
Årets butik
Kategorin sponsras av Trygg-Hansa
Årets butik är en butik som lyckas kombinera en inspirerande miljö med ett genomtänkt sortiment och ett kundbemötande i absolut toppklass. Priset delas ut till en fristående aktör som med kreativitet, affärsmässighet och passion skapar en helhetsupplevelse utöver det vanliga. Utmärkelsen syftar till att lyfta fram mindre handelsföretag som i stark konkurrens driver sitt koncept med framgång och tydlig identitet – och som utgör en viktig del av svensk detaljhandel.
Här hittar du årets finalister
Årets finalister
Japanese Knife Company
Japanese Knife Company bjuder på en expertfylld, entusiastisk och inspirerande butiksupplevelse. I tre butiker fyllda av världens främsta handgjorda knivar möts kunderna av passionerade experter som delar sin kunskap med smittande entusiasm. Varje rekommendation anpassas efter individen och även den minst insatta får känna sig trygg och inspirerad. Genom kurser, events och ett bemötande i världsklass blir varje besök en upptäcktsresa som väcker nyfikenhet och fördjupar kärleken till matlagning.
Cow Parfymeri
Cow Parfymeri är en destination för alla som älskar hudvård, parfym och skönhet. Med tre butiker i Stockholm, Göteborg och Köpenhamn erbjuder Cow Parfymeri ett engagerat, passionerat och kurerat sortiment av handplockade varumärken för dem som söker något utöver det vanliga. Här möts passion och expertis i en inspirerande miljö, där både den mest kunniga entusiasten och den mindre erfarna kunden får personlig service och guidning som gör varje besök till något extra.
Vellingeblomman
Vellingeblomman är en familjeägd destination som lockar besökare i alla åldrar året runt. Här möts handel och upplevelse – från blommor och trädgård till stora halloweenutställningar, julmarknader, café och aktiviteter där hela familjen kan hitta något att uppskatta. Med konferenser, evenemang och ständigt nya idéer kombinerar Vellingeblomman bredd, passion och kreativitet till en unik upplevelse som gör att kunderna alltid vill återvända.
Kriterier för nominering
För att kunna nomineras till Årets butik 2025 ska följande kriterier vara uppfyllda:
- Butiken har varit verksam i minst tre år och har lämnat in minst en årsredovisning med positivt resultat
- Verksamheten är fristående eller ingår i en mindre kedja med högst fem butiker, där ägarna är operativt verksamma i den dagliga driften
- Omsättningen uppgår till högst 100 miljoner kronor per år
- Butiken är en förebild inom sitt segment och driver verksamheten med stort engagemang, affärsskicklighet och förmåga att möta det mindre företagets utmaningar
Jury Årets butik
Ordförande: Jonas Arnberg, Svensk Handel
Emma Wähl: Analytiker HUI
Sponsor: Emelie Westman Larsson, Trygg Hansa
Trygg-Hansa
Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och ingår i dag i Tryg Forsikring Skandinaviens största sakförsäkringsbolag. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador. Den 1 april 2022 blev Trygg-Hansa och Moderna Försäkringar ett bolag under det gemensamma varumärket Trygg-Hansa.
Håll dig uppdaterad på det senaste
Svensk Handels nyhetsbrev Handelns transformation skickas en gång i månaden och innehåller nyheter och trendspaningar med fokus på e-handelns utveckling, men också hela handelns omställning. Vi presenterar också de senaste uppdateringarna om våra event. Starta din prenumeration idag!