Nu är det dags att rösta fram årets e-handelsföretag 2022. För fjärde året i rad utser Svensk Digital Handel årets främsta e-handelsföretag. De nominerade till D-Award 2022 är Djerf Avenue, Inet och RugVista. Vinnaren röstas fram på dhandel.se och presenteras på D-Congress den 28 april 2022.
ÅRETS NOMINERADE: Djerf Avenue, Inet och RugVista
Svensk Digital Handel vill med D-Award uppmärksamma de svenska e-handelsföretag som bryter ny mark, som skapar kundupplevelser utöver det vanliga, som sätter svensk e-handel på den globala kartan och som är föredömen när det gäller syftesdriven e-handel.
Inför varje D-Congress sätter sig Svensk Digital Handels styrelse för att diskutera vilka e-handelsbolag som stuckit ut mest det senaste året. Jury består av Svensk Digital Handels styrelse och leds av styrelseordförande Malin Winbom. Under perioden 21 mars – 22 april kan man rösta på de nominerade på dhandel.se. Vinnaren, den som fått flest röster, presenteras under galamiddagen på D-Congress den 28 april på Svenska Mässan i Göteborg.
Tidigare vinnare av D-Award är Revolution Race år 2019, Skincity år 2020 och CAIA Cosmetics år 2021.
DJERF AVENUE
Ett genuint värderingsstyrt och snabbväxande DTC-bolag med grundare som vågar ta tydlig ställning och agera. På bara två år har Djerf Avenue lyckats nå en omsättning på över 80 Mkr och en internationell kundkrets som ser medgrundaren och influencern Matilda Djerf som en stor förebild. En stor inspirationskälla för andra e-handelsföretag.
Till Djerf Avenue
INET
Inets resa är något utöver det vanliga. Från att vid starten 2000 enbart ha fysiska butiker till att idag vara ett av Sveriges mest innovativa e-handelsföretag med de kanske mest lojala kunderna. Företaget är en pionjär i e-handelsbranschen inom gamification, har ett väldigt stort community och ett resultat som är lika imponerande som kundernas engagemang.
Till Inet
RUGVISTA
Att göra en global resa är otroligt utmanande. RugVista sköter det galant. Företaget från Malmö är en av världens största matthandlare på nätet, har visat positivt resultat från start och har höga och ambitiösa hållbarhetsmål. RuGvista är i högsta grad med och sätter svensk e-handel på den globala e-handelskartan.
Till RugVista
Kriterier D-Award
- Företaget har genom nya innovationer och nya lösningar brutit ny mark och drivit den digitala handeln med varor i Sverige framåt
- Företaget har utvecklat erbjudanden som genomsyrar alla företagets kanaler och som skapar en komplett kundupplevelse utöver det vanliga
- Företaget har varit mycket framgångsrikt internationellt och bidragit till att sätta svensk e-handel på den globala e-handelskartan
- Företaget ligger i framkant när det gäller värderingsstyrda affärer. Värderingarna genomsyrar hela företagets affär och är en del av vad varumärket står för.
Dessutom ska företaget ha sitt huvudkontor i Sverige och omsätta minst 30 MSEK det senaste räkenskapsåret.
Juryn
- Malin Winbom, COO Svensk Handel (ordförande)
- Linn Tagesson, Medgrundare Babyshop
- Hans Ohlsson, Koncernchef Ellos Group
- Catrin Folkesson, E-handelschef Apotek Hjärtat
- Joakim Eskilsson, Global Head of customer service H&M
- Pauline Grindvall, VD och grundare My Perfect Day
- Ella Stemme, VD och grundare Smarta Saker
- Anneli Kansbod, VD Bemz