fyra spaningar om stora megatrender som formar morgondagens handel
Tom Vangeneugden, Head of Retail EMEA på det internationella outdoor- och klädföretaget Patagonia, talar för första gången i Sverige, på Nordic Retail Summit. Patagonia är en ledande aktör som driver arbetet framåt med ett engagemang och långsiktigt hållbarhetsarbete som genomsyrar hela företaget.
Tom Vangeneugden, Head of Retail EMEA på Patagonia
Den cirkulära ekonomin, nya affärsmodeller och impact investing
Under Nordic Retail Summit fördjupar vi oss i fyra spaningar om stora megatrender som formar morgondagens handel.
Tom Vangeneugdens trendspaning utifrån megatrenden: ’’Den cirkulära ekonomin – nya affärsmodeller och impact investing’’ tar oss med i ett samtal om hur retailbranschen bäst kan anpassa sig till ett mer cirkulärt förhållningssätt. Patagonia har som mål att arbeta sig bort från retailbranschens rykte om masskonsumtion och negativ miljöpåverkan till att istället vara verksamma inom retail på ett annorlunda sätt.
Med utgångspunkt från Tom Vaneneugdens presentation diskuteras vilken påverkan och vilken roll företag inom detaljhandeln kan spela för att skapa en bättre framtid. I panelen deltar:
- Emma Garrote Fredman, Global Production and Sustainability Manager, Gina Tricot
- Lena Herder, Sverigechef, IKEA
- Eva Karlsson, vd, Houdini
- Sara Resvik, vd, BackingMinds
Tom Vangeneugden, ursprungligen från Belgien, har jobbat för stora, internationella retailers det senaste decenniet. Under tiden har han utvecklat stor värme och respekt för retailindustrin men samtidigt sett baksidan av den med massproduktion, överkonsumtion och negativ miljöpåverkan. Idag arbetar Patagonia och Tom aktivt mot det egna målet, att göra saker annorlunda och därmed vara med att vända utvecklingen åt rätt håll. På Patagonia kallar man det för Business Unusual.