Vill svenska kommuner ha höga matpriser?

Lidl

Vill svenska kommuner ha höga matpriser?

Scen: Kårhuset Rindi – medlem
Medlemsföretag
10:00-10:45 - 26 juni
Gå till Kårhuset Rindi – medlem
Lägg till i kalender2025-06-26 10:00:002025-06-26 10:45:00Europe/StockholmVill svenska kommuner ha höga matpriser?Lidl - Vill svenska kommuner ha höga matpriser?MedlemsföretagSvensk Digital Handelnoreply@dhandel.seevent

Vill svenska kommuner ha höga matpriser?

Svenska hushåll fortsätter att lägga en allt större del av budgeten på mat. Samtidigt saknar cirka en miljon invånare tillgång till en lågprisbutik i sin kommun, trots att närvaron av lågprisbutiker visat sig leda till lägre livsmedelspriser.

Orsakerna till stigande matpriser är flera, exempelvis inflation, geopolitiska konflikter, råvarupriser och extremväder. När leverantörernas kostnader ökar påverkas priserna i butik. Samtidigt spelar konkurrensen i livsmedelskedjan en helt avgörande roll. När fler aktörer konkurrerar om kunderna pressas priserna. Konkurrensverket lyfte nyligen den bristande konkurrensen som ett problem. Detta trots att Konkurrensverket konstaterat att lågprisbutiker påverkar prisbilden. Olika former av etableringshinder bidrar till den bristande konkurrensen, enligt myndigheten. Vad behövs för att öka konkurrensen i dagligvaruhandeln? Vad kan kommunerna göra för att bidra till en mer effektiv tillämpning av Plan- och Bygglagen? Finns det någon enkel lösning för att öka konsumentens valfrihet? Det är några av frågeställningarna som seminariet söker svar på.

Hur kan det vara köttbrist när konsumenten vill grilla?

Lidl

Hur kan det vara köttbrist när konsumenten vill grilla?

Scen: Kårhuset Rindi – medlem
Medlemsföretag
16:00-16:45 - 24 juni
Gå till Kårhuset Rindi – medlem
Lägg till i kalender2025-06-24 16:00:002025-06-24 16:45:00Europe/StockholmHur kan det vara köttbrist när konsumenten vill grilla?Lidl - Hur kan det vara köttbrist när konsumenten vill grilla?MedlemsföretagSvensk Digital Handelnoreply@dhandel.seevent

Hur kan det vara köttbrist när konsumenten vill grilla?

Under våren presenterade Regeringen en livsmedelsstrategi som ska bidra till att öka lönsamheten och konkurrenskraften i den svenska livsmedelskedjan. Samtidigt som arbetet med livsmedelsstrategin pågick gapade butikens kötthyllor stundtals tomma.

Vad beror köttbristen på, varför produceras inte nötkött i den utsträckning som konsumenten efterfrågar? Hur ska svensk livsmedelsproduktion öka och vad krävs för att den ska göra det? Varför skalar vi inte bara upp svensk köttproduktion och exporterar? Beror det på köttets negativa klimatpåverkan? Eller är det snarare bra att det råder köttbrist eftersom Livsmedelsverket ändå rekommenderar max 350 gram kött i veckan? Lidl Sverige och Lantbrukarnas Riksförbund bjuder in till ett seminarium som kretsar kring svenska produktionsförutsättningar, vad som är en prisvärd korv och vilka steg som behöver tas för att både värna svensk livsmedelsproduktion och klimatet.

Medverkande
Palle Borgström, Förbundsordförande, Lantbrukarnas Riksförbund
Björn Hellman, VD, Livsmedelsföretagen
Sofia Skönnbrink, Riksdagsledamot, Miljö- och Jordbruksutskottet, S
Christina Nordin, Generaldirektör, Livsmedelsverket
Robert Stekovic, CCO, Lidl Sverige
Helena Storckenfeldt, Riksdagsledamot, Miljö- och Jordbruksutskottet, M
Johan Krallis Anell, Moderator Ansvarig Stakeholder Engagement, Lidl Sverige

D-Congress 2024

MARCH 6-7

Innovation for Impact

TICKET RELEASE DECEMBER 4

Retail Awards

1 995 KR

2 995 KR

Alla priser ex moms

  • RETAIL AWARDS
  • Mingel
  • 3-rätters middag med dryck
  • Underhållning av välkänd artist
  • Efterfest

Nordic Retail Summit

Medlem

0 KR

Medlem i Svensk Handel

Trygg E-handel

1 995 KR

Certifierad Trygg E-handlare

Partner

1 995 KR

Partner till Svensk Handel

Ordinarie pris

2 995 KR

Övriga

Alla priser ex moms

  • NORDIC RETAIL SUMMIT
  • Talarprogram
  • Förmiddagsfika
  • Lunch
  • Eftermiddagsfika
  • After work

TICKETS D-CONGRESS

4.950 SEK

Sold out

8.900 SEK

Sold out

1.000 SEK

Sold out

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 5
  • Access to all tracks
  • Access to the exhibition
  • Access to meeting platform
  • Fika
  • Opening mingle
  • MARCH 6
  • Access to all tracks
  • Access to the exhibition
  • Access to meeting platform
  • Fika
  • Lunch
  • Lounge mingle