D-Congress
2021-10-28

Tillsammans formar vi framtidens handel

Digitaliseringen av handeln har under pandemin tagit ett språng ett par år framåt. De som har lärt sig att leva med ovisshet, ständigt följa sina kunder och utifrån det löpande ställa om sin verksamhet för att vara relevanta är morgondagens vinnare.

Författare

Svensk Digital Handel

Artikelns längd

4min

Dela artikel

Digitaliseringen av handeln har under pandemin tagit ett språng ett par år framåt. De som har lärt sig att leva med ovisshet, ständigt följa sina kunder och utifrån det löpande ställa om sin verksamhet för att vara relevanta är morgondagens vinnare. För oss innebär det att vi nu blir ännu bättre på att skapa mötesplatser och format där våra medlemmar och partners kan träffas för att tillsammans utveckla en mer hållbar och innovativ handel. Det vi idag gör på D-Congress en gång om året, ska vi göra årets alla 365 dagar. Det sa Svensk Digital Handels VD Per Ljungbergs och Svensk Handels COO Malin Winbom när de hälsade välkommen till D-Congress 2021.

Öppningsanförande D-Congress 2021

Välkommen till D-Congress 2021. Årets D-Congress är på så många sätt helt annorlunda än tidigare års. Vi var sist ut av de stora e-handelseventen före samhället mer eller mindre stängde ned på grund av Covid-19. Och nu är vi först ut igen när det åter öppnas upp. Även om det bara är drygt 1,5 år sedan vi genomförde D-Congress senast så känns det som om det är evigheter sedan.

Den danske filosofen Sören Kierkegaard skrev för 150 år sedan att den som har lärt sig att hantera ångest på rätt sätt har lärt sig det största i livet. Kort efter att vi sågs här senaste på D-Congress i mars 2020 formulerade Sveriges ärkebiskop Antje Jacktelén om detta citat i en intervju i DN till att ”Den som lärt sig att leva med stor ovisshet har lärt sig det största i livet”. Och tillade att coronatid i hög grad är en lärandets tid. En oviss men även lärandes tid har vi verkligen varit med om. En tid då inte minst detaljhandeln förändrats radikalt.

Digitaliseringen av handeln har tagit ett språng ett par år framåt och e-handeln har växt med mer än 50 procent. De fenomen som våra gäster från e-handeln i Kina talade om på D-Congress 2019 är numera en självklarhet även för flera e-handlare här i Sverige. Konsumenter gillar upplevelser och när de suttit hemma har vi använt oss av till exempel live shopping, TikTok och andra sociala kanaler för att skapa engagemang. De fysiska butikerna får idag betraktas som komplement till e-handeln, i stället för som tidigare tvärtom – vilket dagens Keynote Speaker Kate Ancketill konstaterade redan på världens största retailkonferens NRF Big Show i vintras.

”De fysiska butikerna får idag betraktas som komplement till e-handeln, i stället för som tidigare tvärtom”

Precis som ärkebiskopen sa i den där intervjun är det de handlare som har lärt sig att leva med ovisshet som har lyckats bäst med att följa sina kunder under pandemin och som har bäst förutsättningar framöver.  Flera av Svensk Handels medlemmar vittnar om att de har blivit mer agila. Att de har blivit bättre på att snabbt ställa om sin verksamhet och att följa och ständigt vara relevanta för sina kunder.  De vittnar om att de idag är mer flexibla, proaktiva och modiga.  Och att det nu, när samhället åter öppnar upp, är viktigt att de lyckas behålla dessa förmågor.

Vi kommer inte gå tillbaka till där vi var tidigare. Konsumenterna kommer inte rusa tillbaka till de fysiska butikerna, utan de har fått nya vanor som snabbt kan förändras igen. I likhet med vad NetOnNets vd Susanne Holmström sa i ett panelsamtal på vår Partner Day för ett par veckor sedan, måste vi komma ihåg att lika väl som vi aldrig tidigare varit med om att träda in i en pandemi, har vi inte varit med om att lämna en.  Vi vet inte vad det nya normala är för något.

”Lika väl som vi aldrig tidigare varit med om att träda in i en pandemi, har vi inte varit med om att lämna en. Vi vet inte vad det nya normala är”

Det är här årets tema för D-Congress kommer in; Tillsammans formar vi framtidens handel. När det hettar till, då samarbetar vi på riktigt – kunder, leverantörer ja hela branschen. Då ser vi till att hjälpa varandra och hitta så bra lösningar som möjligt. Det har vi alltid varit bra på inom den svenska e-handelsbranschen. Vi har sett det på D-Congress men även på andra events som Emeets, NES, Världens farligaste möte och SEBC. Vi måste se till att vi behåller och säkrar upp den förmågan under hela året och skapar mötesplatser och format där vi kan samlas och tillsammans utveckla hela branschen.

Här kan och ska vi i Svensk Handel göra betydligt mer. Vi är otroligt bra på arbetsrätt och näringspolitisk påverkan. Vi har från dag ett under pandemin stöttat våra medlemmar med Coronarådgivning och försett media, opinionsbildare och politiker med de faktaunderlag som behövts för att få till rätt stödåtgärder för branschen. Vi är drivande för att svenska politiker ska få igenom ny lagstiftning inom EU så att plattformsföretag som Amazon, Wish och Alibaba får ta ansvar för att varorna som säljs på dessa marknadsplatser lever upp till de säkerhets- och hållbarhetskrav som finns inom EU. Konkurrens är bra men det måste ske på lika villkor. Där gör Svensk Handel stor skillnad.

”Nu blir vi även ännu bättre på att skapa mötesplatser och format där våra medlemmar och partners kan träffas för att tillsammans utveckla en mer hållbar och innovativ handel.”

Nu blir vi även ännu bättre på att skapa mötesplatser och format där våra medlemmar och partners kan träffas för att tillsammans utveckla en mer hållbar och innovativ handel. Vi gör det tillsammans med våra dotterbolag Svensk Digital Handel, Svensk Handel Juridik, HUI och Swedish Fashion Council. Vi inspireras av det community-tänk som finns här på D-Congress och ser till att göra det årets alla 365 dagar.

Det gäller inte minst inom hållbarhet och cirkulära affärer. Områden som kanske har fått stå tillbaka lite under pandemin men som nu åter är och måste vara överst på allas agenda. Igår träffades till exempel e-handelsföretag inom vårt logistiknätverk och flera av våra logistikpartners på en workshop för att påbörja arbetet med att utveckla en branschstandard för fossilfria leveranser. Konkurrens är viktigt för att driva utvecklingen och innovation framåt, men inom vissa områden måste vi kunna jobba tillsammans för att nå det bästa för hela samhällets utveckling. Det gäller inom hållbarhet och cirklulära affären men även inom inkludering – ett område som våra kollegor inom Swedish Fashion Council tar upp i eftermiddagens panelsamtal om modeindustrins transformation.

”Inom vissa områden måste vi jobba tillsammans för att nå det bästa för hela samhället. Det gäller inom hållbarhet och cirkulära affärer men även inom inkludering. Områden där vi alla måste göra mer”

Vi har nu en dag framför oss där vi hoppas att du inspireras, nätverkar och träffar många nya och gamla kontakter för att tillsammans utveckla affärer som tar handel i Sverige till en ny nivå. Vi vill redan nu tacka alla våra 75 partners och du som är här som deltagare för att ni är med och bidrar till att D-Congress är Sveriges bästa mötesplats inom e-handeln.

Ännu en gång – varmt välkommen till D-Congress 2021!

Per Ljungberg, VD Svensk Digital Handel
Malin Winbom, COO Svensk Handel och styrelseordförande Svensk Digital Handel

D-Congress 2024

MARCH 6-7

Innovation for Impact

TICKET RELEASE DECEMBER 4

Retail Awards

1 995 KR

Fullsatt

2 995 KR

Fullsatt

Alla priser ex moms

  • RETAIL AWARDS
  • Mingel
  • 3-rätters middag med dryck
  • Underhållning av välkänd artist
  • Efterfest

TICKETS D-CONGRESS

March 6 and 7

4.950 SEK

Sold-out

March 7

3.950 SEK

Sold-out

March 6 and 7

8.450 SEK

Sold-out

March 7

7.450 SEK

Sold-out

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 6
  • Access to all seminars
  • Afternoon fika
  • Mingle and bar in SH-Lounge
  • MARCH 7
  • Access to all seminars
  • Access to the exhibition and business partners
  • Book meetings with other participants
  • Morning fika
  • Lunch
  • Afternoon fika
  • After work