2022-09-08

Därför är Djerf Avenue och CAIA Cosmetics två av Sveriges främsta DTC-bolag

D-Talks #3. Så drivs ett framgångsrikt DTC-bolag. I samarbete med Framtidens E-handel

Starta D-Talks #3

Författare

Svensk Digital Handel

Artikelns längd

5min

Dela artikel

DTC-bolagens värld är minst sagt stormig just nu med. Dalande försäljningssiffror, lägre värderingar och krav på att leverera både kraftig tillväxt och god lönsamhet. I samarbete med podden Framtidens E-handel spelade vi in D-Talks #3 framför publik tillsammans med Rasmus Johansson, VD, Djerf Avenue och Adeline Sterner, VD, CAIA Cosmetics om att driva ett framgångsrikt DTC-bolag. Deras fokus på att skapa unika produkter som skakar om kategorin och att utveckla en stark community utifrån målgruppen betydelsefulla influencers, är stora anledningar till att det går så bra. Nu kan du lyssna och titta på avsnittet på dhandel.se

Den 31 september rivstartade vi hösten med att spela in ett avsnitt av vårt D-Talks tillsammans med podden Framtidens E-Handel inför en publik som bestod av 50 av de främsta beslutsfattarna inom e-handel. Eventet var en del av Svensk Digital Handels ”CxO Dinner” som är tillbaka efter ett antal år i träda. Björn Påhlman Spenger intervjuade två VD:ar på två av Sveriges verkliga DTC-succéer för att höra vad de har fokuserat på för att vara så framgångsrika som de är idag.

Björn Påhlman Spenger, podden Framtidens e-handel

 

Rasmus Johansson berättade att Djerf Avenue inte känner av konjunkturläget och kostnadsposterna har inte gått upp. Bolaget har en rejäl tillväxt vilket gör att de kan kapa kostnader i takt med att de växer. Djerf Avenue har inte heller valt att höja priserna på sina produkter. Nettoresultatet har förbättrats då de på sina storsäljare kunnat kapa kostnader på upp till tjugo procent på grund av större ordrar.

Adeline Sterner beskrev hur CAIA Cosmetics nu mättat sin huvudmarknad Sverige och att de därför inte är en uppstickare längre. Nu gäller det att titta på nya länder där influencern och medgrundaren Bianca Ingrosso inte är lika känd. De märker av lågkonjunkturen mer i Tyskland än i Sverige samtidigt som  Adeline har svårt att säga hur det kommer att påverka CAIA då tillväxten fortfarande är stark.

Både Djerf Avenue och CAIA Cosmetics har som bekant två av Sveriges absolut största och främsta influencers som grundare. Är det vad som krävs för att bli ett framgångsrikt DTC-bolag idag? Att dessa spokespersons påverkat är det ingen som tvekar över. Men att de har en stor följarskara är inte den främsta orsaken till framgången utan snarare hur pass engagerade de är i bolagen. Enligt Rasmus Johansson, VD på Djerf Avenue, är det en myt att många följare skapar framgångsrika bolag. Matilda frontas inte i första hand, utan det är kunderna som är ansiktet utåt. Och hälften av följarna på Djerf Avenues Instagramkonto följer inte Matildas konto. Hur Matilda är som person, designer och business women, är snarare det som gjort Djerf Avenue framgångsrik i hennes följarskara, enligt Rasmus.

Adeline Sterner, VD på CAIA Cosmetics håller med. Det genuina intresset från Bianca Ingrosso är det som har skinit igenom i kombination med det community de skapat. Men hur skapar man egentligen ”the holy grail”; en community? Adeline Sterner på CAIA Cosmetics säger att grunden är din produkt och vilka problem den löser för kunden. Vad är det kunden vill känna? Vad vill man få kunden att känna att man är en del av? Har du en kass produkt kommer det inte att fungera.

En annan bas i en community är gå ”back to basic” – det vill säga att interagera och svara på frågor och kommentarer från sina kunder i de kanaler man finns i. Det föder bekräftelse och gemenskap. Något som både Rasmus och Adeline är förvånade över är att framför allt större företag slarvar med.

I intervjun delar Rasmus och Adeline med sig av erfarenheter om hur man tänker kring att bygga en organisation och hur man behåller sitt brand när man växer.  De berättar hur de tänker kring de sociala medier och hur man ska veta vad man ska satsa på som driver den stora lönsamheten. Vad är egentligen ett brand och vad är nästa steg för dessa framgångsrika DTC-bolag?

Lyssna och titta på hela poddavsnittet D-Talks med Framtidens E-handel

 

D-Congress 2024

MARCH 6-7

Innovation for Impact

TICKET RELEASE DECEMBER 4

Retail Awards

1 995 KR

Fullsatt

2 995 KR

Fullsatt

Alla priser ex moms

  • RETAIL AWARDS
  • Mingel
  • 3-rätters middag med dryck
  • Underhållning av välkänd artist
  • Efterfest

TICKETS D-CONGRESS

March 6 and 7

4.950 SEK

Sold-out

March 7

3.950 SEK

Sold-out

March 6 and 7

8.450 SEK

Sold-out

March 7

7.450 SEK

Sold-out

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 6
  • Access to all seminars
  • Afternoon fika
  • Mingle and bar in SH-Lounge
  • MARCH 7
  • Access to all seminars
  • Access to the exhibition and business partners
  • Book meetings with other participants
  • Morning fika
  • Lunch
  • Afternoon fika
  • After work