
Årets digitala satsning
Kategorin sponsras av Swedbank Pay
Årets digitala satsning tilldelas ett detaljhandelsföretag som tagit ett stort steg i sin digitala utveckling. Priset kan delas ut till allt från rena e-handelsföretag och stora detaljhandelskedjor till mindre aktörer.
Här hittar du årets finalister
Årets finalister
BGA
Ramföretaget BGA har på ett imponerande sätt gått från traditionell butiksaktör till att bli en europeisk e-handelsspelare. Med AI:s hjälp växer bolaget nu rekordsnabbt. Företaget har lyckats göra det enkelt, lustfyllt och inspirerande att skapa personliga produkter, allt från måttanpassade ramar till unika posters. Med den egna ramfabriken i Vemdalen tar de den hyperlokala servicen ut i världen.
Essnce
Essnce har på rekordtid lyckats göra parfym personligt, engagerande och dessutom TikTok-kompatibelt. Företaget har startat en rörelse där kunderna inte bara konsumerar – utan också recenserar, tipsar och skapar innehåll som driver varumärket framåt. Essnce visar att det går att växa snabbt när du vågar utmana en traditionell bransch med digital fingertoppskänsla och en genuin passion som man känner doften av på långt håll.
Teknikmagasinet
Efter PhoneLifes förvärv har Teknikmagasinet rest sig från konkursbo till att bli en digital tillväxtraket. Genom att förena ett erkänt och älskat varumärke med PhoneLifes e-handelsmodell har Teknikmagasinet uppnått en imponerande tillväxt. Med snabba leveranser, AI-driven kundservice och en mer precis planering av inköp är Teknikmagasinet ett lysande bevis på hur ett klassiskt varumärke kan få nytt digitalt liv.
Kriterier för nominering
För att kunna nomineras till Årets digitala satsning 2025 ska följande kriterier vara uppfyllda:
- Företaget har tagit stora kliv i sin digitala utveckling och kan visa dokumenterad implementation av nya digitala lösningar med mätbar effekt
- Företaget har varit med och drivit utvecklingen av nya digitala lösningar på den svenska marknaden
- Företagets digitala satsningar har uppvisat värdeskapande i form av ökad kundnytta och bättre lönsamhet
- Företaget har minst 50 MSEK i årlig omsättning
- Företaget har varit verksamt i minst tre år och presenterat minst en årsredovisning
- Företaget visar positivt resultat
Jury Årets digitala satsning
Ordförande: Hans Tjernström – Svensk Handel
Joel Falk, KitchenTime
Arne Andersson, Svensk Handel
Helene Vinberg, HUI Research
Sanna Danielsson, Gina Tricot
Sponsor: Micaela Vernmark, Swedbank Pay
Swedbank Pay
Med Swedbank Pay är det enkelt att ta betalt. Vi erbjuder smidiga betallösningar för alla typer av företag – oavsett bransch, storlek eller kanal. Med fokus på trygghet, enkelhet och personlig service hjälper vi dig att skapa bättre kundupplevelser och växa. Enda svenskägda inlösaren som backas av en storbank och därmed kan supportera hela företagets affär.
Håll dig uppdaterad på det senaste
Svensk Handels nyhetsbrev Handelns transformation skickas en gång i månaden och innehåller nyheter och trendspaningar med fokus på e-handelns utveckling, men också hela handelns omställning. Vi presenterar också de senaste uppdateringarna om våra event. Starta din prenumeration idag!