– D-Congress 2019 är en unik chans att inspireras av världens mest innovativa e-handelsföretag och samtidigt nätverka med hela ekosystemet inom svensk e-handel.
Det säger Per Ljungberg, VD på Svensk Digital Handel, när han presenterar upplägget för den femte upplagan av D-Congress som går av stapeln på Svenska Mässan i Göteborg den 7 mars 2019.
D-Congress 2019 har temat Stärkt konkurrenskraft när handeln är gränslös och bjuder på spaningar från hela världen. Bland årets talare märks David Rowan, grundare och tidigare chefredaktör för Wired UK. Dessutom medverkar Jacob Lovén och Tom Xiong från Den Digitala Draken tillsammans med flera gäster från Kina.
– Vi kommer att få insikter om vad som format världens mest innovativa företag och varför det är Kina man ska studera om man vill förstå framtidens shopping. Dessutom kommer flera svenska företag inom digital handel berätta vad deras strategi är för att stärka sin konkurrenskraft när konkurrensen hårdnar, säger Per Ljungberg.
Utöver cirka 120 utställare och cirka 40 talare räknar Svensk Digital Handel med att det blir fullt även denna gång. Det vill säga drygt 2 000 deltagare på dagen och runt 900 på kvällen. Att de flesta som format och fortfarande formar svensk e-handel är på plats är det som många anser gör D-Congress unikt. En av dem är Sara Wimmercranz, medgrundare av BackingMinds och Footway, och som var Keynote på D-Congress 2018:
– D-Congress är den enda konferensen i Sverige där hela ekosystemet inom e-handeln samlas. Alla som gör det möjligt för kunden att sitta hemma i soffan och få hem vilken produkt som helst, som e-handelsföretag, betalningsleverantörer, distributörer, alla är på plats. Och dessutom känner vi varandra så det blir en bra fest också.
En nyhet på årets D-Congress är D Award, ett pris som kommer att delas ut till det företag som under 2018 gjort något extra för att utveckla den digitala handeln i Sverige. Från mitten av december går det att nominera kandidater och därefter kommer Svensk Digital Handels styrelse välja ut tre företag som deltagarna på D-Congress 2019 sedan får rösta på.
– Vi vill lyfta fram företag som genom nya innovationer bryter ny mark, skapar kundupplevelser utöver det vanliga och som sätter svensk e-handel på den globala e-handelskartan, säger Per Ljungberg.
D-Congress arrangeras av Svensk Digital Handel och Svenska Mässan tillsammans med huvudpartnern Svensk Handel.