
Årets hållbarhetssatsning
Årets hållbarhetssatsning går till det detaljhandelsföretag som genom nya initiativ flyttat fram sin position och som inspirerar andra detaljhandelsföretag att arbeta mer med hållbarhetsfrågorna.
Här hittar du årets finalister
Årets finalister
Polarn & Pyret
Polarn & Pyret visar att kvalitet och cirkulära affärsmodeller går hand i hand. Med ambitiösa mål och åtgärder genomsyras hela verksamheten av hållbarhet. Deras plagg används i snitt av minst tre barn och varumärket är ett av de mest populära på second hand-marknaden – ett tydligt bevis på att grön omställning i handeln är möjlig.
Beleco
Beleco visar hur design, teknik och cirkulär ekonomi kan förenas i praktiken. Genom att erbjuda möbler som tjänst istället för ägodelar skapar de en skalbar modell för återbruk inom kontorsinredning. Hyrlösningen gör det enkelt för företag att välja hållbara alternativ utan att kompromissa med funktion eller estetik – en affärsmodell som driver en beteendeförändring på marknaden.
Inrego
Genom att förlänga livslängden på IT-produkter minskar Inrego klimatpåverkan genom att minska behovet av nyproduktion, samtidigt som de bidrar till en mer cirkulär ekonomi. Med höga krav på kvalitet och datasäkerhet visar de att återbruk är ett smart och hållbart alternativ. Inrego tar också ett tydligt socialt ansvar genom att sprida kunskap, delta aktivt i samhällsdebatten och driva initiativ som Circular Tech Talks.
Kriterier för nominering
För att kunna nomineras till Årets hållbarhetssatsning 2025 ska följande kriterier vara uppfyllda:
- Dokumenterat aktivt arbete inom frågor som berör miljö, klimat, energi och sociala insatser
- Låter hållbarhet genomsyra hela sin verksamhet och värdekedja
- Har varit verksamt i minst ett år och presenterat minst en årsredovisning
- Har visat positivt resultat
- Har lämnat en hållbarhetsredovisning (gäller företag som omfattas av lagen om
- hållbarhetsredovisning)
- Kan visa på nyttan av sitt hållbarhetsarbete, både på kort och på lång sikt
- Kan ge exempel på hur företaget uppmuntrar sina kunder till hållbar konsumtion
- Det är också önskvärt att företaget kan visa hur de använder digitala verktyg och/eller
- kunddata för att stärka hållbarhetsarbetet i produktions- och/eller konsumentled
Jury Årets hållbarhetssatsning
Ordförande: Magnus Nikkarinen, Svensk Handel
Stina Behrens, Axfoundation
Tony Ottobjer-Winkler, Elgiganten – Förra årets vinnare
Håll dig uppdaterad på det senaste
Svensk Handels nyhetsbrev Handelns transformation skickas en gång i månaden och innehåller nyheter och trendspaningar med fokus på e-handelns utveckling, men också hela handelns omställning. Vi presenterar också de senaste uppdateringarna om våra event. Starta din prenumeration idag!