Lager 157

Vinnare Årets logistiklösning

Sponsras av ICA Paket

Lager 157

Vinnare Årets logistiklösning

Lager 157 har de tre senaste åren, med en god lönsamhet, ökat sin omsättning från 1,5 till 3,5 miljarder kronor. Grundförutsättningen är en utomordentlig utveckling av företagets logistik. Genom att systematiskt ha involverat logistik i utvecklingen av företagets långsiktiga strategi och affärsmodell har Lager 157 byggt ett bolag med logistiken i centrum. Med satsningar inom teknisk utveckling, enkelhet och långsiktiga samarbeten har de på ett framgångsrikt sätt gjort logistikverksamheten till en naturlig del av företagets strategiska agenda.

Till Lager 157

Årets logistiklösning

Kategorin sponsras av ICA Paket

En fungerande och effektiv logistik håller vägbanan fri för handelns alla företag. Kreativiteten och innovationskraften hos företagen är enorm på området och utvecklingen går rasande fort. Årets logistiklösning tilldelas ett detaljhandelsföretag som håller tempot uppe, visar en hög grad av kundnytta och nytänkande, som nyttjar teknik för ökad effektivitet i sin flödeskedja som påverkar verksamhetens konkurrenskraft och lönsamhet.

Finalisterna i Årets logistiklösning är utsedda och vinnaren korades på galan den 2 oktober.

Finalisterna i kategorin Årets logistiklösning

 

Lager 157

Lager 157 har de tre senaste åren, med en god lönsamhet, ökat sin omsättning från 1,5 till 3,5 miljarder kronor. Grundförutsättningen är en utomordentlig utveckling av företagets logistik. Genom att systematiskt ha involverat logistik i utvecklingen av företagets långsiktiga strategi och affärsmodell har Lager 157 byggt ett bolag med logistiken i centrum. Med satsningar inom teknisk utveckling, enkelhet och långsiktiga samarbeten har de på ett framgångsrikt sätt gjort logistikverksamheten till en naturlig del av företagets strategiska agenda.

Till Lager 157

Lyko

Lyko har genomgående en hög grad av kundorientering i sin logistikutveckling. Genom en ny utformning av sitt nya lager och logistiklösning har Lyko idag möjlighet att expediera en order på endast 20 minuter. Detta innebär att en betydligt senare orderläggningstid gentemot konsument möjliggörs. Genom att utnyttja och implementera AI i sin logistikverksamhet lyckas Lyko ständigt förbättra sortering, plockmoduler och automationssystem vilket har gett en allt bättre kundupplevelse. Allt detta med utgångspunkt i Vansbro, där de har gett förutsättningar för en liten ort att bestå och växa.

Till Lyko

Mio

Mio har utvecklat ett nytt logistikupplägg som förbättrar kundupplevelsen. Genom att kombinera centrallager och regionala distributionshubbar kan Mio erbjuda en snabb leverans och flexibla servicealternativ utan att binda upp kapital i alla butiker. Varje butik fungerar som ett showroom med lager av populära produkter, medan övriga produkter kan hämtas från en logistikhubb i Slagsta, alternativt levereras via Mios egna butiker. Mios lösning betonar kundupplevelse och kostnadseffektivitet, vilket visar på förmåga att tänka nytt i en traditionell bransch.

Till Mio

ICA Paket

ICA paket är en ny tjänst inom ICA gruppen där vi nyttjar ICAs logistiknätverk till att även ta hand om e-handlarnas last mile leveranser av paket till ICAs lokala ombud. Med ICA paket så samåker paketen till ombuden vilket är smart både ekonomiskt och miljömässigt. ICAs frekventa och stabila matflöden ger en tydlighet och leveranssäkerhet.

Till ICA Paket

  • Med ICA Paket har vi på ICA det senaste året fortsatt resan mot en mer effektiv logistiklösning. Paketen samåker med maten och det ökar fyllnadsgraden i bilarna. Vi vet att flera andra retailers också jobbar med innovationer för att optimera deras logistik och därför känns det helt rätt och spännande att få vara med att prisa årets logistiklösning.

    Lotta Wollentz, Head of ICA Paket

    Till ICA Paket

Kriterier

  • Minst 50 MSEK i årlig omsättning
  • Har varit verksamt i minst tre år och presenterat minst en årsredovisning
  • Har visat positivt resultat
  • Arbetar långsiktigt med logistiken och har gjort en kraftfull satsning som skapar fördelar för kunden eller företaget
  • Visar på nytänkande
  • Har tagit initiativ till mer ekonomisk, miljömässigt och socialt hållbara leveranser
  • Påverkat konkurrenskraften positivt
  • Påverkat företagets lönsamhet positivt

Jury Årets logistiklösning

Arne Andersson (ordförande), Svensk Handel
Erik Sandberg, Linköpingsuniversitet
Tilde Lundberg, Hui
Johannes Åverling, Clas Ohlson – förra årets vinnare
Sponsor: ICA Paket, Lotta Wollentz

 

Håll dig uppdaterad på det senaste

Svensk Handels nyhetsbrev Handelns transformation skickas en gång i månaden och innehåller nyheter och trendspaningar med fokus på e-handelns utveckling, men också hela handelns omställning. Vi presenterar också de senaste uppdateringarna om våra event. Starta din prenumeration idag!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Håll koll på allt som händer i branschen, registrera dig för vårt nyhetsbrev redan idag.

D-Congress 2024

MARCH 6-7

Innovation for Impact

TICKET RELEASE DECEMBER 4

Retail Awards

1 995 KR

Fullsatt

2 995 KR

Fullsatt

Alla priser ex moms

  • RETAIL AWARDS
  • Mingel
  • 3-rätters middag med dryck
  • Underhållning av välkänd artist
  • Efterfest

TICKETS D-CONGRESS

4.950 SEK

Ticket release December 2

8.900 SEK

Ticket release December 2

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 5
  • Access to all tracks
  • Access to the exhibition
  • Access to meeting platform
  • Fika
  • Opening mingle
  • MARCH 6
  • Access to all tracks
  • Access to the exhibition
  • Access to meeting platform
  • Fika
  • Lunch
  • Lounge mingle