
Svensk Handel
chef för näringspolitik och opinionsbildning
Presenteras av: Svensk Handel
Självreglering eller lagstiftning - så skapar handeln grönare framtid
Svensk Handels arbete med branschöverenskommelsen för fossilfria leveranser är ett framgångsrikt exempel på hur innovation kan driva verklig förändring. En studie från Lunds universitet, ”Effekter av branschöverenskommelsen för fossilfria leveranser – nuläge och vägar framåt”, visar på både minskade koldioxidutsläpp och en positiv samhällseffekt: Trafikanalys har i en statlig utredning rekommenderat att e-handelsleveranser inte behöver omfattas av reglering, bland annat med argumentet att branschen jobbar med självreglering. Vad är mest effektivt för att driva förändring – självreglering genom kommersiella krafter eller politiska lagstiftningar?
Med utgångspunkt i branschöverenskommelsen och andra innovationsprojekt inom handeln diskuterar vi hur innovation kan bli den starkaste kraften i den gröna omställningen.
Martin är journalist i grunden och har jobbat cirka 10 år i rikspolitiken. Bland annat som stabschef åt tidigare socialministern, Göran Hägglund och som stabschef åt nuvarande näringsministern, Ebba Busch. Efter politiken har Martin också varit partner och seniorkonsult i Nordic Public Affairs.
Svensk Handel
chef för näringspolitik och opinionsbildning
Presenteras av: Svensk Handel
Hur mår Handelslandet Sverige?
Hur mår handeln och hur utvecklas olika delar av handeln? Hur ser bilden av handelns läge, utmaningar och möjligheter ut? Handeln är Sveriges största bransch sett till antalet anställda – ungefär 600 000 människor jobbar inom handeln. Det är också en innovativ bransch i förändring. Med sin storlek är handeln avgörande för svensk ekonomi. Var sjunde skattekrona och 11 procent av BNP skapas i handeln.
Martin är journalist i grunden och har jobbat cirka 10 år i rikspolitiken. Bland annat som stabschef åt tidigare socialministern, Göran Hägglund och som stabschef åt nuvarande näringsministern, Ebba Busch. Efter politiken har Martin också varit partner och seniorkonsult i Nordic Public Affairs.
Innovation for Impact
Retail Awards
1 995 KR
2 995 KR
Alla priser ex moms
Nordic Retail Summit
Medlem
0 KR
Medlem i Svensk Handel
Trygg E-handel
1 995 KR
Certifierad Trygg E-handlare
Partner
1 995 KR
Partner till Svensk Handel
Ordinarie pris
2 995 KR
Övriga
Alla priser ex moms
TICKETS D-CONGRESS
4.950 SEK
8.900 SEK
1.000 SEK
All prices are exclusive of VAT