EU:s Green Deal – Big Deal? Vad innebär Europas gröna framtid för handeln?
Arba Kokalari, Europaparlamentariker (M), Åsa Domeij, hållbarhetschef, Axfood och Martin Kits, chef näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel
Hur kommer EU:s Green Deal påverka handeln och vilka möjligheter skapar det för innovation och hållbar tillväxt? Denna session kommer belysa hur tankarna går inom EU kring EU:s Green Deal, vilka regler och vilken lagstiftning som är på gång, hur förutsättningarna är att påverka den framåt samt hur handlare kan anpassa sig till hållbarhetskraven, integrera cirkulära affärsmodeller och dra nytta av ekonomiska incitament samtidigt som de främjar positiv miljöpåverkan. Hur omvandlar vi utmaningar till innovativa lösningar för en grönare framtid inom handeln?
På scenen: Arba Kokalari – Europaparlamentariker (M) och Martin Kits, chef näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel
Till programpunkten
Sverige behöver ett grönt Narrativ
Sandra Gadd, CFO, Boozt, Sofia Larsen, vd, Svensk Handel, Nina Jönsson, vd, ICA-gruppen, Johan Munck, CEO, Polarn och Pyret, författaren Mari Jungstedt, Per Schlingmann, författare, föreläsare och rådgivare, författare Ulf Kvensler
Sverige behöver ett ledarskap med en tydligare berättelse om hur den gröna omställningen skapar möjligheter för Sverige. Med en ny stark berättelse kan riktningen för Sverige bli tydligare och tempot i omställningen höjas. I denna berättelse spelar handeln i dess olika former en helt avgörande roll.
På scenen: Johan Munck, CEO, Polarn och Pyret, Sandra Gadd, CFO, Boozt, Nina Jönsson, vd, ICA-gruppen, författarna Ulf Kvensler och Mari Jungstedt, Per Schlingmann, författare, föreläsare och rådgivare, Sofia Larsen, vd, Svensk Handel.
Till programpunkten
Regenerativ konsumtion och handel – Hur skapar vi positiv förändring?
Per Ljungberg, Chief Innovation Officer/Head of D-Congress, Svensk Handel, Sara Rosengren, professor i företagsekonomi på Center for Retailing, Handelshögskolan i Sthlm, Josephine Darlington, Head of ASTER, Johanna Nordell, hållbarhetschef, IKEA Sverige, David Salsbäck, Hållbarhets- och kommunikationsdirektör, Axel Johnson
Denna paneldiskussion tar sikte på en visionär framtid där handeln inte bara minimerar skador, utan aktivt bidrar till att gynna planeten, samhället och ekonomin. Vi utforskar hur ansvarstagande detaljhandlare kan revolutionera sin påverkan genom att skapa hållbart värde för både konsumenter och samhället. Panelen kommer att diskutera de strategier och innovationer som krävs för att vägleda konsumenter mot mer medvetna köpbeslut och främja cirkulär konsumtion. Vi diskuterar också de avgörande systemstöden som behövs – från standarder och regleringar till samarbeten – för att realisera denna omvandling. Missa inte chansen att ta del av denna viktiga dialog och hjälpa till att forma en hållbarare framtid.
På scenen: Johanna Nordell, hållbarhetschef, IKEA Sverige, Josephine Darlington, Head of ASTER, Sara Rosengren, professor i företagsekonomi på Center for Retailing, Handelshögskolan i Sthlm, Per Ljungberg, Chief Innovation Officer/Head of D-Congress, Svensk Handel.
Till programpunkten
Per Ljungberg
Chief Innovation Officer
+46 (0) 702-36 62 00
per.ljungberg@svenskhandel.se
Boka din biljett