
Lidl
Vill svenska kommuner ha höga matpriser?
Svenska hushåll fortsätter att lägga en allt större del av budgeten på mat. Samtidigt saknar cirka en miljon invånare tillgång till en lågprisbutik i sin kommun, trots att närvaron av lågprisbutiker visat sig leda till lägre livsmedelspriser.
Orsakerna till stigande matpriser är flera, exempelvis inflation, geopolitiska konflikter, råvarupriser och extremväder. När leverantörernas kostnader ökar påverkas priserna i butik. Samtidigt spelar konkurrensen i livsmedelskedjan en helt avgörande roll. När fler aktörer konkurrerar om kunderna pressas priserna. Konkurrensverket lyfte nyligen den bristande konkurrensen som ett problem. Detta trots att Konkurrensverket konstaterat att lågprisbutiker påverkar prisbilden. Olika former av etableringshinder bidrar till den bristande konkurrensen, enligt myndigheten. Vad behövs för att öka konkurrensen i dagligvaruhandeln? Vad kan kommunerna göra för att bidra till en mer effektiv tillämpning av Plan- och Bygglagen? Finns det någon enkel lösning för att öka konsumentens valfrihet? Det är några av frågeställningarna som seminariet söker svar på.
Lidl
Hur kan det vara köttbrist när konsumenten vill grilla?
Under våren presenterade Regeringen en livsmedelsstrategi som ska bidra till att öka lönsamheten och konkurrenskraften i den svenska livsmedelskedjan. Samtidigt som arbetet med livsmedelsstrategin pågick gapade butikens kötthyllor stundtals tomma.
Vad beror köttbristen på, varför produceras inte nötkött i den utsträckning som konsumenten efterfrågar? Hur ska svensk livsmedelsproduktion öka och vad krävs för att den ska göra det? Varför skalar vi inte bara upp svensk köttproduktion och exporterar? Beror det på köttets negativa klimatpåverkan? Eller är det snarare bra att det råder köttbrist eftersom Livsmedelsverket ändå rekommenderar max 350 gram kött i veckan? Lidl Sverige och Lantbrukarnas Riksförbund bjuder in till ett seminarium som kretsar kring svenska produktionsförutsättningar, vad som är en prisvärd korv och vilka steg som behöver tas för att både värna svensk livsmedelsproduktion och klimatet.
Medverkande
Palle Borgström, Förbundsordförande, Lantbrukarnas Riksförbund
Björn Hellman, VD, Livsmedelsföretagen
Sofia Skönnbrink, Riksdagsledamot, Miljö- och Jordbruksutskottet, S
Christina Nordin, Generaldirektör, Livsmedelsverket
Robert Stekovic, CCO, Lidl Sverige
Helena Storckenfeldt, Riksdagsledamot, Miljö- och Jordbruksutskottet, M
Johan Krallis Anell, Moderator Ansvarig Stakeholder Engagement, Lidl Sverige
Innovation for Impact
Retail Awards
1 995 KR
2 995 KR
Alla priser ex moms
Nordic Retail Summit
Medlem
0 KR
Medlem i Svensk Handel
Trygg E-handel
1 995 KR
Certifierad Trygg E-handlare
Partner
1 995 KR
Partner till Svensk Handel
Ordinarie pris
2 995 KR
Övriga
Alla priser ex moms
TICKETS D-CONGRESS
4.950 SEK
8.900 SEK
1.000 SEK
All prices are exclusive of VAT