Kreativitet och innovation är och kommer fortsatt vara avgörande för en cirkulär omställning inom handeln. Startskottet för temat och eventet gick på Partner Day, en solig septemberdag i Stockholm.
Svensk Handel Partner Day på Fotografiska i Stockholm
Svensk Handel samlade under en eftermiddag och kväll alla sina förmånspartners på Partner Day för att ta del av intressanta föreläsningar och panelsamtal på temat, utbyta erfarenheter och nätverka tillsammans.
Hur får vi konsumenten att ”walk the talk”?
Sara Rosengren, professor på Handelshögskolan i Stockholm, var en av gästerna på scenen. I sitt anförande pratade hon om sitt arbete på Center for Retailing där man bland annat forskar om handelns affärsmodeller, vardaglig omställning i den egna verksamheten och handeln som central aktör för att binda ihop konsumtion och produktion. Forskningen visar att konsumenter inte alltid ”walk the talk” och i omställningen mot mer cirkulära affärsmodeller behöver företag hjälpa kunder att handla mer hållbart för att minska gapet mellan ambition och action.
”Tre barn i varje plagg” skapar cirkulära förutsättningar
Martina Wernemar, Product and Brand Director på Polarn O. Pyret satt med i en efterföljande paneldiskussion och berättade inspirerande om deras resa in i en mer cirkulär affärsmodell, som summerat grundar sig i kvalitén på de egna plaggen. Deras långsiktiga ambition om ”Tre barn i varje plagg”, dvs att kläderna ska hålla sådan kvalitet att de håller för tre generationer, börjar vid ritbordet på inköpsavdelningen och har gjort så sedan länge.
Polarn O. Pyrets secondhand-modell lanserades i butikerna år 2020 och erbjuder insamling mot en värdecheck att handla nytt för och försäljning jämte det ordinarie sortimentet. Efterfrågan är så stor att de begagnade plaggen i princip kommer in och vänder i butiken. Man har lyckats dubbla försäljningen och innan 2023 är slut räknar man med att ha sålt 100 000 begagnade plagg i de fysiska butikerna.
Sara avslutar paneldiskussionen med några insikter att ta med i den egna cirkulära omställningen:
- Använd de resurser du redan har, till exempel kunderna och den fysiska platsen – här finns en enorm möjlighet inom handeln.
- Kundnyttan behöver inte alltid upplevas hållbar. Polarn och Pyret’s modell är ett utmärkt exempel där kvalitet och pris i första hand driver försäljningen men också Max Hamburgare som erbjuder en alternativ burgare som är god och säljer av den anledningen. Att den dessutom ger ett mindre klimatavtryck blir en gynnsam anledning som gör skillnad utan att skriva kunden på näsan.
- Samarbeta! För dialogen med leverantörer utifrån bolagets hållbarhetsmål, inte pris. Först då kan man gemensamt ta innovativa steg mot en mer hållbar utveckling.
- Om man som kund till bolag som SHEIN, är beredd att vänta två veckor på en produkt att levereras, bör vi kanske fundera på hur vi i fler företag kan minska överproduktionen och på så sätt motverka fast fashion.
Så har Polarn O. Pyret ställt om:
- Samtliga produkter i sortimentet är tillverkade av 100% hållbara fibrer.
- 30% av sortimentet är de klassiskt tidlösa longlife-produkterna som aldrig behöver reas ut, bara fyllas på. De har ett värde och är ständigt aktuella och attraktiva på andrahandsmarknaden.
- Tydligt regelverk för leverantörer, bland annat:
- Ingen flygfrakt.
- 80% av alla levererade varor är inte förpackade i plast.