
Aktuellt





Raka vägen mot en cirkulär omställning
Innovation for Impact - Den 6 mars 2024 manifesteras temat Innovation for Impact på mötesplatsen för all handel, D-Congress på Svenska Mässan i Göteborg.

Aplace
Co-founder / Partner
I samarbete med: Swedish Fashion Council
Fashion Transformation: En ökad andrahandsmarknad och en ökad digitalisering
Fashion Transformation: En ökad andrahandsmarknad och en ökad digitalisering
Det sker en transformation inom modeindustrin och för att positionera svenskt mode som ledande i framtidens modeindustri måste vi synliggöra den omställning som branschen står inför, mäta förändringar som sker och exemplifiera arbetet vi driver från Sverige.
Swedish Fashion Council har i sitt arbete för att utbilda, innovera och främja svensk modeindustri tagit fram rapporten Fashion Transformation, som den första i sitt slag att belysa transformationen i modeindustrin.
Denna session inleds med att Swedish Fashion Councils VD Jennie Rosén introducerar ämnet Fashion Transformation för att därefter övergå till en fördjupning i två av de ämnen som står högst på agendan; en ökad second hand-marknad och en ökad digital modeindustri.
Kläder har idag en halverad livslängd jämfört med för bara tjugo år sedan. Med nya affärsmodeller, en ny syn på begagnade kläder, politiska beslut om reducerad moms och digitala lösningar som möjliggör och försäljning per-to-peer, kan andrahandsmarknaden revolutionera hur vi köper, säljer och förhåller oss till kläder.
För att vi ska nå dit krävs det dock omfattande investeringar och omprioriteringar, framförallt hos marknadens största och därmed i slutändan även mest avgörande aktörer.
Emma Streman, Product owner på H&M Buiness Tech inleder med ett Keynote om ämnet som därefter följs upp av ett panelsamtal med Alma Riihelä, Nordenchef Sellpy, Kristian Ranjal, Co-founder Aplace och Nana Sacko, grundare av SAKO och projektledare Stadsmissionen. Samtalet leds av Jennie Rosén.
Idag befinner sig konsumenten lika mycket digitalt som fysiskt, vilket gör att behovet av att uttrycka den digitala identiteten växer. Detta är ett fenomen som länge varit etablerat i gaming-industrin, men som nu växer hos flera i målgruppen.
Att befinna sig i digitala universum kommer vara avgörande för att interagera med gen z. Det öppnar upp nya möjligheter för hur varumärken kan berätta sin historia, integrera med sin konsument och öka försäljning i egna kanaler.
Fredrik Timour, Founder Fashion Innovation Center, introducerar ämnet och leder därefter ett panelsamtal med Kunal Chopra, Managing Director & Co-Founder på Frame, Laura Rojas, Directness of Innovaton på Niinjas In Pyjamas och Mucheneta Ten Napel, CEO & Co-Founder Shape Innovate.
Kristian Rajnai
Kristian Rajnai är co-founder av butikskonceptet APLACE. APLACE har alltid brunnit för kreativa människor som verkar inom mode och inredning runt om i Skandinavien. Det började 2005 genom modetidning ODD at Large, följt av den progressiva modeplattformen+46 som tog plats under Stockholms modevecka till att 2007 bli butikskonceptet APLACE. Idag finns det butiker i Stockholm, Malmö och Göteborg och inkluderar sedan 2017 Second Hand som en del av sitt koncept. APLACE Second Hand startade initialt som ett separat koncept under namnet Pearl men har sedan två år tillbaka varit en del av alla APLACE butikssortiment.
Innovation for Impact - Den 6 mars 2024 manifesteras temat Innovation for Impact på mötesplatsen för all handel, D-Congress på Svenska Mässan i Göteborg.