Presenteras av: Livsmedelshandlarna
Ungdomskriminalitet – kan vi lära av Tyskland för att förhindra att ungdomar fastnar i brott?
Allt fler unga män i utsatta områden skjuter ihjäl varandra. Det börjar med instegsbrotten: snatterier i den lokala butiken och cykel- och mopedstölder. Hur stoppas vi utvecklingen? Kan vi lära något av det tyska projektet ”Kurve Kriegen och hur kan butikerna spela en nyckelroll i förändringen?
Det är som var inte bara Livsmedelshandlarna som vill undvika att barn växer upp till yrkeskriminella, utan det är många aktörer i samhället som verkar för det. Det tyska arbetet med ungdomsbrottslighet heter Kurve Kriegen, vilket betyder räta ut kurvan. Det är en metod för att lotsa unga bort från kriminalitet. Denna metod har nu implementerats i tre svenska städer, Södertälje, Linköping och Göteborg: I en nyligen lanserad rapport från Livsmedelshandlarna kartlagt Kurve Kriegen i Tyskland för att se om vi kan lära något av detta i Sverige.
Medverkande:
Länk till programpunkten i det officiella Almedalsprogrammet
Innovation for Impact
Retail Awards
1 995 KR
2 995 KR
Alla priser ex moms
TICKETS D-CONGRESS
March 6 and 7
4.950 SEK
March 7
3.950 SEK
March 6 and 7
8.450 SEK
March 7
7.450 SEK
All prices are exclusive of VAT