Nu står det klart vilka tre företag som styrelsen för Svensk Digital Handel tycker har bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt under 2018. Det nyinstiftade priset D-Award delas ut på D-Congress i Göteborg den 7 mars. De nominerade företagen är Desenio, iDeal Of Sweden och RevolutionRace.
D-Award är ett nyinstiftat pris från Svensk Digital Handel. De tre nominerade företagen har valts ut av en jury bestående av styrelsen för Svensk Digital Handel. Vilket företag som slutligen vinner avgörs av deltagarna på D-Congress på Svenska Mässan i Göteborg den 7 mars.
“Med D-Award vill vi uppmärksamma de svenska e-handelsföretag som bryter ny mark och som skapar kundupplevelser utöver det vanliga. Desenio, Ideal of Sweden och RevolutionRace är internationellt framgångsrika företag som i hög grad bidrar till att sätta svensk e-handel på den globala e-handelskartan. Oavsett vilket av de nominerade företagen som vinner omröstningen på D-Congress är alla värdiga vinnare av D-Award”
Freddy Sobin Svensk, styrelseordförande Digital Handel
Desenio är nominerade med följande motivering:
De senaste åren har det knappt gått att läsa en inredningsblogg eller ett inredningsmagasin utan att se en vägg med posters från Desenio. Med konceptet “trendy affordable art” har e-handelsraketen hittat sin nisch och tagit sin målgrupp, inredningsintresserade kvinnor mellan 18 och 35 år, med storm. Genom en välstrukturerad process lyckas de ständigt ligga rätt i tiden, engagera sin målgrupp i sociala medier och rulla ut sitt framgångskoncept på nya marknader. Och dessutom leverera både en fantastisk tillväxt och vinst.
IDeal Of Sweden är nominerade med följande motivering:
Sedan starten i garaget i Norrköping 2012 har barndomsvännerna Joachim Lindström och Filip Ummer skapat ett modevarumärke som år efter år når en enastående internationell tillväxt med bibehållen lönsamhet. iDeal Of Sweden håller på att erövra världen genom ett genuint, strukturerat och tydligt varumärkesarbete via influensers i sociala medier. Med försäljning i tusentals fysiska butiker på världens alla kontinenter är iDeal Of Sweden även ett strålande exempel på hur företag med ursprung från digital handel driver utvecklingen av framtidens detaljhandel.
RevolutionRace är nominerade med följande motivering:
I en konservativ bransch med hög prisbild har Pernilla och Niklas Nyrensten visat att det går utmärkt att sälja färgglada snygga egenproducerade outdoorkläder med bra passform till ett rimligt pris, utan att tumma på kvaliteten. Genom att ta kontroll över hela värdekedjan och via sociala medier involvera kunderna i produktutvecklingen och marknadsföringen har RevolutionRace skapat ett koncept som de framgångsrikt rullar ut i hela världen. Ett koncept som gör dem till ett av Sveriges snabbast växande och mest lönsamma e-handelsföretag.
Om D-Award 2019
Nomineringsprocessen för att få fram de tre nominerade företagen inleddes i december 2018 via Svensk Digital Handels webbsida. Utifrån inkomna förslag valdes sex finalister ut av juryn*. Företaget DAYMAKER genomförde därefter i mystery shopping (under januari). Resultaten från mystery shopping i kombination med företagens ekonomiska resultat och juryns bedömning av hur väl företagen levde upp till prisets kriterier** resulterade därefter i tre återstående kandidater.
På D-Congress den 7 mars får de ca 2000 deltagarna rösta på en av de tre kandidaterna och där presenteras även vinnaren.
*Juryn består av Svensk Digital Handels styrelse:
- Freddy Sobin, VD, Kicks
- Cathrin Folkesson, Affärsområdesdirektör Online, Coop
- Tomas Kull, Grundare och VD, Mathem
- Linn Tagesson, Medgrundare, Babyshop Group
- Paul Fischbein, Medgrundare och Styrelseorförande Hemmy
- Fredrik Person, Head of online, Stadium
- Hans Ohlsson, Koncernchef, Ellos Group
- Joakim Eskilsson, Head of Customer Service, H&M Group
- Therese Reutersvärd, Head of Digital, Arla Foods
** Kriterier för D-Award:
Vinnaren av D-Award 2019 ska leva upp till minst ett utav nedanstående kriterier
- Företaget har genom nya innovationer och nya lösningar brutit ny mark och drivit den digitala handeln med varor i Sverige framåt
- Företaget har utvecklat erbjudanden som genomsyrar alla företagets kanaler och som skapar en komplett kundupplevelse utöver det vanliga
- Företaget har varit mycket framgångsrikt internationellt och bidragit till att sätta svensk e-handel på den globala e-handelskartan