Retail Awards
2024-10-14

Snabbklättrare blev Årets tillväxtföretag

Till Klättermusen

Dela artikel

Hur gör vinnaren av Årets tillväxtföretag för att hålla farten uppe? Friluftsmärket Klättermusen har gjort en imponerande tillväxtresa och kammade hem priset Retail Awards 2024.

Klättermusen representerades på Retail Awards av Axel Halling och Ida Holmen

 

På den festliga galan Retail Awards delades priser i nio kategorier ut och ett av dem var Årets tillväxtföretag. Årets tillväxtföretag  tilldelas varje år en butik eller ett detalj- eller partihandelsföretag som sticker ut och påvisar en bättre tillväxt än branschen i övrigt. Priset har skapats för att främja snabbväxare eller stjärnskott inom handeln.

Vinnare 2024 blev Klättermusen som är på en snabb tillväxtresa. Vi fick en pratstund om framgångarna med Ida Holmen, Global Head of Marketing på Klättermusen.

Grattis till vinsten! Hur känns det att ta hem priset för Årets tillväxtföretag?
– Tack, det känns verkligen fantastiskt! Vi har jobbat så hårt och det här är ett bevis på att vi gör rätt saker. Det ger oss ännu mer energi att fortsätta växa och utvecklas. Vi är väldigt stolta och tacksamma!

Vi har jobbat så hårt och det här är ett bevis på att vi gör rätt saker. Det ger oss ännu mer energi att fortsätta växa och utvecklas. Vi är väldigt stolta och tacksamma!

Ida Holmen, Global Head of Marketing på Klättermusen

Ni verkar vara ett glatt gäng. Hur gör ni för att ha kul på jobbet?
– Det är vi verkligen! Vi har en stark gemensam passion, inte bara för naturen och de aktiviteter vi älskar, men också för hantverket bakom våra produkter och för vårt jobb. Här tar vi oss själva inte för högtidligt, utan ser till att alla får vara sig själva och bidra på sitt sätt. Vi har en härlig dynamik, där vi samarbetar för något vi alla tror på och står bakom. Skratt och gemenskap är en naturlig del av vardagen – oavsett om det handlar om att ta en AW, lösa problem tillsammans, eller ta en lunchklättring.

Måste man vara klättrare för att jobba hos er?
– Nej, verkligen inte! Klättring är bara en liten del av vad vi gör på Klättermusen. Våra största aktiviteter är hiking, trekking och skidåkning. Det viktigaste är att du har en passion för det du gör och ett driv som tar oss framåt. Här har vi människor med alla möjliga intressen.

Ni har expanderat globalt och nyligen öppnat en butik i Stockholm. Vad har varit nyckeln till er framgång?
– Nyckeln har varit vår kombination av tradition och innovation. Vi har varit noga med att hålla fast vid våra värderingar om hållbarhet och hantverk, samtidigt som vi hela tiden tittar framåt och anpassar oss till nya marknader. Och så klart – vårt fantastiska team! Utan dem hade vi inte varit där vi är idag.

Nyckeln har varit vår kombination av tradition och innovation. Vi har varit noga med att hålla fast vid våra värderingar om hållbarhet och hantverk, samtidigt som vi hela tiden tittar framåt och anpassar oss till nya marknader. Och så klart – vårt fantastiska team! Utan dem hade vi inte varit där vi är idag.

Ida Holmen, Global Head of Marketing på Klättermusen

Hur ser era närmaste framtidsplaner ut?
– Vi har massor på gång! Förutom nya butiker och spännande produktlanseringar, kommer vi fortsätta fokusera på att göra hållbarhet till en självklarhet i outdoor-branschen. Vi vill även stärka vårt community globalt och hitta ännu fler sätt att inspirera människor att komma ut i naturen – på sitt eget sätt, oavsett om det är genom klättring eller en enkel skogspromenad.

Alla vinnare i Retail Awards 2024

 


Motivering till utmärkelsen:

Klättermusen, grundat 1975 i Åre, har vuxit till ett globalt varumärke med slitstarka friluftskläder och ryggsäckar. Kända som inbitna klättrares favoritplagg, har företaget alltid haft fokus på att minimera sitt ekologiska fotavtryck. Under pandemin har Klättermusen framgångsrikt byggt starka kundrelationer och uppnått god tillväxt, inte minst genom kreativ marknadsföring som har stärkt deras position på marknaden. Företaget satsar på egna butiker för att ytterligare stärka sin närvaro och har nyligen öppnat en butik i Stockholm. Efter en framgångsrik tillväxtresa i Asien de senaste åren, fortsätter expansionen nu till USA. Med en stabil grund och ständig förnyelse ser framtiden lovande ut för varumärket.

 

Till Svea

D-Congress 2024

MARCH 6-7

Innovation for Impact

TICKET RELEASE DECEMBER 4

Retail Awards

1 995 KR

Fullsatt

2 995 KR

Fullsatt

Alla priser ex moms

  • RETAIL AWARDS
  • Mingel
  • 3-rätters middag med dryck
  • Underhållning av välkänd artist
  • Efterfest

TICKETS D-CONGRESS

March 6 and 7

4.950 SEK

Sold-out

March 7

3.950 SEK

Sold-out

March 6 and 7

8.450 SEK

Sold-out

March 7

7.450 SEK

Sold-out

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 6
  • Access to all seminars
  • Afternoon fika
  • Mingle and bar in SH-Lounge
  • MARCH 7
  • Access to all seminars
  • Access to the exhibition and business partners
  • Book meetings with other participants
  • Morning fika
  • Lunch
  • Afternoon fika
  • After work