Retail Awards
2023-06-07

Årets butik ska vara framgångsrik och lönsam

Dela artikel

These Go To 11 är Årets butik

Nyligen vann These Go To 11 det hedervärda priset Årets butik på Svensk Handels gala Retail Awards. Årets butik ska vara framgångsrik och lönsam med sortiment, utformning och service som uppskattas av kunderna. These Go To 11 checkar alla boxar.

Vi klev in i den lilla södermalmsbutiken som är proppfull med färgglada små gitarrpedaler från golv till tak och fick en liten pratstund med grundaren och ägaren Sebastian Nylund, och Daniel Noring som jobbar i butiken.

Glada vinnare – Sebastian Nylund och Daniel Noring.

Jag trodde först att det var skräppost när mailet om att vi var nominerade hamnade i mejlkorgen. Jag trodde aldrig att en så nischad butik som vår ens kunde bli nominerad. Än mindre vinna priset. Men nu känns det otroligt bra, som ett bevis på att vi gjort något rätt.

Sebastian Nylund
grundare och ägare till These Go To 11

Priset för Årets butik har instiftats för att främja enskilda butiker som i stark konkurrens arbetar kreativt och framgångsrikt med sitt butikskoncept. De övriga två finalisterna var den anrika juveleraren Carl Hoff och den passionerade knivbutiken Japanese knife company.

Två tredjedelar via nätet

Grundaren Sebastian Nylund har själv arbetat som gitarrist i många år och hade uppfattat att det inte fanns någon butik som var experter på just effektpedaler. Och ändå använder i stort sett alla gitarrister flera stycken.

När Sebastian startade butiken gjorde han en enkel PDF och skickade ut det till alla musiker han kände, och det gav – effekt. Ryktet om butiken och deras kunskap runt pedaler spred sig snabbt. Från början hade de inte ens en egen webbsajt, men det blev snabbt en nödvändighet. Det skulle idag inte gå att driva företaget med bara fysiska besök i butiken. Via webshopen kan de enkelt sälja över hela världen, vilket de också gör – ungefär en tredjedel säljs fysiskt i butiken.

Sebastian Nylund, Emil Johansson och Daniel Noring som arbetar i butiken är själva gitarrister, Sebastian har en lång meritlista som gitarrist tillsammans med artister som Celine Dion, Santana, Tomas Ledin och Carola. Att de själva har den förståelsen menar de är nödvändigt för att kunna vägleda kunderna på det vis de vill. Men ofta kommer det in kunder som är extrema experter och levande uppslagsverk när det gäller effekter och gitarrer, då kan man som personal passa på att lära sig ännu mer. Det märks tydligt att butiken är mer än bara ett jobb för Sebastian, Daniel och Emil.

Inte bara pedaler i butiken. Gitarrer för finsmakare har en egen sektion.

 

Mer än 1 000 pedaler i lager

Men det är som sagt pedalerna som är i fokus. Från enkla ekoeffekter till avancerade som kan sampla in alla möjliga ljud för att låta dem komma ur gitarren. De säljer både svenska och utländska märken. Ibland hittar de en unik tillverkare i Australien, ibland i Tyskland. Vissa pedaler görs bara i mycket begränsade upplagor och då gäller det att hänga på snabbt när de släpps till försäljning. Det gäller att hänga med. Det går fort. Plötsligt trendar en pedal och då köper man in den.

Om någon känd amerikansk gitarrist visar en av våra pedaler på Youtube så kan den sälja slut under natten.

Daniel Noring
These Go To 11

Själva butiksnamnet These Go To 11 kommer från mockumentären om hårdrocksbandet Spinal Tap, där gitarristen förklarar sina framgångar med att hans förstärkare är bättre än alla andras för att hans reglage inte bara går till 10 utan till 11. När reportern invänder att det ju bara är en märkning möts han av total oförståelse. ”Nej, du fattar inte. De här går till 11!”

Till These Go To 11


Här är juryns motivering till vinsten på Retail Awards:

Gedigen kunskap från turnélivet har skapat en hög kunskapsnivå! Unik service, specialistkunskaper och en ärlig ambition att hjälpa kunden med allt från plektrum till högtalarverktyg. These Go To 11 har lyckats skapa en inspirerande koppling till Sveriges musik- och kulturhistoria, i samarbete med de bästa tillverkarna. En butik som behöver upplevas!

D-Congress 2024

MARCH 6-7

Innovation for Impact

TICKET RELEASE DECEMBER 4

TICKETS D-CONGRESS

March 6 and 7

4.950 SEK

Sold-out

March 7

3.950 SEK

Sold-out

March 6 and 7

8.450 SEK

Sold-out

March 7

7.450 SEK

Sold-out

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 6
  • Access to all seminars
  • Afternoon fika
  • Mingle and bar in SH-Lounge
  • MARCH 7
  • Access to all seminars
  • Access to the exhibition and business partners
  • Book meetings with other participants
  • Morning fika
  • Lunch
  • Afternoon fika
  • After work