Den 1 oktober hyllade vi handelns stjärnor på Berns

Handelsbranschens mest prestigefyllda och festliga gala

Handelns stjärnor prisades på Retail Awards!

Under en festlig helkväll på Berns hyllades några av handelns starkast lysande stjärnor. Totalt delades åtta priser ut till individer och företag som stuckit ut lite extra under året som gått. Stort grattis till alla vinnare, och tack till våra sponsorer!

Här kan du läsa mer om vinnarna

Alla glada vinnare på Retail Awards 2025

Årets vinnare på Retail Awards

Läs vinnarmotiveringarna

Japanese Knife Company

Japanese Knife Company bjuder på en expertfylld, entusiastisk och inspirerande butiksupplevelse. I tre butiker fyllda av världens främsta handgjorda knivar möts kunderna av passionerade experter som delar sin kunskap med smittande entusiasm. Varje rekommendation anpassas efter individen och även den minst insatta får känna sig trygg och inspirerad. Genom kurser, events och ett bemötande i världsklass blir varje besök en upptäcktsresa som väcker nyfikenhet och fördjupar kärleken till matlagning.

Till Japanese Knife Company

Beatrice Ander

Kronans Apotek, Kumla

Beatrice levererar varje dag kundmöten i toppklass och det brukar sägas att hon kan sälja vad som helst till vem som helst. Utan att för den skull sälja bara för säljandets skull. Beatrice älskar att leverera service och vill att alla som kommer till hennes apotek ska känna sig välkomna och vilja gå dit, även om de kanske inte behöver något. Hon är alltid glad och älskar sitt jobb!

Till Kronans Apotek

Essnce

Essnce har på rekordtid lyckats göra parfym personligt, engagerande och dessutom TikTok-kompatibelt. Företaget har startat en rörelse där kunderna inte bara konsumerar – utan också recenserar, tipsar och skapar innehåll som driver varumärket framåt. Essnce visar att det går att växa snabbt när du vågar utmana en traditionell bransch med digital fingertoppskänsla och en genuin passion som man känner doften av på långt håll.

Till Essnce

Kristofer Tonström

Clas Ohlson

Kristofer är en ledare som med tydlighet och inkludering drivit en imponerande förflyttning. Under hans ledarskap har bolaget nått stark tillväxt, förbättrad lönsamhet och rankas högt av konsumenterna inom hållbarhet, samtidigt som engagemanget och stoltheten bland medarbetarna vuxit till nya höjder.

Till Clas Ohlson

TOTEME

Detta bolag har på kort tid etablerat sig som ett internationellt modevarumärke med stark identitet, tydlig estetik och imponerande tillväxt. Bolagets grundare har lyckats kombinera skandinavisk minimalism med global attraktionskraft – ett bevis på att kreativ vision och affärsmässighet kan gå hand i hand. Med en robust och lönsam tillväxt, har TOTEME skapat ett varumärke som inte bara är stilbildande utan också affärsmässigt hållbart.

Till TOTEME

Polarn & Pyret

Polarn & Pyret visar att kvalitet och cirkulära affärsmodeller går hand i hand. Med ambitiösa mål och åtgärder genomsyras hela verksamheten av hållbarhet. Deras plagg används i snitt av minst tre barn och varumärket är ett av de mest populära på second hand-marknaden – ett tydligt bevis på att grön omställning i handeln är möjlig.

Till Polarn & Pyret

Nelly

Nelly är en av pionjärerna inom svensk e-handel. För tre år sedan inleddes en genomgripande transformation där logistiken blev en nyckelfaktor. Resultatet har talat sitt tydliga språk; bland annat i att de med en returgrad som minskat med hela 25 procent har de skapat både högre kundnöjdhet, samt betydande och kontinuerlig lönsamhet.

Till Nelly

Apotek Hjärtat

Apotek Hjärtat sätter en ny standard för service och tillgänglighet. Med leverans av receptbelagd medicin inom två timmar, personlig rådgivning och närhet till ICA Maxi skapas en köpupplevelse som gör verklig skillnad. Här möts kunder av kunniga farmaceuter som tar sig tid, svarar i telefon och ger ett varmt bemötande – snabbare, mänskligare och mer tillgängligt än någon annan aktör.

Till Apotek Hjärtat

  • Fantastiska kundmöten sker inte av en slump – de skapas av människor som brinner för sitt arbete och gör det lilla extra varje dag. Genom att stötta priset för Årets Butikssäljare vill vi hylla de stjärnor i handeln som med sitt personliga engagemang skapar minnesvärda upplevelser.

    Lotta Eriksson, VD på Custitude

    Till Custitude
  • Vi på Trygg-Hansa arbetar dagligen med att skapa trygghet för landets butiksägare- och personal – genom att erbjuda försäkringsskydd för hela verksamheten. Det är ett arbete som stärks genom vårt viktiga samarbete med Svensk Handel. Därför är vi mycket stolta sponsorer i kategorin ”Årets butik” i årets upplaga av Reail Awards!

    Douglas Leijon, Trygg Hansa

    Till Trygg-Hansa
  • Vi på ERA Group brinner för att hjälpa företag bli mer lönsamma genom smartare kostnadshantering. Att sponsra Retail Awards och utmärkelsen Årets Logistiklösning är ett naturligt steg – innovation och effektivitet i logistiken är avgörande för framtidens handel.

    Mattias Berggren, Country Manager på ERA Group

    Till ERA Group
  • I en turbulent tid med stora förändringar är det imponerande att bygga lönsam tillväxt som till och med sticker ut i mängden. På Svea inspireras vi av företag som utmanar affärsmodeller och som anstränger sig mer än andra för att lösa kundernas behov. Därför är vi stolta över att vara med i juryn och utse Årets tillväxtföretag 2025

    Magdalena Caesar, Business Area Manager Payments på Svea Bank AB 

    Till Svea
  • En betalning som är snabb, smidig och enkel underlättar minnesvärda köpupplevelser. Som Nordens ledande betalleverantör vill vi på Nets lyfta fram aktörer som förstår värdet av en sömlös kundresa. Tillsammans med Svensk Handel är vi därför stolta över att sponsra Årets köpupplevelse.

    Louise Richardson, Country General Manager Nets Sweden, part of nexi group

    Till Nets
  • I en tid där förväntningarna på kundupplevelsen ständigt höjs krävs det mod, fokus och nytänkande för att verkligen sticka ut och förnya kundresan. Företag som lyckas med detta är en stor inspirationskälla för oss på Swedbank Pay! Därför är vi stolta över att vara med och lyfta Årets digitala satsning.

    Micaela Vernmark, Head of Partner, Public Sector & Organisational Sales på Swedbank Pay

    Till Swedbank Pay

Sponsorer

  • slider image
  • slider image
  • slider image
  • slider image
  • slider image
  • slider image

Vill ditt företag sponsra en kategori på nästa Retail Awards? Hör gärna av dig så berättar vi mer.

Kontakta oss

D-Congress 2024

MARCH 6-7

Innovation for Impact

TICKET RELEASE DECEMBER 4

Retail Awards

1 995 KR

2 995 KR

Alla priser ex moms

  • RETAIL AWARDS
  • Mingel
  • 3-rätters middag med dryck
  • Underhållning av välkänd artist
  • Efterfest

Nordic Retail Summit

Medlem

0 KR

Medlem i Svensk Handel

Trygg E-handel

1 995 KR

Certifierad Trygg E-handlare

Partner

1 995 KR

Partner till Svensk Handel

Ordinarie pris

2 995 KR

Övriga

Alla priser ex moms

  • NORDIC RETAIL SUMMIT
  • Talarprogram
  • Förmiddagsfika
  • Lunch
  • Eftermiddagsfika
  • After work

TICKETS D-CONGRESS

4.950 SEK

Sold out

8.900 SEK

Sold out

1.000 SEK

Sold out

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 5
  • Access to all tracks
  • Access to the exhibition
  • Access to meeting platform
  • Fika
  • Opening mingle
  • MARCH 6
  • Access to all tracks
  • Access to the exhibition
  • Access to meeting platform
  • Fika
  • Lunch
  • Lounge mingle