Covid aktualiserar frågor om medmänsklighet, samhällsnytta och hållbarhet
Svensk Digital Handel brinner för att vara facilitatorn för att ställa om och utveckla den digitala handeln i Sverige till att bli mer hållbar. Det var också den viktigaste orsaken till att vi valde Purpose Driven Commerce som tema på D-Congress redan i mars 2020 och jobbat strukturerat med hållbarhetsfrågan sedan början av januari 2019. Svensk Digital Handels VD Per Ljungberg lyfter i en ny artikel i Market fram varför värderingsdriven handel är allt mer aktuellt.
Pandemin har drivit utvecklingen på flera sätt. Vi tänker annorlunda och vi konsumerar på ett nytt sätt. Pandemin aktualiserar frågor om medmänsklighet, samhällsnytta och hållbarhet. Och i och med att handeln blivit mer digital är det lättare att sprida ett tydligt syfte.
I en ny artikel i Market, ”Heta purpose-trenden bara växer”, konstaterar Svensk Digital Handels VD, Per Ljungberg att trenden mot fler värderingsdrivna företag är kopplad till hållbarhetsarbetet, där fokuset ökat och där vi alla, såväl konsumenter som företag, känner att vi behöver ta ökat ansvar för framtiden för vår planet. Pandemin har dessutom fått oss att fundera ett extra varv på hur vi lever våra liv.
För oss på Svensk Digital Handel handlar hållbar e-handel om att veta varför verksamheten finns till och hur den affär man bedriver bidrar till ett mer ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbart samhälle. Utmaningen är att få med alla dessa tre aspekter, verkligen bidra till omställning samt att inspirera medarbetare, kunder och ägare att vara med i den. Vi brinner för att stötta handeln i den här resan vilket också resulterade i att vi under hösten av 2020 hade vi en unik kurs i tre delar tillsammans med Afdhel Aziz, huvudtalare på förra D-Congress, om hur man hittar företagets, de anställda och sitt eget personliga syfte.
Market lyfter fram tre spännande nya aktörer Wangari, Arild Links och Green Little Heart. VD och grundare för det syftesdrivna modemärket Wangari, berättar att varje ny kollektion av deras scarfar stöder ett gott syfte. I den senaste får Tjejzonen 11,5 dollar per såld scarf. Till Market betonar Linda att syftesdriven verksamheten inte handlar om välgörenhet utan det är viktigt att orka hålla fast vid sitt syfte, hitta olika sätt att löpande förankra och kommunicera detta, samtidigt som man bygger varumärket utifrån samtliga övriga kärnvärden.
Ett annat exempel som omnämns i Market är smyckestillverkaren Arild Links. Bolaget tillverkar smycken av nedsmälta illegala vapen. Ambitionen är att bli ett globalt smyckesvarumärke. Arild Links vill vara äkta hela vägen och har därför tillverkning i Sverige och Europa. Arild Links är först i världen med att använda nedsmälta vapen och blanda med andra ädelmetaller såsom guld.
Fredrik säger till Market att det är väldigt tydligt att kunder gör medvetna val och att det blir allt viktigare för livsmedel, transporter och produkter. Men samtidigt betonar han att det ska finnas en story, det ska göra skillnad på riktigt. Och att det måste vara äkta.
Artikeln i Market avslutas med 11 tips om hur man jobbar värderingsdrivet – och inte minst 9 fallgropar. Läs den i sin helhet. OBS – Premiumartikel