Varför vill ni vara med i Almedalsgarderoben?
Vi är glada över att vara en del av Almedalsgarderoben i år eftersom det ger en fantastisk plattform för att visa att second hand-mode är snyggt och passar alla och för alla tillfällen! Genom att delta i detta evenemang hoppas vi nå och engagera en bred publik, särskilt de som är intresserade av hållbarhet.
”Almedalsgarderoben ger en fantastisk plattform för att visa att second hand-mode är snyggt och passar alla och för alla tillfällen!”
Andrea Maricic, PR Manager, Sellpy

Hur arbetar Sellpy med hållbarhet i er verksamhet?
Hållbarhet ligger i Sellpys DNA. Vår e-handel är utformad för att främja en cirkulär ekonomi genom att göra det enklare för människor att köpa och sälja begagnat mode och andra produkter. Vår teknik möjliggör en smidig och enkel användarupplevelse, vilket uppmuntrar fler människor att anamma cirkulär konsumtion. Genom att se till att vi får ut det mesta av varje resurs som redan produceras, förlänger vi livscykeln för varor och minskar avfall. Dessutom arbetar vi kontinuerligt med att hitta mer hållbara material för förpackningar och mer energieffektiva processer i vår verksamhet.
Har er syn på hållbarhet inom mode förändrats de senaste åren?
Vårt synsätt på hållbarhet inom mode har utvecklats genom åren. Inledningsvis låg vårt fokus främst på att underlätta utbyte av begagnade varor för att säkerställa att vi får ut det mesta av de resurser vi redan har producerat.
”Vi söker kontinuerligt efter mer hållbara förpackningsmaterial och utvecklar tekniska och operativa lösningar för att minska vår miljöpåverkan.”
Andrea Maricic, PR Manager, Sellpy

Vi har ständigt integrerat kundfeedback och tekniska framsteg för att förbättra våra hållbarhetsinsatser. Till exempel söker vi kontinuerligt efter mer hållbara förpackningsmaterial och utvecklar tekniska och operativa lösningar för att minska vår miljöpåverkan.
Vi erbjuder också detaljerad information om miljöpåverkan av att köpa begagnat kontra nytt, vilket hjälper kunder att göra mer välgrundade val. Vi hoppas att vi med denna strategi kan främja långsiktiga beteendeförändringar mot ett cirkulärt sätt att leva.
Vilken typ av plagg har i ni valt att skicka till Almedalsgarderoben i år?
Sellpy har ett sortiment på mer än 8 miljoner unika varor. För årets Almedalsgarderob, precis som förra, så har vi valt ut plagg som representerar Sellpys variation i sortimentet. Fokus har legat på intressanta, färgglada och lättsamma plagg i en variation av storlekar, plagg från välkända skandinaviska varumärken för både män och kvinnor som passar till allt från middagar, mingel och att bära på scen.