Patagonia och morgondagens retail

Dela artikel

fyra spaningar om stora megatrender som formar morgondagens handel

Tom Vangeneugden, Head of Retail EMEA på det internationella outdoor- och klädföretaget Patagonia, talar för första gången i Sverige, på Nordic Retail Summit. Patagonia är en ledande aktör som driver arbetet framåt med ett engagemang och långsiktigt hållbarhetsarbete som genomsyrar hela företaget.

Tom Vangeneugden, Head of Retail EMEA på Patagonia

 

Den cirkulära ekonomin, nya affärsmodeller och impact investing

Under Nordic Retail Summit fördjupar vi oss i fyra spaningar om stora megatrender som formar morgondagens handel.

Tom Vangeneugdens trendspaning utifrån megatrenden: ’’Den cirkulära ekonomin – nya affärsmodeller och impact investing’’ tar oss med i ett samtal om hur retailbranschen bäst kan anpassa sig till ett mer cirkulärt förhållningssätt. Patagonia har som mål att arbeta sig bort från retailbranschens rykte om masskonsumtion och negativ miljöpåverkan till att istället vara verksamma inom retail på ett annorlunda sätt.

Med utgångspunkt från Tom Vaneneugdens presentation diskuteras vilken påverkan och vilken roll företag inom detaljhandeln kan spela för att skapa en bättre framtid. I panelen deltar:

  • Emma Garrote Fredman, Global Production and Sustainability Manager, Gina Tricot
  • Lena Herder, Sverigechef, IKEA
  • Eva Karlsson, vd, Houdini
  • Sara Resvik​, vd, BackingMinds

Tom Vangeneugden, ursprungligen från Belgien, har jobbat för stora, internationella retailers det senaste decenniet. Under tiden har han utvecklat stor värme och respekt för retailindustrin men samtidigt sett baksidan av den med massproduktion, överkonsumtion och negativ miljöpåverkan. Idag arbetar Patagonia och Tom aktivt mot det egna målet, att göra saker annorlunda och därmed vara med att vända utvecklingen åt rätt håll. På Patagonia kallar man det för Business Unusual.

D-Congress 2024

MARCH 6-7

Innovation for Impact

TICKET RELEASE DECEMBER 4

TICKETS D-CONGRESS

March 6 and 7

4.950 SEK

Sold-out

March 7

3.950 SEK

Sold-out

March 6 and 7

8.450 SEK

Sold-out

March 7

7.450 SEK

Sold-out

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 6
  • Access to all seminars
  • Afternoon fika
  • Mingle and bar in SH-Lounge
  • MARCH 7
  • Access to all seminars
  • Access to the exhibition and business partners
  • Book meetings with other participants
  • Morning fika
  • Lunch
  • Afternoon fika
  • After work