Jennie Rosén

Swedish Fashion Council

vd

I samarbete med: Swedish Fashion Council

Fashion Transformation: En ökad andrahandsmarknad och en ökad digitalisering

Scen: Kongresshallen
Innovation for Impact
11:00-11:20 - 7 mars
Gå till Kongresshallen
Lägg till i kalender2024-03-07 11:00:002024-03-07 11:20:00Europe/StockholmSwedish Fashion Council - Jennie RosénFashion Transformation: En ökad andrahandsmarknad och en ökad digitaliseringInnovation for ImpactSvensk Digital Handelnoreply@dhandel.seevent

Fashion Transformation: En ökad andrahandsmarknad och en ökad digitalisering

10.30. Fashion Transformation

Det sker en transformation inom modeindustrin och för att positionera svenskt mode som ledande i framtidens modeindustri måste vi synliggöra den omställning som branschen står inför, mäta förändringar som sker och exemplifiera arbetet vi driver från Sverige.

Swedish Fashion Council har i sitt arbete för att utbilda, innovera och främja svensk modeindustri tagit fram rapporten Fashion Transformation, som den första i sitt slag att belysa transformationen i modeindustrin.

Denna session inleds med att Swedish Fashion Councils VD Jennie Rosén introducerar ämnet Fashion Transformation för att därefter övergå till en fördjupning i två av de ämnen som står högst på agendan; en ökad second hand-marknad och en ökad digital modeindustri.

10.40 En ökad andrahandsmarknad

Kläder har idag en halverad livslängd jämfört med för bara tjugo år sedan. Med nya affärsmodeller, en ny syn på begagnade kläder, politiska beslut om reducerad moms och digitala lösningar som möjliggör och försäljning per-to-peer, kan andrahandsmarknaden revolutionera hur vi köper, säljer och förhåller oss till kläder.

För att vi ska nå dit krävs det dock omfattande investeringar och omprioriteringar, framförallt hos marknadens största och därmed i slutändan även mest avgörande aktörer.

Emma Streman, Product owner på H&M Buiness Tech inleder med ett Keynote om ämnet som därefter följs upp av ett panelsamtal med Alma Riihelä, Nordenchef Sellpy, Kristian Ranjal, Co-founder Aplace och Nana Sacko, grundare av SAKO och projektledare Stadsmissionen. Samtalet leds av Jennie Rosén.

11.20 En ökad digitalisering.

Idag befinner sig konsumenten lika mycket digitalt som fysiskt, vilket gör att behovet av att uttrycka den digitala identiteten växer. Detta är ett fenomen som länge varit etablerat i gaming-industrin, men som nu växer hos flera i målgruppen.

Att befinna sig i digitala universum kommer vara avgörande för att interagera med gen z. Det öppnar upp nya möjligheter för hur varumärken kan berätta sin historia, integrera med sin konsument och öka försäljning i egna kanaler.

Fredrik Timour, Founder Fashion Innovation Center, introducerar ämnet och leder därefter ett panelsamtal med Kunal Chopra, Managing Director & Co-Founder på Frame, Laura Rojas, Directness of Innovaton på Niinjas In Pyjamas och Mucheneta Ten Napel, CEO & Co-Founder Shape Innovate.

Jennie Rosén

En visionär inom sitt område – driven av design, tech och innovation verkar hon för att reformera modesystemet på global nivå. Detta återspeglas i Swedish Fashion Councils arbete i att bland annat driva samarbete inom och över gränser, som genomförts bland annat genom projektet Challenge the Fabric. Ett projekt med syfte att få mode- och skogsindustrin att mötas. De har även initierat och skapat rapporten ’Fashion Transformations’ som är den första av sitt slag i sitt sätt att redovisa och mäta modeindustrin. Samtidigt som de arbetar aktivt för att främja svenska talanger, genom SFC [Incubator], för att driva modeindustrin in i en ny era.

LinkedIn

Jennie Rosén

Swedish Fashion Council

CEO

I samarbete med: Swedish Fashion Council

Insiktsdriven inkludering och hög perspektivtäthet - nyckeln till tillväxt och uthållig lönsamhet

Scen: Kongresshallen
Innovation for Impact
16:15-17:00 - 8 mars
Gå till Kongresshallen
Lägg till i kalender2023-03-08 16:15:002023-03-08 17:00:00Europe/StockholmSwedish Fashion Council - Jennie RosénInsiktsdriven inkludering och hög perspektivtäthet - nyckeln till tillväxt och uthållig lönsamhetInnovation for ImpactSvensk Digital Handelnoreply@dhandel.seevent

Insiktsdriven inkludering och hög perspektivtäthet – nyckeln till tillväxt och uthållig lönsamhet

En framgångsfaktor för att nå ökad kreativ, starkare innovationskraft, större lönsamhet och ökad kundkännedom är att du har hög perspektivtäthet. Det når du genom att ha fler perspektiv i rum där beslut fattas. I den omställning som handeln nu går igenom – med stora möjligheter men också omfattande utmaningar – måste vi aktivt premiera en ökad perspektivtäthet uppåt i bolagen för att tillgodogöra sig all den kompetens som finns tillgänglig på marknaden. Hur gör man det?

Samtalet leds av Svensk Handels Malin Winbom och Per Ljungberg.

Jennie Rosén

En visionär inom sitt område – driven av design, tech och innovation verkar hon för att reformera modesystemet på global nivå. Detta återspeglas i Swedish Fashion Councils arbete i att bland annat driva samarbete inom och över gränser, som genomförts bland annat genom projektet Challenge the Fabric. Ett projekt med syfte att få mode- och skogsindustrin att mötas. De har även initierat och skapat rapporten ’Fashion Transformations’ som är den första av sitt slag i sitt sätt att redovisa och mäta modeindustrin. Samtidigt som de arbetar aktivt för att främja svenska talanger, genom SFC [Incubator], för att driva modeindustrin in i en ny era.

Linkedin

D-Congress 2024

MARCH 6-7

Innovation for Impact

TICKET RELEASE DECEMBER 4

TICKETS D-CONGRESS

March 6 and 7

4.950 SEK

Sold-out

March 7

3.950 SEK

Sold-out

March 6 and 7

8.450 SEK

Sold-out

March 7

7.450 SEK

Sold-out

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 6
  • Access to all seminars
  • Afternoon fika
  • Mingle and bar in SH-Lounge
  • MARCH 7
  • Access to all seminars
  • Access to the exhibition and business partners
  • Book meetings with other participants
  • Morning fika
  • Lunch
  • Afternoon fika
  • After work