Magnus Nikkarinen

Svensk Handel

hållbarhetsansvarig

Presenteras av: Svensk Handel

75% av konsumenterna vill köpa secondhand – hur ska Handelslandet Sverige kunna möta efterfrågan?

Scen: Handelslandet Sverige
Kårhuset Rindi
13:00-13:50 - 27 juni
Lägg till i kalender2024-06-27 13:00:002024-06-27 13:50:00Europe/Stockholm75% av konsumenterna vill köpa secondhand – hur ska Handelslandet Sverige kunna möta efterfrågan?Svensk Handel - Magnus NikkarinenKårhuset RindiSvensk Digital Handelnoreply@dhandel.seevent

75% av konsumenterna vill köpa secondhand – hur ska Handelslandet Sverige kunna möta efterfrågan?

Second hand växer så det knakar. Ingen vet hur den optimala affärsmodellen ser ut, men med stor sannolikhet kommer den utvecklas i Handelslandet Sverige. Här finns tio miljoner kunder som är early adopters i världsklass, och hundratusen handlare som ständigt försöker överträffa deras förväntningar.

Samtidigt som politiska förväntningar och kommande lagkrav ökar trycket för att varor ska cirkulera längre, finns utmaningar med affärsmodeller och hindrande regleringar. Cirkulära modeller ställer andra krav på kompetens, digitalisering och styrmedel. Hur ser handelsföretagen på framtiden för mer cirkulär handel och konsumtion? Och vad kan politiken bidra med för att röja hindren för second hand-försäljningen?

Magnus Nikkarinen

Magnus är hållbarhetsansvarig och näringspolitisk expert på Svensk Handel, där han driver flera av organisationens hållbarhetsrelaterade frågor sedan 2018. Magnus har lång erfarenhet av policyarbete inom offentlig sektor, med bland annat tio år på regeringskansliet där han bland annat var utstationerad som skog- och lantbruksråd vid ambassaden i Peking.

LinkedIn

 

Magnus Nikkarinen

Svensk Handel

hållbarhetsansvarig

Presenteras av: Svensk Handel

EU:s hållbarhetslagstiftning – ökad regelbörda eller konkurrensfördel för Handelslandet Sverige? 

Scen: Handelslandet Sverige
Kårhuset Rindi
15:00-15:50 - 25 juni
Lägg till i kalender2024-06-25 15:00:002024-06-25 15:50:00Europe/StockholmEU:s hållbarhetslagstiftning – ökad regelbörda eller konkurrensfördel för Handelslandet Sverige? Svensk Handel - Magnus NikkarinenKårhuset RindiSvensk Digital Handelnoreply@dhandel.seevent

EU:s hållbarhetslagstiftning – ökad regelbörda eller konkurrensfördel för Handelslandet Sverige?

Exportsuccéer som H&M och IKEA visar att det som fungerar i Handelslandet Sverige fungerar över allt. Nu ställer 130 000 handlare om för att göra hållbarhet till nästa kapitel i det svenska handelsundret. Men kommer EU:s hållbarhetslagstiftning hjälpa eller stjälpa? 

EU introducerade under mandatperioden 2019-2024 initiativet The Green Deal med ambitionen att skapa ett grönt och hållbart EU via omfattande reglering. De politiker som är ansvariga under mandatperioden 2024-2029 är sedan de som ska säkerställa att lagstiftningarna implementeras och alla hållbarhetsmål uppnås till 2030. För att lyckas måste ökad konkurrenskraft och hållbarhet gå hand i hand. Vi står alltså i en brytpunkt sommaren 2024. Vad vill handeln se för prioriteringar och hur ser svenska EU-parlamentariker på framtiden för initiativet?

Magnus Nikkarinen

Magnus är hållbarhetsansvarig och näringspolitisk expert på Svensk Handel, där han driver flera av organisationens hållbarhetsrelaterade frågor sedan 2018. Magnus har lång erfarenhet av policyarbete inom offentlig sektor, med bland annat tio år på regeringskansliet där han bland annat var utstationerad som skog- och lantbruksråd vid ambassaden i Peking.

LinkedIn

 

D-Congress 2024

MARCH 6-7

Innovation for Impact

TICKET RELEASE DECEMBER 4

Retail Awards

1 995 KR

2 995 KR

Alla priser ex moms

  • RETAIL AWARDS
  • Mingel
  • 3-rätters middag med dryck
  • Underhållning av välkänd artist
  • Efterfest

Nordic Retail Summit

Begränsat antal, först till kvarn

Medlem

0 KR

Medlem i Svensk Handel

Trygg E-handel

1 995 KR

Certifierad Trygg E-handlare

Partner

1 995 KR

Partner till Svensk Handel

Ordinarie pris

2 995 KR

Övriga

Alla priser ex moms

  • NORDIC RETAIL SUMMIT
  • Talarprogram
  • Förmiddagsfika
  • Lunch
  • Eftermiddagsfika
  • After work

TICKETS D-CONGRESS

March 6 and 7

4.950 SEK

Sold-out

March 7

3.950 SEK

Sold-out

March 6 and 7

8.450 SEK

Sold-out

March 7

7.450 SEK

Sold-out

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 6
  • Access to all seminars
  • Afternoon fika
  • Mingle and bar in SH-Lounge
  • MARCH 7
  • Access to all seminars
  • Access to the exhibition and business partners
  • Book meetings with other participants
  • Morning fika
  • Lunch
  • Afternoon fika
  • After work