllnadsemballage. För att klara av att växa ytterligare på ett resurseffektivt sätt, investerar de nu en halv miljard för att utöka och automatisera sitt lager.

“Vi växte med 24 procent under det sista kvartalet 2023. För att klara av flödena framåt investerar vi i automation för att kunna växa utan att använda mer resurser. Vår investering är den största enskilda investeringen som gjorts i den här regionen. Förutom att det skapar en trygghet för regionen så kommer vi även bli bättre på att använda robotteknik och bli smartare kring hur vi nyttjar våra resurser”, säger Tom Thörnblom.

D-Congress 2024

MARCH 6-7

Innovation for Impact

TICKET RELEASE DECEMBER 4

TICKETS D-CONGRESS

March 6 and 7

4.950 SEK

Sold-out

March 7

3.950 SEK

Sold-out

March 6 and 7

8.450 SEK

Sold-out

March 7

7.450 SEK

Sold-out

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 6
  • Access to all seminars
  • Afternoon fika
  • Mingle and bar in SH-Lounge
  • MARCH 7
  • Access to all seminars
  • Access to the exhibition and business partners
  • Book meetings with other participants
  • Morning fika
  • Lunch
  • Afternoon fika
  • After work