Megatrenderna som driver handeln i fokus på Nordic Retail Summit
För den som på något sätt är verksam inom handel var Nordic Retail Summit 2022 på Stockholm Waterfront Conference Center ”the place to be” den 6 oktober. Här samlades ett stort antal representanter från handelns aktörer för att lyssna till en rad intressanta huvudtalare och inspirerande paneldiskussioner.
Anders Borg inledde på temat ”geopolitiska utmaningar på den internationella arenan”. Han inledde med att beskriva omvärldsläget och vad vi kan förvänta oss i de tuffa tider som råder.
Hushållens ekonomiska smäll kommer att bli än värre under vintern och handelns möjligheter att höja priserna för att kompensera för ökade kostnader har stängts, det tåget har lämnat stationen.
Anders Borg
Tidigare Finansminister
Men givet energikris, inflation, ökade kostnader, räntor och minskad köpkraft påminde han om att Sverige står sig starkt, relativt sett.
Tips för att ta sig igenom stormen
En låg statsskuld, låg arbetslöshet, stark innovationskraft och svenska företag som återinvesterar pengarna i landet gör att det, trots de globala konsekvenserna på kort och lång sikt, finns goda förutsättningar att ta sig igenom stormen.
Hans medskick var att det som företag nu gäller att anpassa sig snabbt. För handeln summerade han framför allt några viktiga punkter att ta i beaktning:
- Vårda kundrelationer och var lyhörd till kundens behov
- Se över dina prisstrategier
- Se över dina kostnader och inför anställningsstopp
- Ha koll på kassaflöde och balansräkning
Paneldeltagarna bjöd också på en hel del optimism, innovation och nytänkande. Som exempel berättade Björn Lindblad, vd på Mio att företaget nu förbereder sig mentalt på att övervintra.
Vi ska komma ur stormen med hissade segel och fånga köpkraften.
Björn Lindblad
vd, Mio
Patagonia: ”We´re in business to save our home planet”
Tom Vangeneugden, Head of Retail EMEA på Patagonia
Tom Vangeneugden från Patagonia fick kanske dagens mest förväntansfulla applåd när han klev upp på scenen. Med en spännande affärsmodell som går tvärtemot många andras inom retail klargjordes Patagonias paroll: ”We´re in business to save our home planet”.
I den efterföljande panelen efterlyste Emma Garrote Fredman, global hållbarhets- och produktionschef på Gina Tricot, tydliga spelregler från politiken.
– Vi efterfrågar ett tydligt regelverk från politiken där spelreglerna är lika för såväl svenska som internationella modeaktörer, så är det inte idag.
I den efterföljande hållbarhetspanelen fanns även av IKEA, Lyko och Backing Minds. Samsynen var stor i att mer av samarbete och gemensamma branschstandarder för cirkulära affärsmodeller krävs.
Under dagen diskuterades också handelns roll i framtidens urbana och hållbara stad samt the Metaverse. Hur ser de nya affärsmodellerna ut i framtidens digitala samhälle.