D-Congress
2024-02-05

Så kan impact inom retail skapas: Asket om transparens i alla led

Författare

Jenny Kjellén, Impact Loop

Dela artikel

Inför årets D-Congress går Svensk Handel in i ett unikt samarbete med nyhetsbyrån Impact Loop – en nyhetstjänst för dig som driver eller jobbar på ett bolag som gör världen bättre – eller som rör dig i ekosystemet runtom. I en artikelserie som tar avstamp i hur handeln kan bli mer hållbar, går Impact Loop till botten med fem delar som kan skapa impact inom retail – och vi börjar hos Asket, med ämnet transparens.

Impact Loop gör daglig journalistik som håller dig i loopen kring allt som händer inom impact – från de senaste nyheterna till de smartaste analyserna, de mest inspirerande intervjuerna och granskningarna som gör branschen mer transparent. Camilla Bergman, vd och grundare, kommer tillsammans med Per Ljungberg att moderera D-Congress i Göteborg, den 6-7 mars.

Går det att vara transparent i alla led?

Att ha koll på sin leveranskedja och skapa transparens i alla led är en av nycklarna till en hållbar handel. ”Spårbarhet ger kunskap för att kunna åtgärda och fatta bättre beslut”, säger Askets medgrundare August Bard Bringéus.

Askets grundare Jakob Nilsson och August Bard Bringéus. Foto: Asket

 

Under förra året kom EU med ett flertal lagförslag som ska bädda för mer miljövänliga och cirkulära produkter. En viktig del handlar om att öka spårbarheten i leverantörsledet vilket gjort transparens till ett hett samtalsämne.

Bland annat föreslås att alla produkter inom EU ska ha ett digitalt produktpass, som innehåller information om produktens hela livscykel.

Det här kommer att bli en gamechanger och det kommer att visa sig vilka som kan se det här som en möjlighet att göra någonting bättre

Annelie Rådhall, som ansvarar för affärs- och hållbarhetsutveckling på inkubatorn Borås Ink.

Ett plagg görs i 40 steg

Modevarumärket och e-handlaren Asket arbetar sedan flera år med att nå full transparens i sitt leverantörsled. Trots att kunden inte fattar sitt köpbeslut baserat på var sytråden är tillverkad så finns det en viktig kunskapseffekt, både för kunden och bolaget själva, menar August Bard Bringéus, medgrundare av Asket.

“Det faktum att vi konfronterar kunden med att ett plagg faktiskt görs i 40 steg gör att den får en uppskattning för att kläder är ett hantverk. De kan inte kosta så lite som 50 spänn, för då betalar du inte det sanna priset. Vet du inte hur de görs och under vilka villkor så kan du heller inte förbättra något. Spårbarhet ger kunskap för att kunna åtgärda och fatta bättre beslut som bolag och individer”, säger han.

Asket grundades 2015 utifrån en frustration över modeindustrins ständiga påtryckningar att konsumera och skapa ett habegär, trots fulla garderober. Lösningen blev att skapa en liten och permanent kollektion av tidlösa produkter som förfinas år efter år.

Den permanenta kollektionen är kärnan i Askets filosofi – och den enklaste. Här är en bild från Askets butik. Foto: Asket

”Mest kraftfulla vi gör”

Under åtta år har de lanserat 48 produkter vilket är ungefär hälften av vad ett traditionellt modeföretag lanserar på en av sina fyra säsonger.

“Rent krasst är principen om den permanenta kollektionen det mest banala men också mest kraftfulla i allt vi gör” säger August Bard Bringéus.

Eftersom Askets produkter inte kommer att plockas av hyllan eller reas ut, kan de investera tid och resurser i att ständigt förbättra plaggen. Det ger också möjlighet att noggrant undersöka var produkten kommer ifrån, hur den tillverkas och vilken påverkan den har på människor och miljö. I brist på regelverk fick de alltså skapa sin egen standard för spårbarhet.

Definitionen av spårbarhet är enkel, vi bryter ner plagget till den minsta komponenten och kartlägger alla processer. Om vi har identifierat varje fabrik som utför en process, så har vi 100 procent spårbarhet. Vi försöker vara så tydliga och intuitiva som möjligt och ärliga med både det vi vet och inte vet

August Bard Bringéus, medgrundare Asket

Rådet: börja redan nu

De exakta kraven kring vad produktpassen ska innehålla har inte beslutats ännu men förväntas innehålla uppgifter om återvunnet material, ursprung för råmaterial, hållbarhet och miljöpåverkan. Textilier, elektriska produkter, batterier och möbler förväntas vara de första kategorierna där produktpassen införs.

“Vi vet ännu inte hur den här lagen kommer se ut vilket är jättekrångligt eftersom de produkter företagen jobbar med nu är de som kommer att finnas när lagen trätt i kraft”, säger Annelie Rådhall. “Men jag skulle ändå råda bolagen att börja direkt. Jag kan tänka mig att regleringarna börjar gälla under 2026 eller 2027.”

De nya kraven innebär inte bara utmaningar och kostnader – de kan också öppna upp för nya sätt att tjäna pengar, menar hon.

”Hur kan vi möjliggöra att sälja en produkt en andra gång eller jobba med uppfräschning eller någon annan typ av extra service och tjänst? Det kommer generera många nya idéer som kan hjälpa branschen och säkerligen kommer nya företag att komma in och hjälpa till att driva den här förändringen.”

Asket använder sitt arbete med transparens i marknadsföring och som en kärna i hela varumärket. Här är en pressbild som illustrerar detta. Foto: Asket.

Nya samarbeten på gång

Marknaden för tjänster och verktyg för att analysera och spåra sin leverantörskedja växer snabbt. Det har skapats flera branschöverskridande samarbeten för att utveckla standarder och testa lösningar, som till exempel Cirpass och Trace4value.

Olika teknologier som block chain, en decentraliserad databasteknik som används för att lagra information och digitala produkt-ID:s diskuteras som möjliga lösningar.

En fördel med produkt-IDs är att kunder enkelt kan verifiera om produkter är äkta och ger möjlighet till tjänster som återförsäljning och reparation. Dessutom ger det varumärken möjlighet att fortsätta kommunicera med kunder efter försäljningen, till exempel genom att ge skötselråd eller stylingtips.

Företaget EON har exempelvis skapat en plattform tillsammans med sina kunder Pangaia och Chloé, vilket gör det enkelt för kunder att köpa och sälja verifierade plagg online med bara några klick.

Ett sätt att locka kunder

Att vara transparent, trots att det kan kännas ovanligt och jobbigt, kan också vara nyckeln till att nå en stor kundgrupp. För Asket har det varit tydligt att produkten fortfarande är viktigast för kunden – men en ökad öppenhet gynnar varumärkeslojalitet och är ett viktigt sätt att differentiera sig.

”Att kunderna väljer att handla från oss beror på produkten och inte de mjuka värdena. Men det betyder inte att kunderna inte uppskattar det. Vi vet att det skapar ett förtroende och en enorm lojalitet” säger August Bard Bringéus.

Samtidigt är han tydlig med att det inte kommer gratis:

”Oavsett vilken bransch man är i så leder ett holistiskt ansvarstänk till en bättre produkt eller tjänst. Men det kommer att kosta mer – i alla fall vid uppstartstillfället.”

Så kommer du igång med transparens – 5 tips från Annelie Rådhall

Annelie Rådhall, ansvarig för affärs- och hållbarhetsutveckling på inkubatorn Borås Ink.

 

  1. Börja redan nu. Säkerställ innehåll och miljöpåverkan av din produkt. Se över hur ni jobbar idag och hur ni säkrar att ni kommit en bit på vägen om ett år.
  2. Se över organisationen. Många kommer att behöva hjälp med kunskap inom hållbarhet, cirkulär ekonomi och transparens.
  3. Öppna upp för samarbeten. Hitta hjälp och stöd för att uppnå de nya kraven på ett smart och kostnadseffektivt sätt.
  4. Se över varumärket. Använd informationen på ett positivt sätt i säljprocessen. Vad gör att konsumenten väljer din produkt imorgon när det finns nya förväntningar och krav? Hur ska du förändra konsumentbeteenden?
  5. Motivera en eventuell prishöjning. En konsekvens av nya krav kan innebära att produkter blir dyrare på grund av noga kontrollerade och högkvalitativa material. Du behöver kunna motivera vad kunden betalar för.
slider image

D-Congress 6-7 mars

Hur handeln ska ta ledartröjan i näringslivets omställning mot en mer cirkulär ekonomi är fokus för D-Congress 2024. Ta del av kunskap och erfarenheter från branschens främsta experter och retailers som ligger i framkant i hållbarhetsfrågan. En viktig fråga är hur digitaliseringen kan accelerera företagens hållbarhetsarbete.

Till D-Congress

D-Congress 2024

MARCH 6-7

Innovation for Impact

TICKET RELEASE DECEMBER 4

TICKETS D-CONGRESS

March 6 and 7

4.950 SEK

Sold-out

March 7

3.950 SEK

Sold-out

March 6 and 7

8.450 SEK

Sold-out

March 7

7.450 SEK

Sold-out

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 6
  • Access to all seminars
  • Afternoon fika
  • Mingle and bar in SH-Lounge
  • MARCH 7
  • Access to all seminars
  • Access to the exhibition and business partners
  • Book meetings with other participants
  • Morning fika
  • Lunch
  • Afternoon fika
  • After work