Staffan Olsson

GS1 Sweden

Head of Public Affairs

Digitala produktpass för en hållbar handel

Scen: J1
Borderless Brandscape: The customer journey in a connected world
12:30-12:50 - 9 mars
Gå till J1
Lägg till i kalender2023-03-09 12:30:002023-03-09 12:50:00Europe/StockholmDigitala produktpass för en hållbar handelGS1 Sweden - Staffan OlssonBorderless Brandscape: The customer journey in a connected worldSvensk Digital Handelnoreply@dhandel.seevent

Digitala produktpass för en hållbar handel

Inom ett par år väntas EU implementera en ny lagstiftning som kräver att alla produkter har ett produktpass. Dessa ska ge tillförlitliga hållbarhetsdata – ner till minsta komponent. Rätt utformat kan ett digitalt produktpass både effektivisera företagens verksamhet och samtidigt bidra till en hållbar utveckling.

Idag är det svårt för konsumenter och inköpare att göra hållbara val. För lite produktinformation finns tillgänglig vid köptillfället och den information som finns är inte alltid tillförlitlig. EU-kommissionen har lagt fram ett förslag på så kallade produktpass för alla produkter som sätts på den europeiska marknaden. Produktpasset syftar till att öka spårbarheten och underlätta en cirkulär ekonomi genom att hållbarhetsdata följer med produkten genom hela värdekedjan.

Staffan Olsson

Staffan Olsson har lång erfarenhet av att stötta företag i att förbättra sina leveranskedjor och effektivitet i affärsrelationer. Detta genom att förändra och digitalisera hur de interagerar med sina handelspartner och andra företag genom att använda informationsteknik och standarder. Staffan har haft många olika roller inom GS1 under lång tid, men arbetade innan dess inom IT-branschen, även då fokus på digitalisering av affärsrelationer. Bland Staffans specialområden finns:

  • Digitala leveranskedjor och spårbarhet
  • Förståelse för hur affärskrav kan omvandlas till implementerbara standarder
  • Produktpass baserade på öppna globala standarder

LinkedIn

D-Congress 2024

MARCH 6-7

Innovation for Impact

TICKET RELEASE DECEMBER 4

Retail Awards

1 995 KR

2 995 KR

Alla priser ex moms

  • RETAIL AWARDS
  • Mingel
  • 3-rätters middag med dryck
  • Underhållning av välkänd artist
  • Efterfest

Nordic Retail Summit

Begränsat antal, först till kvarn

Medlem

0 KR

Medlem i Svensk Handel

Trygg E-handel

1 995 KR

Certifierad Trygg E-handlare

Partner

1 995 KR

Partner till Svensk Handel

Ordinarie pris

2 995 KR

Övriga

Alla priser ex moms

  • NORDIC RETAIL SUMMIT
  • Talarprogram
  • Förmiddagsfika
  • Lunch
  • Eftermiddagsfika
  • After work

TICKETS D-CONGRESS

March 6 and 7

4.950 SEK

Sold-out

March 7

3.950 SEK

Sold-out

March 6 and 7

8.450 SEK

Sold-out

March 7

7.450 SEK

Sold-out

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 6
  • Access to all seminars
  • Afternoon fika
  • Mingle and bar in SH-Lounge
  • MARCH 7
  • Access to all seminars
  • Access to the exhibition and business partners
  • Book meetings with other participants
  • Morning fika
  • Lunch
  • Afternoon fika
  • After work