Handelns stjärnor hyllades på Berns

Retail Awards är handelsbranschens mest prestigefyllda och festliga gala

Retail Awards

Retail Awards är handelns mest prestigefyllda och festliga gala. Varje år sedan 2008 hyllas framgång, innovation och all den inspiration som finns inom branschen. Personer och företag i nio olika kategorier uppmärksammas för sitt engagemang i att lyfta, utveckla och driva branschen framåt. Svensk Handel vill inspirera till fortsatt tillväxt och utveckling av den svenska handelssektorn och samtidigt lyfta den stolthet och gemenskap som finns i branschen.

Kategorierna sponsras varje år av framstående partnerföretag som alla bidrar till branschens framgång på olika sätt.  Kanske är sponsorskap av en kategori vid Retail Awards 2025 något för just ditt företag? Förutom synlighet finns det många andra fördelar som vi mer än gärna berättar mer om.

Kontakta oss

Glada vinnare på Retail Awards 2024

Årets butikssäljare blev Harriet Kyolaba Johansson

Svensk Handel presenterar vinnarna av Retail Awards 2024

Nu har våra jurys utsett vinnarna som firades på årets bästa fest!

Vid en festlig helkväll på Berns samlades handelsbranschen för att hylla de starkast lysande stjärnorna i branschen. Lindex tog hem en dubbelseger och bland vinnarna fanns även Lager 157, Normal och Klättermusen. 27 finalister tävlade om nio prestigefyllda priser när den sjuttonde upplagan av Retail Awards avgjordes. Varje vinnare utsågs i hård konkurrens, av branschkunniga jurygrupper.

Du hittar årets vinnare och juryns motiveringar här nedanför.

Science Fiction Bokhandeln, Stockholm

Vinnare Årets butik

För att ha skapat en magisk värld där fantasi och verklighet möts. Science Fiction Bokhandeln erbjuder ett imponerande utbud av böcker, spel, manga och merchandise. Med systerbutiker i Göteborg och Malmö, och en passionerad personal som delar sin kärlek för genren med varje kund, har de blivit en älskad destination för alla fans av science fiction, fantasy och skräck. Målgruppen vallfärdar till butiken från sina skärmar, för att träffa likasinnade.

Till Science Fiction Bokhandeln

 

Harriet Kyolaba Johansson – BLANK The Hub Helsingborg

Vinnare Årets butikssäljare

Harriet utmärker sig genom sitt exceptionella arbete med att skapa en välkomnande och inkluderande atmosfär i butiken. Med en fiffig, initiativrik och naturlig förmåga att få varje besökare att känna sig sedd och uppskattad, bjuder hon på både sig själv och ger det där lilla extra som gör varje kundbesök speciellt. Hennes närvaro sträcker sig långt utanför butikens väggar, där hon som person är en inspirerande kraft på Instagram med följare i alla åldrar. Hennes arbete är ett föredöme för kundservice och en påminnelse om vikten av mänskliga möten i en digital tidsålder.

Till Blank the hub

 

Lindex

Vinnare Årets digitala satsning

I raden av innovativa AI-satsningar inom retail sticker Lindex AI-lösning ut. Lindex Copilot har brutit ny mark i hur ny teknik kan stötta medarbetare i butik i syfte att ge en kundupplevelse i toppklass. Copilot är det lysande exemplet på hur AI kan öka effektiviteten och förbättra kundservicen inom retail. Att Microsoft uppmärksammat satsningen förvånar inte.

Till Lindex

 

Susanne Ehnbåge, vd Lindex

Vinnare Årets ledare

Under Susannes ledarskap har Lindex inte bara sett en imponerande ekonomisk tillväxt, med resultat som har skjutit i höjden från 130 miljoner till 1 miljard kronor sedan 2017, utan också tagit stora steg mot en hållbar framtid och lyckats minska företagets klimatavtryck med 41 procent. Susanne är också en ledare som verkligen bryr sig om människorna i företaget. Hennes aktiva engagemang i att lära känna medarbetarna skapar en arbetsmiljö där både individen och företaget ges möjlighet att blomstra.

LinkedIn

 

Klättermusen

Vinnare Årets tillväxtföretag

Klättermusen, grundat 1975 i Åre, har vuxit till ett globalt varumärke med slitstarka friluftskläder och ryggsäckar. Kända som inbitna klättrares favoritplagg, har företaget alltid haft fokus på att minimera sitt ekologiska fotavtryck. Under pandemin har Klättermusen framgångsrikt byggt starka kundrelationer och uppnått god tillväxt, inte minst genom kreativ marknadsföring som har stärkt deras position på marknaden. Företaget satsar på egna butiker för att ytterligare stärka sin närvaro och har nyligen öppnat en butik i Stockholm. Efter en framgångsrik tillväxtresa i Asien de senaste åren, fortsätter expansionen nu till USA. Med en stabil grund och ständig förnyelse ser framtiden lovande ut för varumärket.

Till Klättermusen

 

Elgiganten

Vinnare Årets hållbarhetssatsning

Ingen del av värdekedjan utelämnas i företagets hållbarhetstänk. Allt är med; energieffektivisering, förlängd livslängd, reparationstjänster samt återvinning av elektronik. Det sker samtidigt med en insikt om att alla medarbetare behöver känna sig delaktiga, men också genom att upplysa konsumenter om mer cirkulära alternativ. Genom stiftelsen ”Elgiganten Foundation” bidrar de också till den sociala hållbarheten genom att minska det digitala utanförskapet.

Till Elgiganten

 

Lager 157

Vinnare Årets logistiklösning

Lager 157 har de tre senaste åren, med en god lönsamhet, ökat sin omsättning från 1,5 till 3,5 miljarder kronor. Grundförutsättningen är en utomordentlig utveckling av företagets logistik. Genom att systematiskt ha involverat logistik i utvecklingen av företagets långsiktiga strategi och affärsmodell har Lager 157 byggt ett bolag med logistiken i centrum. Med satsningar inom teknisk utveckling, enkelhet och långsiktiga samarbeten har de på ett framgångsrikt sätt gjort logistikverksamheten till en naturlig del av företagets strategiska agenda.

Till Lager 157

 

RevolutionRace

Vinnare Årets internationella expansion

RevolutionRace har genom en stark digital närvaro, innovativ produktdesign, effektiv logistik och hållbarhetsinitiativ med lokal anpassning framgångsrikt etablerat sig på internationella marknader med sina funktionella och prisvärda outdoor-kläder. Företaget har uppvisat snabb ekonomisk tillväxt och ökad global närvaro. De står också ut med sitt starka fokus på hållbarhet, inklusive användning av hållbara material och etisk produktion.

Till RevolutionRace

 

Normal

Vinnare Årets köpupplevelse

Normal har på kort tid etablerat ett framgångsrikt lågpriskoncept som tilltalar en bred målgrupp, som ständigt återkommer till butikerna på skattjakt. Genom att kombinera attraktiva fysiska butiker med smart användning av sociala medier, erbjuder de en köpupplevelse som alltid känns modern och aktuell.

Till Normal

 

  • Sverige har ett globalt anseende som ett land med tekniska “early adopters” och innovation är del av vårt DNA. På Juni brinner vi för att främja modern handel och vi ser många svenska bolag som ligger i framkant när det kommer till digital utveckling. Jag tror att konkurrensen för Årets Digitala Satsning kommer att vara hård!

    Samir El-Sabini, vd och medgrundare, Juni

    Till Juni
  • Sverige har en lång tradition av innovation och internationellt företagande. På impact.com tror vi starkt på kraften i global expansion och vill uppmärksamma de företag som framgångsrikt tar steget ut på nya marknader. Vi ser många svenska företag som visar stort mod och kreativitet i sina internationella satsningar, och vi är hedrade att få vara med och lyfta fram dessa framstående prestationer. Årets Internationella Expansion kommer att vara en kategori fylld av imponerande och inspirerande bidrag!

    Frederic Taillier,  Managing Director Nordics, impact.com

    Till impact.com
  • Med ICA Paket har vi på ICA det senaste året fortsatt resan mot en mer effektiv logistiklösning. Paketen samåker med maten och det ökar fyllnadsgraden i bilarna. Vi vet att flera andra retailers också jobbar med innovationer för att optimera deras logistik och därför känns det helt rätt och spännande att få vara med att prisa årets logistiklösning.

    Lotta Wollentz, Head of ICA Paket

    Till ICA Paket
  • Hållbarhet är avgörande för handelns och samhällets framtid. På PostNord tror vi starkt på kraften i samarbete och innovation för att driva denna utveckling framåt. Årets Hållbarhetssatsning är ett viktigt pris som både uppmärksammar och inspirerar. Vi vet att det finns många spännande initiativ inom kategorin och ser fram emot att lyfta fram det företag som verkligen flyttat fram positionerna och kan inspirera hela branschen till än mer hållbara lösningar.

    Naznoush Habashian, Hållbarhetschef på PostNord Sverige

    Till PostNord
  • Dagligen hjälper vi retailers att stärka sina varumärken och driva trafik till deras butiker. Men för att konvertera trafiken till försäljning krävs dedikerad och kunnig personal. Utan er är allt arbete vi gjort för att locka dit kunden förgäves. Att uppmuntra och belöna butikssäljaren är därför en självklarhet för NORD DDB.

    Jens Welin, NORD DDB

    Till NORD DDB

Sponsorer 2024

  • slider image
  • slider image
  • slider image
  • slider image
  • slider image
  • slider image
  • slider image
  • slider image
  • slider image

Vill ditt företag sponsra en kategori på nästa Retail Awards? Hör gärna av dig så berättar vi mer.

Kontakta oss

Handlare prisades på Nalen

Här är alla vinnare i Retail Awards 2023

Några av handelns bästa aktörer skulle koras i nio olika priskategorier när handelns stora gala Retail Awards för sextonde året avgjordes under gårdagskvällen. Lova Lindgren blev Årets butikssäljare, Djerf Avenue vann kategorin Årets digitala satsning, Chimi tog hem Årets internationella expansion och These Go To 11 korades till Årets butik.

Totalt var det 27 finalister som tävlade om de nio prestigefyllda titlarna. Branschkunniga jurygrupper utsåg åtta av vinnarna medan kategorin Årets köpupplevelse avgjordes genom en öppen omröstning. Kategorin togs hem av Inet för deras stenhårda kundfokus och medarbetarnas djupa engagemang.

Chimi kammade hem Årets internationella expansion 2023

Vinnarna 2023

 

  • Årets butikssäljare: Lova Lindgren, Synsam Recycling Outlet
  • Årets butik: These Go To 11
  • Årets hållbarhetssatsning: Circuit
  • Årets logistiklösning: Clas Ohlson
  • Årets ledare: Rickard Lyko, Lyko
  • Årets köpupplevelse: Inet
  • Årets tillväxtbolag: Gårdssällskapet
  • Årets digitala satsning: Djerf Avenue
  • Årets internationella expansion: Chimi

Håll dig uppdaterad på det senaste

Svensk Handels nyhetsbrev Handelns transformation skickas en gång i månaden och innehåller nyheter och trendspaningar med fokus på e-handelns utveckling, men också hela handelns omställning. Vi presenterar också de senaste uppdateringarna om våra event. Starta din prenumeration idag!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Håll koll på allt som händer i branschen, registrera dig för vårt nyhetsbrev redan idag.

D-Congress 2024

MARCH 6-7

Innovation for Impact

TICKET RELEASE DECEMBER 4

Retail Awards

1 995 KR

Fullsatt

2 995 KR

Fullsatt

Alla priser ex moms

  • RETAIL AWARDS
  • Mingel
  • 3-rätters middag med dryck
  • Underhållning av välkänd artist
  • Efterfest

TICKETS D-CONGRESS

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 5
  • Access to all tracks
  • Access to the exhibition
  • Access to meeting platform
  • Fika
  • Opening mingle
  • MARCH 6
  • Access to all tracks
  • Access to the exhibition
  • Access to meeting platform
  • Fika
  • Lunch
  • Lounge mingle