Almedalen
2024-06-12

Göteborgs Stadsmission vill visa sin bredd och samverka i Almedalsgarderoben

Dela artikel

”Idag står hållbar konsumtion högt på agendan och vi ser stor potential i att utveckla våra koncept och erbjudanden och nå nya kunder.”

Sara Habte Selassie är verksamhetsutvecklare för Göteborgs Stadsmissions second hand. Hon har en tydlig bild av varför de är med i Almedalsgarderoben i år:

”Vi vill samverka med aktörer och hitta arenor som verkar för att främja hållbar konsumtion, innovation och lyfter viktiga ämnen. Vi ser Almedalen som en arena för just detta” säger Sara Habte Selassie.

Almedalsgarderoben ger Göteborgs Stadsmission en möjlighet att visa att de är mångfacetterade och bedriver ett hållbarhetsarbete på många olika plan. De vill inspirera besökarna med ett unikt sortiment till Almedalsgarderoben och samtidigt bidra till viktiga samtal.

En skattjakt att välja kläder till Almedalsgarderoben

I just Almedalsgarderoben är ambitionen att de medverkande företagen ska erbjuda ett brett utbud av såväl modeller, färger och storlekar. Företagen gör då oftast urval ur sina sommarkollektioner, där det kan vara ganska lätt att erbjuda samma plagg i stor variation både avseende storlek och färg. Sara Habte Selassie berättar att just den biten blir en annorlunda och rolig utmaning för den som arbetar med second handplagg.

”När man jobbar inom second hand ser förutsättningarna väldigt annorlunda ut mot kommersiell handel. Vi förhåller oss till det vi får in, vilket är en riktig skattjakt. Det kan vara utmanande när det kommer till storlek och mångfald bland plaggen. Vi kan inte styra det som kommer in, men vi är duktiga på att kurera sortimentet så att det passar in i rätt sammanhang och i detta fall för Almedalsgarderoben.”

Sara lovar ett kreativt urval, och ett unikt kurerat sortiment som är relevant för tiden.

”Vi kommer att bidra med allt från den mer stilrena kostymen som kan passa för panelsamtalet till en riktig statementklänning. Vi är övertygade om att flera av våra plagg kommer att cirkulera under dagarna och hitta unika användare.”

Synen på hållbarhet påverkar även second hand-aktörer

Som ideell second hand-aktör med ett fokus på sociala frågor har Göteborgs Stadsmission sett en förflyttning när det kommer till miljömässig hållbarhet, som inte alltid legat helt i deras fokus tidigare även om de jobbat med second hand länge.

Idag ser vi att vi rör oss i andra sammanhang än vad vi gjort tidigare, där vi närmar oss kommersiell handel och samverkan med andra aktörer. Idag står hållbar konsumtion högt på agendan och vi ser stor potential i att vi kan utveckla våra koncept och erbjudanden och nå nya kunder.

Sara Habte Selassie, verksamhetsutvecklare för Göteborgs Stadsmissions second hand

Med producentansvar på textil runt hörnet och kommunernas insamlingskrav så händer det mycket i omvärlden just nu som även Göteborgs Stadsmission behöver hålla koll på och förhålla sig till. Att det idag är både relevant och trendigt med second hand gör att de också blir extra aktuella.

Fler är intresserade av att samverka med Stadsmissionens second hand nu, och de kan också bidra till andras omställning och hållbarhetsarbete.  Samtidigt ser de en ökad konkurrens på second hand-marknaden. Detta innebär enligt Sara Habte Selassie också en större risk för lägre kvalitet på produkterna som samlas in. Då de är beroende av sina gåvogivare är det viktigt att de är tydliga i sin kommunikation kring att kunderna verkligen gör skillnad för både människan och miljön när de handlar hos Göteborgs Stadsmission.


De här företagen är med i Almedalsgarderoben 2024

Cellbes, Didriksson, Ellos, Eton, Gina Tricot, Göteborgs Stadsmission, H&M, Houdini, KappAhl, Lindex, Lyko, MQ Marqet, Sellpy, Science Park Borås, Södra/OnceMore, Wargön Innovation

slider image

Almedalsgarderoben

Almedalsgarderoben håller öppet för utlåning tisdag till torsdag under Almedalsveckan, och fredag är en återlämningsdag. I garderoben kan man förutom att låna kläder från ett tiotal olika leverantörer också bli sminkad och stylad av Lykos skönhetsexperter som finns på plats i garderoben hela veckan. Varmt välkommen att hitta dina nya favoriter i hållbara Almedalsgarderoben.

Välkommen in i garderoben

D-Congress 2024

MARCH 6-7

Innovation for Impact

TICKET RELEASE DECEMBER 4

Retail Awards

1 995 KR

2 995 KR

Alla priser ex moms

  • RETAIL AWARDS
  • Mingel
  • 3-rätters middag med dryck
  • Underhållning av välkänd artist
  • Efterfest

Nordic Retail Summit

Begränsat antal, först till kvarn

Medlem

0 KR

Medlem i Svensk Handel

Trygg E-handel

1 995 KR

Certifierad Trygg E-handlare

Partner

1 995 KR

Partner till Svensk Handel

Ordinarie pris

2 995 KR

Övriga

Alla priser ex moms

  • NORDIC RETAIL SUMMIT
  • Talarprogram
  • Förmiddagsfika
  • Lunch
  • Eftermiddagsfika
  • After work

TICKETS D-CONGRESS

March 6 and 7

4.950 SEK

Sold-out

March 7

3.950 SEK

Sold-out

March 6 and 7

8.450 SEK

Sold-out

March 7

7.450 SEK

Sold-out

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 6
  • Access to all seminars
  • Afternoon fika
  • Mingle and bar in SH-Lounge
  • MARCH 7
  • Access to all seminars
  • Access to the exhibition and business partners
  • Book meetings with other participants
  • Morning fika
  • Lunch
  • Afternoon fika
  • After work