Almedalen
2024-06-12

Klänningar och capribyxor en stark bas för Cellbes

Dela artikel

Cellbes vill att fler ska upptäcka favoriter i Almedalsgarderoben

Charlotte Nordén som är vd på Cellbes vill att fler ska upptäcka Cellbes inspirerande och hållbara sortiment som är skapat för att passa alla kroppar och storlekar. Genom Almedalsgarderoben ger man besökarna möjlighet att prova ett plagg under lite längre tid för att sedan, om man gillar det, kunna köpa det i Cellbes web-shop. Förhoppningsvis blir det ”en favorit i garderoben”.

Bekvämt, lyxigt och naturligt från Cellbes i Almedalsgarderoben

Cellbes har till årets Almedalsgarderob valt ut plagg som är producerade av 100% lin som är ett slitstarkt material med signifikativ känsla som gör att det uppfattas både naturligt och lyxigt.

Vi har valt ut bekväma och användbara plagg för många tillfällen och som har en lång livslängd både modemässigt och hållbarhetsmässigt.

Charlotte Nordén vd, Cellbes

Lin går att odla i kallare klimat och för att nå toppkvalitet på fibrerna behöver vädret vara fuktigt och milt. Ju kallare väder, desto mindre risk för skadedjur och därmed ett mindre behov av insektsmedel (inom konventionell odling används dock ogräsmedel) Lin behöver knappt någon bevattning och klarar sig bra på mark som inte går att använda till matproduktion. Enligt Cellbes gör detta sammantaget lin till ett miljösmart material

Basprodukter är Cellbes starkaste kort

Cellbes är väldigt starka på bekväma basprodukter som man kan använda många säsonger och för deras kunder är capribyxorna helt rätt i tiden tillsammans med culotter (kortare vidare byxor). Klänningar ligger fortfarande kvar stort i modebilden.

”I Almedalsgarderoben tror jag att klänningarna blir mest populära, men jag tror även att både byxa och blus som ett set kan bli uppskattat” säger Charlotte Nordén vd, Cellbes.

Svensk design med bekväma kläder för många olika kroppar

Cellbes är en av norra Europas ledande e-handelskoncerner. Koncernen, som har svenskt ägande och huvudkontor i Borås, omsätter ca 600 miljoner kronor och har verksamheter i totalt nio europeiska länder. I Sverige finns ca 90 anställda och försäljningen domineras av mode via e­ handel. Cellbes erbjuder mode för kvinnor och män samt ett mindre hemsortiment.

Cellbes är inkluderande i alla led och erbjuder därför storlek 34–64 på alla egendesignade plagg inom dam, samt ett mycket brett storleksspann inom underkläder och herrkläder. Den egna kollektionen är designad och skapad med utgångspunkt från att plaggen ska vara bekväma, långsiktigt hållbara med en fantastisk passform. Vår egendesignade kollektion står för ca 85 % av total omsättning.

Hos Cellbes är hållbarhet allas ansvar

Cellbes är medlemmar i STICA och samarbetar där tillsammans med andra företag för att hjälpa sina leverantörer att utvecklas hållbart. De mäter sina utsläpp i scope 1–3 enligt GHG protokollet och nådde i 2023 års mätningar under den nivå som 1,5-gradsmålet i Parisavtalet kräver.

De är också medlemmar i Amfori och placerar endast order på fabriker som är auditerade och godkända, och de har signerat The Transparency Pledge och publicerar därmed öppet sina leverantörslistor.

På Cellbes vill vi att alla ska tänka och jobba hållbart. Det är inte en enskild avdelnings ansvar. Vi försöker alla göra långsiktiga och hållbara val oavsett roll i bolaget.

Charlotte Nordén vd, Cellbes

På Cellbes strävar man efter att kvaliteten på alla plagg ska vara god nog att de kan användas ofta och länge. Så när du har hittat din ”favorit i garderoben” ska den orka hänga med dig under lång tid. Företaget har under många år arbetat målinriktat med att öka andelen produkter som är certifierade (tex GOTS) eller är gjorda av ett hållbart material. Detta för att sänka sitt klimatavtryck och framtidssäkra sina produkter.

Spännande med ny grön lagstiftning som omfattar alla

För Cellbes blir det alltmer tydligt att den gröna lagstiftningen som EU kommer att rulla ut under de närmaste åren kommer att förändra textil- och modebranschen. Till det bättre tror man på Cellbes och tycker det ska bli spännande att se hur spelplanen ser ut när alla har samma krav att förhålla sig till.

”Hållbart” mode kan även vara mode som håller. Det är ansvarsfullt designat och producerat men har även ett långt liv och god kvalitet. På Cellbes har vi alltid pratat om ”favoriten i garderoben”, det där plagget man använder ofta och behåller länge. Det tror vi är framtidens hållbara mode” säger Charlotte Nordén vd, Cellbes.


De här företagen är med i Almedalsgarderoben 2024

Cellbes, Didriksson, Ellos, Eton, Gina Tricot, Göteborgs Stadsmission, H&M, Houdini, KappAhl, Lindex, Lyko, MQ Marqet, Sellpy, Science Park Borås, Södra/OnceMore, Wargön Innovation

slider image

Almedalsgarderoben

Almedalsgarderoben håller öppet för utlåning tisdag till torsdag under Almedalsveckan, och fredag är en återlämningsdag. I garderoben kan man förutom att låna kläder från ett tiotal olika leverantörer också bli sminkad och stylad av Lykos skönhetsexperter som finns på plats i garderoben hela veckan. Varmt välkommen att hitta dina nya favoriter i hållbara Almedalsgarderoben.

Välkommen in i garderoben

D-Congress 2024

MARCH 6-7

Innovation for Impact

TICKET RELEASE DECEMBER 4

Retail Awards

1 995 KR

2 995 KR

Alla priser ex moms

  • RETAIL AWARDS
  • Mingel
  • 3-rätters middag med dryck
  • Underhållning av välkänd artist
  • Efterfest

Nordic Retail Summit

Begränsat antal, först till kvarn

Medlem

0 KR

Medlem i Svensk Handel

Trygg E-handel

1 995 KR

Certifierad Trygg E-handlare

Partner

1 995 KR

Partner till Svensk Handel

Ordinarie pris

2 995 KR

Övriga

Alla priser ex moms

  • NORDIC RETAIL SUMMIT
  • Talarprogram
  • Förmiddagsfika
  • Lunch
  • Eftermiddagsfika
  • After work

TICKETS D-CONGRESS

March 6 and 7

4.950 SEK

Sold-out

March 7

3.950 SEK

Sold-out

March 6 and 7

8.450 SEK

Sold-out

March 7

7.450 SEK

Sold-out

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 6
  • Access to all seminars
  • Afternoon fika
  • Mingle and bar in SH-Lounge
  • MARCH 7
  • Access to all seminars
  • Access to the exhibition and business partners
  • Book meetings with other participants
  • Morning fika
  • Lunch
  • Afternoon fika
  • After work