
Aktuellt





Raka vägen mot en cirkulär omställning
Innovation for Impact - Den 6 mars 2024 manifesteras temat Innovation for Impact på mötesplatsen för all handel, D-Congress på Svenska Mässan i Göteborg.

Frame
Managing Director & Co-Founder
I samarbete med: Swedish Fashion Council
Fashion Transformation: En ökad andrahandsmarknad och en ökad digitalisering
Fashion Transformation: En ökad andrahandsmarknad och en ökad digitalisering
Det sker en transformation inom modeindustrin och för att positionera svenskt mode som ledande i framtidens modeindustri måste vi synliggöra den omställning som branschen står inför, mäta förändringar som sker och exemplifiera arbetet vi driver från Sverige.
Swedish Fashion Council har i sitt arbete för att utbilda, innovera och främja svensk modeindustri tagit fram rapporten Fashion Transformation, som den första i sitt slag att belysa transformationen i modeindustrin.
Denna session inleds med att Swedish Fashion Councils VD Jennie Rosén introducerar ämnet Fashion Transformation för att därefter övergå till en fördjupning i två av de ämnen som står högst på agendan; en ökad second hand-marknad och en ökad digital modeindustri.
Kläder har idag en halverad livslängd jämfört med för bara tjugo år sedan. Med nya affärsmodeller, en ny syn på begagnade kläder, politiska beslut om reducerad moms och digitala lösningar som möjliggör och försäljning per-to-peer, kan andrahandsmarknaden revolutionera hur vi köper, säljer och förhåller oss till kläder.
För att vi ska nå dit krävs det dock omfattande investeringar och omprioriteringar, framförallt hos marknadens största och därmed i slutändan även mest avgörande aktörer.
Emma Streman, Product owner på H&M Buiness Tech inleder med ett Keynote om ämnet som därefter följs upp av ett panelsamtal med Alma Riihelä, Nordenchef Sellpy, Kristian Ranjal, Co-founder Aplace och Nana Sacko, grundare av SAKO och projektledare Stadsmissionen. Samtalet leds av Jennie Rosén.
Idag befinner sig konsumenten lika mycket digitalt som fysiskt, vilket gör att behovet av att uttrycka den digitala identiteten växer. Detta är ett fenomen som länge varit etablerat i gaming-industrin, men som nu växer hos flera i målgruppen.
Att befinna sig i digitala universum kommer vara avgörande för att interagera med gen z. Det öppnar upp nya möjligheter för hur varumärken kan berätta sin historia, integrera med sin konsument och öka försäljning i egna kanaler.
Fredrik Timour, Founder Fashion Innovation Center, introducerar ämnet och leder därefter ett panelsamtal med Kunal Chopra, Managing Director & Co-Founder på Frame, Laura Rojas, Directness of Innovaton på Niinjas In Pyjamas och Mucheneta Ten Napel, CEO & Co-Founder Shape Innovate.
Kunal Chopra
Kunal Chopra är medgrundare och VD på kommunikationsbyrån Frame. Frame hjälper varumärken med kommunikation och affärsutveckling i gaming & andra digitala universum. Kunal har 5 års erfarenhet inom Fintech men har de 7 senaste åren jobbat med strategisk kommunikation. Kunal leder just nu ett team med över 12 års sammanlagd erfarenhet av att ta varumärken till gaming och digitala plattformar.
Frame
Managing Director & Co-Founder
Profitable Creativity
Kunal Chopra
Kunal Chopra är medgrundare och VD på kommunikationsbyrån Frame. Frame hjälper varumärken med kommunikation och affärsutveckling i gaming & andra digitala universum. Kunal har 5 års erfarenhet inom Fintech men har de 7 senaste åren jobbat med strategisk kommunikation. Kunal leder just nu ett team med över 12 års sammanlagd erfarenhet av att ta varumärken till gaming och digitala plattformar.
Innovation for Impact - Den 6 mars 2024 manifesteras temat Innovation for Impact på mötesplatsen för all handel, D-Congress på Svenska Mässan i Göteborg.