Svensk Handel
chefsekonom (Moderator)
Presenteras av: Svensk Handel
IKEA och H&M är våra största exportframgångar i modern tid – hur står sig det svenska handelsundret i dag?
Handeln är näringslivets största arbetsgivare och toppar i produktivitetstillväxt. Att handelslandet Sverige fortsätter att blomstra är avgörande för vår ekonomi, arbetsmarknad och välfärd.
IKEA & H&M, våra största exportframgångar i modern tid – hur står sig det svenska handelsundret idag? Mer än var tionde person som förvärvsarbetar jobbar inom branschen. Många får sitt första jobb inom handeln och nära var femte sysselsatt ungdom mellan 16 och 24 år arbetar inom handeln. Branschen bidrar med 12 procent av Sveriges sysselsättning och står för 14 procent av Sveriges skatteintäkter. Handeln är en motor i samhällsutvecklingen och produktiviteten ökar snabbare än inom t ex industrin. Världen står inför många komplexa utmaningar. Vad betyder det för Handelslandet Sverige? Vilka förutsättningar krävs för att hålla det svenska handelsundret levande?
Maria är filosofie doktor i nationalekonomi och chef för Svensk Handels analys- och prognosarbete och framtagandet av en rad rapporter som följer handelns utveckling och betydelse. Maria har tidigare arbetat såväl inom Svenskt Näringsliv som inom Regeringskansliet och riksdagen.
Svensk Handel
chefsekonom
Presenteras av: Svensk Handel
75% av konsumenterna vill köpa secondhand – hur ska Handelslandet Sverige kunna möta efterfrågan?
Second hand växer så det knakar. Ingen vet hur den optimala affärsmodellen ser ut, men med stor sannolikhet kommer den utvecklas i Handelslandet Sverige. Här finns tio miljoner kunder som är early adopters i världsklass, och hundratusen handlare som ständigt försöker överträffa deras förväntningar.
Samtidigt som politiska förväntningar och kommande lagkrav ökar trycket för att varor ska cirkulera längre, finns utmaningar med affärsmodeller och hindrande regleringar. Cirkulära modeller ställer andra krav på kompetens, digitalisering och styrmedel. Hur ser handelsföretagen på framtiden för mer cirkulär handel och konsumtion? Och vad kan politiken bidra med för att röja hindren för second hand-försäljningen?
Svensk Handel
chefsekonom
Dags att tänka om kring arbetsgivaravgifter?
Trots ny forskning och uppdaterade siffror om arbetsgivaravgifternas påverkan styr den gamla IFAU-rapporten fortfarande den politiska dagordningen på området. Samtidigt är arbetsgivaravgifter ett av de allra största hindren för företag som vill anställa och växa. Är det dags för ett omtag?
Politiken har de senaste åren koncentrerat sig på förslag för att stärka utbudssidan på arbetsmarknaden genom såväl morötter, såsom jobbskatteavdrag och utbildning, som piskor såsom bidragstak. Förslag för att stärka företags förmåga att anställa har kommit i skymundan trots att det är företagen som förväntas anställa. Ett tydligt exempel är arbetsgivaravgifter som, trots att de hamnar mycket högt upp när företag listar hinder för tillväxt, i stora delar har försvunnit från den politiska agendan. Detta seminarium bjuder in till diskussion kring arbetsgivaravgifter mellan politik och näringsliv.
Maria är filosofie doktor i nationalekonomi och chef för Svensk Handels analys- och prognosarbete och framtagandet av en rad rapporter som följer handelns utveckling och betydelse. Maria har tidigare arbetat såväl inom Svenskt Näringsliv som inom Regeringskansliet och riksdagen.
Innovation for Impact
Retail Awards
1 995 KR
2 995 KR
Alla priser ex moms
TICKETS D-CONGRESS
4.950 SEK
8.900 SEK
1.000 SEK
All prices are exclusive of VAT