Nu är det bara tre månader kvar till D-Congress 2024, den mest efterlängtade händelsen för branschledare och innovatörer inom handeln. Svensk Handels vd, Sofia Larsen och Per Ljungberg, Head of D-Congress och innovationschef på Svensk Handel i en intervju om känslan inför nästa års upplaga och vad de mest ser fram emot när branschen återigen träffas i Göteborg i början av mars.
Den 6-7 mars träffas 3000 branschledare och innovatörer inom handeln på Svenska Mässan för den elfte upplagan av D-Congress. Med drygt 100 utställare och sju scener med 50 sessioner och 150 talare är norra Europas viktigaste event för handelns transformation, större än någon sin tidigare. Temat för D-Congress 2024 är Innovation for Impact.
– Handeln har en central roll i för att vi ska lyckas klara omställningen. För att vara ett lönsamt företag på sikt måste du vara en del av lösningen på den omställning som vi står inför. Temat på årets D-Congress är mer relevant än någonsin, säger Sofia Larsen.
Ett grönt narrativ för Sverige
Temat återspeglas av flera sessioner på D-Congress, varav fler inte har offentliggjorts då vissa av panelerna ännu inte är kompletta. Sofia kan dock avslöja flera av de sessioner som hon är lite extra nyfiken på. Bland annat jobbar vi med att tillsammans med Per Schlingmann skapa en session med flera intressanta paneldeltagare från både handeln och kulturen.
Vi ska diskutera vikten av att Sverige utvecklar en ny stark berättelse så att Sverige får en tydligare riktning och att tempot i den gröna omställning och vilken stark avgörande roll handeln har i den berättelsen. Och förhoppningsvis kan vi också presentera ett utkast till något som skulle kunna vara Sveriges gröna narrativ.
Sofia Larsen, vd Svensk Handel
Sofia vill också lyfta fram öppningstalaren på onsdagen, Lindex vd Susanne Ehnbåge och Axel Johnsons koncernchef Thomas Ekman som avslutar D-Congress första dag. Men hon är även nyfiken på det panelsamtal som EU-parlamentarikern Arba Kokalari deltar i om EU:s Green Deal om hur den påverkar handeln och vilka möjligheter det skapar för innovation och hållbar tillväxt.
D-Congress hetare än någonsin
För sjätte året i rad leder Per Ljungberg, innovationschef och Head of D-Congress på Svensk Handel, arbetet med D-Congress. Han är helt övertygad om att vi till och med överträffar årets succé när vi samlas i Göteborg om tre månader.
– Jag har aldrig upplevt så stort intresse för D-Congress som inför 2024. Vi får så många förfrågningar om spännande talare. Nu är det nästan jobbigt att vi inte får plats med fler av dem på våra scener, säger Per Ljungberg.
Hittills är det bara en bråkdel av talarna som har offentliggjorts men programmet är i princip spikat. Även om Per Ljungberg är väldigt nöjd med det som redan kommunicerats menar han att avslutningen i Kongresshallen ser ut att bli något utöver det vanliga. Och så är han grymt nöjd med att Johnossi avrundar middagen innan allt fortsätter på den av Adyen sponsrade Efterfesten.
Jag är så stolt över det otroliga engagemanget från hela teamet från Svensk Handel som gör D-Congress. Och våra partners som bidrar med hälften av innehållet i programmet och innehållet i utställning verkar mer taggade än någonsin tidigare. Jag är övertygade om att vi tillsammans håller på att skapa det vassaste, viktigaste och roligaste eventet som vår bransch någonsin upplevt i Sverige.
Per Ljungberg, Head of D-Congress och innovationschef Svensk Handel