2025-06-12

Stadsmissionen bjuder på nordiska märken och unika vintageplagg

Dela artikel

”Second hand i sig kanske är den starkaste trenden, vilket är positivt för oss.”
Sara Habte Selassie, verksamhetsutvecklare, Stadsmissionens Second hand

Varför vill ni vara med i Almedalsgarderoben?

– Vi vill samverka med aktörer och hitta arenor som verkar för att främja hållbar konsumtion, innovation och lyfter viktiga ämnen. Almedalsgarderoben är en möjlighet att visa att vi är mångfacetterade och bedriver ett hållbarhetsarbete på många olika plan. Vi vill inspirera besökarna med ett unikt sortiment, ett insteg till att handla second hand och hyra/låna och samtidigt bidra till viktiga samtal.

Kan du berätta lite om på vilka olika sätt ni arbetar med hållbarhet i er verksamhet?

– Vi vill ständigt utveckla vårt hållbarhetsarbete, både socialt och miljömässigt. Göra mer på de platser vi verkar – för en hållbar framtid där alla är inkluderade. Vi verkar för att tillvarata befintliga resurser så långt som det är möjligt och samverkar ofta med andra aktörer för att tillsammans kunna driva hållbarhetsarbetet framåt. Almedalsgarderoben är ett exempel på samverkan med andra aktörer.

Har er syn på hållbarhet inom mode förändrats de senaste åren? I så fall, på vilket sätt?

– Genom att samla in gåvor och sälja second hand produkter jobbar vi redan i cirkulära flöden. Dock ser vi att gåvoinflödet som samlas in reflekterar vad som händer i branschen i stort. Vi ser en lägre kvalitet på sortimentet och behöver vara innovativa och kreativa med det vi får in. Delta i samtal och projekt där vi kan skapa kunskap om hur vi omhändertar all textil och jobba lokalt i så stor utsträckning som möjligt.

Berätta något om hur ni tänker när ni ska välja ut de plagg ni skickar till Almedalsgarderoben i år.

– Vi har tänkt att det ska vara plagg som känns somriga, härliga färger, inspirerande, i tiden och ett insteg för icke second hand-vana kunder. Det är en blandning av nordiska märken och mer unika vintageplagg. Många av plaggen är i luftiga, sköna material, men ändå lämpliga för både seminarium och mingel.

Vilka är de starkaste modetrenderna för den här säsongen för er?

– Second hand i sig kanske är den starkaste trenden, vilket är positivt för oss. Sedan går ju trender i cykler hela tiden och nyproducerade plagg ska återspegla olika tidsepoker som är trendiga just nu. Där kan det vara en fördel att vi hittar unika plagg och accessoarer inom second hand hela tiden.

Vilka av era plagg tror ni blir mest populära i Almedalsgarderoben i år?

– Det finns en härlig rosaröd vid kjol som kan bli en favorit. Sedan tror vi på något som alltid funkar: Linneskjorta och linnebyxor som går i beige.

 

Visste du det här om Göteborgs Stadsmission Second hand?

Stadsmissionens second hand vill inspirera fler till cirkulär konsumtion och genom de gåvor vi får in kan vi erbjuda ett brett utbud av bland annat kläder, prylar och heminredning i våra butiker. I alla led av vår verksamhet från insamling, produktion, värdering, transport och butik erbjuder vi handledning och stöttning för människor som arbetstränar hos oss.

slider image

Almedalsgarderoben

Almedalsgarderoben håller öppet för utlåning tisdag till torsdag under Almedalsveckan, och fredag är en återlämningsdag. I garderoben kan man förutom att låna kläder från ett tiotal olika leverantörer också bli sminkad och stylad av Lykos skönhetsexperter som finns på plats i garderoben hela veckan. Varmt välkommen att hitta dina nya favoriter i hållbara Almedalsgarderoben.

Välkommen in i garderoben

D-Congress 2024

MARCH 6-7

Innovation for Impact

TICKET RELEASE DECEMBER 4

Retail Awards

1 995 KR

2 995 KR

Alla priser ex moms

  • RETAIL AWARDS
  • Mingel
  • 3-rätters middag med dryck
  • Underhållning av välkänd artist
  • Efterfest

Nordic Retail Summit

Medlem

0 KR

Medlem i Svensk Handel

Trygg E-handel

1 995 KR

Certifierad Trygg E-handlare

Partner

1 995 KR

Partner till Svensk Handel

Ordinarie pris

2 995 KR

Övriga

Alla priser ex moms

  • NORDIC RETAIL SUMMIT
  • Talarprogram
  • Förmiddagsfika
  • Lunch
  • Eftermiddagsfika
  • After work

TICKETS D-CONGRESS

4.950 SEK

Sold out

8.900 SEK

Sold out

1.000 SEK

Sold out

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 5
  • Access to all tracks
  • Access to the exhibition
  • Access to meeting platform
  • Fika
  • Opening mingle
  • MARCH 6
  • Access to all tracks
  • Access to the exhibition
  • Access to meeting platform
  • Fika
  • Lunch
  • Lounge mingle