Cellbes vill att fler ska upptäcka favoriter i Almedalsgarderoben
Charlotte Nordén som är vd på Cellbes vill att fler ska upptäcka Cellbes inspirerande och hållbara sortiment som är skapat för att passa alla kroppar och storlekar. Genom Almedalsgarderoben ger man besökarna möjlighet att prova ett plagg under lite längre tid för att sedan, om man gillar det, kunna köpa det i Cellbes web-shop. Förhoppningsvis blir det ”en favorit i garderoben”.
Bekvämt, lyxigt och naturligt från Cellbes i Almedalsgarderoben
Cellbes har till årets Almedalsgarderob valt ut plagg som är producerade av 100% lin som är ett slitstarkt material med signifikativ känsla som gör att det uppfattas både naturligt och lyxigt.
Vi har valt ut bekväma och användbara plagg för många tillfällen och som har en lång livslängd både modemässigt och hållbarhetsmässigt.
Charlotte Nordén vd, Cellbes
Lin går att odla i kallare klimat och för att nå toppkvalitet på fibrerna behöver vädret vara fuktigt och milt. Ju kallare väder, desto mindre risk för skadedjur och därmed ett mindre behov av insektsmedel (inom konventionell odling används dock ogräsmedel) Lin behöver knappt någon bevattning och klarar sig bra på mark som inte går att använda till matproduktion. Enligt Cellbes gör detta sammantaget lin till ett miljösmart material
Basprodukter är Cellbes starkaste kort
Cellbes är väldigt starka på bekväma basprodukter som man kan använda många säsonger och för deras kunder är capribyxorna helt rätt i tiden tillsammans med culotter (kortare vidare byxor). Klänningar ligger fortfarande kvar stort i modebilden.
”I Almedalsgarderoben tror jag att klänningarna blir mest populära, men jag tror även att både byxa och blus som ett set kan bli uppskattat” säger Charlotte Nordén vd, Cellbes.
Svensk design med bekväma kläder för många olika kroppar
Cellbes är en av norra Europas ledande e-handelskoncerner. Koncernen, som har svenskt ägande och huvudkontor i Borås, omsätter ca 600 miljoner kronor och har verksamheter i totalt nio europeiska länder. I Sverige finns ca 90 anställda och försäljningen domineras av mode via e handel. Cellbes erbjuder mode för kvinnor och män samt ett mindre hemsortiment.
Cellbes är inkluderande i alla led och erbjuder därför storlek 34–64 på alla egendesignade plagg inom dam, samt ett mycket brett storleksspann inom underkläder och herrkläder. Den egna kollektionen är designad och skapad med utgångspunkt från att plaggen ska vara bekväma, långsiktigt hållbara med en fantastisk passform. Vår egendesignade kollektion står för ca 85 % av total omsättning.
Hos Cellbes är hållbarhet allas ansvar
Cellbes är medlemmar i STICA och samarbetar där tillsammans med andra företag för att hjälpa sina leverantörer att utvecklas hållbart. De mäter sina utsläpp i scope 1–3 enligt GHG protokollet och nådde i 2023 års mätningar under den nivå som 1,5-gradsmålet i Parisavtalet kräver.
De är också medlemmar i Amfori och placerar endast order på fabriker som är auditerade och godkända, och de har signerat The Transparency Pledge och publicerar därmed öppet sina leverantörslistor.
På Cellbes vill vi att alla ska tänka och jobba hållbart. Det är inte en enskild avdelnings ansvar. Vi försöker alla göra långsiktiga och hållbara val oavsett roll i bolaget.
Charlotte Nordén vd, Cellbes
På Cellbes strävar man efter att kvaliteten på alla plagg ska vara god nog att de kan användas ofta och länge. Så när du har hittat din ”favorit i garderoben” ska den orka hänga med dig under lång tid. Företaget har under många år arbetat målinriktat med att öka andelen produkter som är certifierade (tex GOTS) eller är gjorda av ett hållbart material. Detta för att sänka sitt klimatavtryck och framtidssäkra sina produkter.
Spännande med ny grön lagstiftning som omfattar alla
För Cellbes blir det alltmer tydligt att den gröna lagstiftningen som EU kommer att rulla ut under de närmaste åren kommer att förändra textil- och modebranschen. Till det bättre tror man på Cellbes och tycker det ska bli spännande att se hur spelplanen ser ut när alla har samma krav att förhålla sig till.
”Hållbart” mode kan även vara mode som håller. Det är ansvarsfullt designat och producerat men har även ett långt liv och god kvalitet. På Cellbes har vi alltid pratat om ”favoriten i garderoben”, det där plagget man använder ofta och behåller länge. Det tror vi är framtidens hållbara mode” säger Charlotte Nordén vd, Cellbes.
De här företagen är med i Almedalsgarderoben 2024
Cellbes, Didriksson, Ellos, Eton, Gina Tricot, Göteborgs Stadsmission, H&M, Houdini, KappAhl, Lindex, Lyko, MQ Marqet, Sellpy, Science Park Borås, Södra/OnceMore, Wargön Innovation