LYKO vann, i hård konkurrens med Axel Arigato och ASKET, utmärkelsen D-Awards kategori Årets E-handel 2023 som på torsdagskvällen delades ut av Svensk Handel på D-Congress på Svenska Mässan i Göteborg. Adyen tog hem titeln i kategorin Årets Leverantör.
– Vi vill med D-Award uppmärksamma de svenska e-handelsföretag och leverantörer till e-handeln som bryter ny mark, skapar kundupplevelser utöver det vanliga och som sätter svensk e-handeln på den internationella e-handelskartan, säger Malin Winbom, COO på Svensk Handel.
D-Award delas ut av Svensk Handel sedan 2019. Årligen nomineras tre företag till priset Årets E-handel. Tidigare vinnare av Årets E-handel är Inet (2022), Caia Cosmetics (2021), Skincity (2020) och Revolution Race (2019). Årets Leverantör delades ut första gången 2022 och då vann Instabox. Vinnaren av Årets Årets E-handel röstas fram av allmänheten, medan Årets Leverantör utses av Svensk Handel.
LYKO vann D-Award Årets E-handel med följande motivering
Med sin nyfikenhet, innovationskraft och sitt tydliga hållbarhetsfokus bryter LYKO , som ett av Sveriges största e-handelsföretag, ständigt ny mark och tar e-handeln i Sverige till en ny nivå. När LYKO krävde fossilfria e-handelsleveranser, agerade och lyssnade hela det svenska ekosystemet.
Adyen vann D-Award Årets Leverantör med följande motivering
Adyen har genom sin tekniska och finansiella plattform givit handlare möjlighet att riva barriären mellan fysisk och digital handel. Med miljontals insikter från transaktioner i både fysiska och digitala kanaler kan Adyens kunder bygga överlägsen kundlojalitet och skapa sömlösa kundupplevelser utöver det vanliga.
Till D-Award