”Idag står hållbar konsumtion högt på agendan och vi ser stor potential i att utveckla våra koncept och erbjudanden och nå nya kunder.”
Sara Habte Selassie är verksamhetsutvecklare för Göteborgs Stadsmissions second hand. Hon har en tydlig bild av varför de är med i Almedalsgarderoben i år:
”Vi vill samverka med aktörer och hitta arenor som verkar för att främja hållbar konsumtion, innovation och lyfter viktiga ämnen. Vi ser Almedalen som en arena för just detta” säger Sara Habte Selassie.
Almedalsgarderoben ger Göteborgs Stadsmission en möjlighet att visa att de är mångfacetterade och bedriver ett hållbarhetsarbete på många olika plan. De vill inspirera besökarna med ett unikt sortiment till Almedalsgarderoben och samtidigt bidra till viktiga samtal.
En skattjakt att välja kläder till Almedalsgarderoben
I just Almedalsgarderoben är ambitionen att de medverkande företagen ska erbjuda ett brett utbud av såväl modeller, färger och storlekar. Företagen gör då oftast urval ur sina sommarkollektioner, där det kan vara ganska lätt att erbjuda samma plagg i stor variation både avseende storlek och färg. Sara Habte Selassie berättar att just den biten blir en annorlunda och rolig utmaning för den som arbetar med second handplagg.
”När man jobbar inom second hand ser förutsättningarna väldigt annorlunda ut mot kommersiell handel. Vi förhåller oss till det vi får in, vilket är en riktig skattjakt. Det kan vara utmanande när det kommer till storlek och mångfald bland plaggen. Vi kan inte styra det som kommer in, men vi är duktiga på att kurera sortimentet så att det passar in i rätt sammanhang och i detta fall för Almedalsgarderoben.”
Sara lovar ett kreativt urval, och ett unikt kurerat sortiment som är relevant för tiden.
”Vi kommer att bidra med allt från den mer stilrena kostymen som kan passa för panelsamtalet till en riktig statementklänning. Vi är övertygade om att flera av våra plagg kommer att cirkulera under dagarna och hitta unika användare.”
Synen på hållbarhet påverkar även second hand-aktörer
Som ideell second hand-aktör med ett fokus på sociala frågor har Göteborgs Stadsmission sett en förflyttning när det kommer till miljömässig hållbarhet, som inte alltid legat helt i deras fokus tidigare även om de jobbat med second hand länge.
Idag ser vi att vi rör oss i andra sammanhang än vad vi gjort tidigare, där vi närmar oss kommersiell handel och samverkan med andra aktörer. Idag står hållbar konsumtion högt på agendan och vi ser stor potential i att vi kan utveckla våra koncept och erbjudanden och nå nya kunder.
Sara Habte Selassie, verksamhetsutvecklare för Göteborgs Stadsmissions second hand
Med producentansvar på textil runt hörnet och kommunernas insamlingskrav så händer det mycket i omvärlden just nu som även Göteborgs Stadsmission behöver hålla koll på och förhålla sig till. Att det idag är både relevant och trendigt med second hand gör att de också blir extra aktuella.
Fler är intresserade av att samverka med Stadsmissionens second hand nu, och de kan också bidra till andras omställning och hållbarhetsarbete. Samtidigt ser de en ökad konkurrens på second hand-marknaden. Detta innebär enligt Sara Habte Selassie också en större risk för lägre kvalitet på produkterna som samlas in. Då de är beroende av sina gåvogivare är det viktigt att de är tydliga i sin kommunikation kring att kunderna verkligen gör skillnad för både människan och miljön när de handlar hos Göteborgs Stadsmission.
De här företagen är med i Almedalsgarderoben 2024
Cellbes, Didriksson, Ellos, Eton, Gina Tricot, Göteborgs Stadsmission, H&M, Houdini, KappAhl, Lindex, Lyko, MQ Marqet, Sellpy, Science Park Borås, Södra/OnceMore, Wargön Innovation